Kampania składa się z cyklu edukacyjnych filmów, które w przystępny sposób opowiadają o mechanizmach i skutkach manipulowania informacjami w sieci. „Przepis na dezinformację” nie tylko pokazuje, jak działają fałszywe, zmanipulowane narracje, ale za pomocą prostych porównań – do znanego odbiorcom świata kulinariów – uczy, jak je rozpoznawać i bronić się przed ich wpływem.
Każdy odcinek jest analizą tytułowego „przepisu”, na podstawie którego powstaje dany rodzaj dezinformacji. Kampania ma uświadomić, jak takie treści są „doprawiane” emocjami, strachem i jak, dzięki prostym zabiegom, rozchodzą się w sieci. Do udziału w akcji zostali zaproszeni eksperci NASK, przedstawiciele uczelni, medioznawcy.
Cykl filmów składa się z ośmiu odcinków:
- „Apetyczny zestaw” – zdjęcia i metody manipulacji nimi,
- „Klimatyczna sałatka” – dezinformacja dotycząca zmian klimatu,
- „Pikantne teorie spiskowe”,
- „Antyszczepionkowa przystawka”,
- „Specjalność szefa kuchni – deepfake”,
- „Specjały z farmy trolli”,
- „Imigracyjna zapiekanka”,
- „Wiralowy bulion”.
Kolejne spoty będą publikowane na kanale Ministerstwa Cyfryzacji w serwisie YouTube.
– Manipulacja informacjami jest coraz bardziej powszechna. Rozprzestrzenianie się dezinformacji może wpływać na nasze codzienne decyzje, a nawet postawy wobec ważnych spraw społecznych, dlatego tak ważne jest podniesienie świadomości na temat zagrożeń związanych z dezinformacją w sieci. Chcemy, żeby dla ludzi było jasne, że nie wszystko, co znajdą w sieci jest prawdą. Nie ma lepszego narzędzia walki z dezinformacją niż świadome społeczeństwo – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Kampania będzie emitowana do 5 czerwca na głównych antenach Telewizji Polskiej.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko