Każdy mechanik potrzebuje narzędzi do pracy, ale nie trzeba być mechanikiem, aby mieć w domu klucz do kół i lewarek. Ze stroną internetową jest podobnie. Większość właścicieli stron firmowych korzysta z usług specjalistów, co jednak nie wyklucza możliwości samodzielnego korzystania z narzędzi do obsługi / analizy strony. W tym artykule przedstawię narzędzia, które w mojej opinii przydadzą się zarówno właścicielom stron, jak i osobom obsługującym witryny.
Dla lepszej czytelności podzieliłem te narzędzia na grupy tematyczne: analiza skuteczności, multinarzędzia, narzędzia do testowania parametrów strony, dodatkowe narzędzia wspierające. Wykluczyłem ze swojej analizy wszelkiego rodzaju CMS-y oraz wtyczki do nich. W większości są to narzędzia możliwe do wykorzystania w kontekście każdej strony internetowej. Ponadto starałem się unikać rozwiązań płatnych, uwzględniając usługi, które są realizowane za darmo. Zatem do dzieła.
Zobacz również
Analiza skuteczności strony
W tej sekcji skupię się na – w mojej opinii – najważniejszych narzędziach. Jest to swojego rodzaju „must have” każdej strony internetowej. Nawet jeśli nie masz zacięcia analitycznego i nie poświęcasz czasu na weryfikowanie statystyk serwisu, warto posiadać te narzędzia, gdyż wpływają one na świadomość i tym samym skuteczność podejmowanych działań.
Google Analytics
analytics.google.com
To narzędzie powinien kojarzyć każdy. Na początek kilka twardych danych. Według w3techs.com aż 55% stron internetowych w sieci ma wdrożony kod śledzenia Google Analytics. Czy to dużo? Długo by można na ten temat debatować, natomiast jeśli posiadasz stronę, która jest dla Ciebie ważna biznesowo, powinieneś Analyticsa posiadać. Co daje? Przede wszystkim pokazuje informacje o ruchu na stronie. Dzięki niemu dowiesz się kto, kiedy i w jakim celu odwiedził twój serwis (oczywiście jest to duże uproszczenie, bo konkretnych danych osobowych to narzędzie nie dostarcza ). W Analytics ustalisz najskuteczniejsze i najmniej skuteczne obszary strony, ergo odpowiednio skonfigurowany to potężne narzędzie dla biznesu. Warto jednak pamiętać, że większość kont analytics jest błędnie skonfigurowanych / operuje na ustawieniach fabrycznych. To duży błąd – na szczęście są firmy, które zajmują się profesjonalnym konfigurowaniem konta GA.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Google Search Console (GSC)
search.google.com/search-console
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z popularnego GSC korzystają przede wszystkim firmy zajmujące się SEO, ale uważam, że powinien się z nim zaprzyjaźnić każdy. W GSC sprawdzimy przede wszystkim status indeksowania strony przez wyszukiwarkę Google, a także jak nasza strona wygląda w wynikach wyszukiwania, zanim wejdzie na nią internauta. Zobaczymy, po jakich frazach jesteśmy wyświetlani, jaka jest ich średnia pozycja i klikalność. Sprawdzimy, jakie linki prowadzą do naszej strony oraz czy strona nie ma nałożonych kar. W GSC otrzymamy komunikaty o błędach i problemach z witryną. Możliwości, które oferuje Google Search Console, są jeszcze szersze, a narzędzie jest wciąż poszerzane o kolejne funkcje.
Google Tag Manager (GTM)
tagmanager.google.com/
GTM to narzędzie przeznaczone raczej dla bardziej rozbudowanych stron, chociaż coraz częściej przekonuję również mniejszych partnerów biznesowych do jego stosowania. Na pewno GTM nie można się bać. Obecnie Tag Manager posiada wiele zautomatyzowanych opcji, które pozwalają na przyspieszenie działań. A jakie to działania? Przede wszystkim mierzenie konwersji. Za sprawą Google Tag Managera możesz w prosty sposób oznaczyć wybrane elementy, czy działania związane ze stroną i następnie monitorować je w Analytics. Czy nie chciałbyś wiedzieć, jak wiele osób wysłało maila lub zadzwoniło do Ciebie w następstwie wizyty na stronie internetowej? Dzięki GTM jest to bardzo proste. Ponadto narzędzie pozwala na zachowanie większego porządku w kodzie strony.
Google Data Studio
datastudio.google.com
Tworzenie wszelkiej maści dashboardów to ostatnio temat na czasie. Dynamiczne raporty i wizualizacja danych przestaje być domeną dużych działów analitycznych, a staje się narzędziem usprawniającym pracę każdego z nas. Dzięki Data Studio będziesz mógł w prosty sposób połączyć dane z wielu różnych źródeł i przedstawić je w formie graficznej. Zaletą Data Studio jest prostota jego działania, intuicyjność i mnogość darmowych szablonów.
Yandex Metrica / Hotjar
metrica.yandex.com
hotjar.com
Coraz więcej właścicieli stron przekonuje się, jak ważna jest użyteczność serwisu. Doganiamy tym samym bardziej doświadczonych kolegów i koleżanki zajmujące się merchandisingiem. Wiedza, która przez dziesiątki lat jest doskonalona w offline, trafia do digitalu. Ułożenie kategorii i produktów w sklepie internetowym jest równie ważne jak ułożenie produktów w supermarkecie. Odpowiednie zastosowanie czcionek i kolorów na stronie internetowej może wywoływać podobne efekty, jak odpowiednia estetyka opakowania produktu. Yandex Metrica i Hotjar pozwalają nam mierzyć mapy cieplne, czyli najpopularniej klikane miejsca na stronie. Za pomocą tych narzędzi sprawdzimy, jak przebiega wizyta klienta w serwisie.
Multinarzędzia
Każdy kto ceni swój czas, lubi korzystać z narzędzi o szerokim zastosowaniu. W tej sekcji przedstawię rozwiązania, które w mojej opinii doskonale sprawdzą się do wykorzystania nie tylko w celach komercyjnych. Największą potęgą omawianych dalej aplikacji będzie analiza konkurencji, czyli dostarczenie informacji o widoczności, ruchu, kampaniach płatnych czy zapleczu linkowym. Dodatkowo wiele z nich pomoże Ci w pracy nad własną domeną dzięki różnego rodzaju audytom, analizie słów kluczowych czy rozwiązaniom wspierającym rozbudowę treści.
Semstorm
semstorm.com
Jest to narzędzie, które staje się coraz popularniejszym kombajnem do analizy, co ważne nie tylko konkurencji, ale również twojej strony. Semstorm analizuje pozycje fraz kluczowych, ich liczbę, popularność. Dodatkowo Semstorm sprawdza, czy konkurencja prowadzi kampanie Google Ads i podaje szczegółowe dane dotyczące podstron serwisu. Narzędzie zawiera dodatkowo szereg funkcjonalności wspierających marketing, jak chociażby analizę treści czy audyty stron internetowych.
Senuto
Senuto.com
Jest to narzędzie zbliżone funkcjonalnością do Semstorm. Podobnie jak rynkowy konkurent, skupia się na analizowaniu widoczności i pozycji fraz kluczowych, posiada możliwość monitoringu sezonowości, linkowania wewnętrznego, planowania contentu oraz wiele innych.
Semrush
semrush.com
Semrush to anglojęzyczne narzędzie o potężnych możliwościach. Podstawą jest ogólna analiza domeny, ze wskazaniem pozycji fraz kluczowych, szacowanego ruchu i jego źródła, analizą konkurencji, informacją o backlinkach czy prowadzonych płatnych kampaniach. To zaledwie część wszystkich funkcji. Plusem i zarazem minusem Semrush jest to, że skupia się przede wszystkim na rynkach anglojęzycznych – tym samym baza słów kluczowych na Polskę jest niewielka w porównaniu do Semstorm czy Senuto, ale za to narzędzie sprawdzi się dużo lepiej do analizy stron o międzynarodowym charakterze.
Ahrefs
ahrefs.com
To narzędzie można określić już jako swojego rodzaju legendę. Niemal każdy, kto zajmuje się SEO, słyszał o tej aplikacji. Ahrefs posiada prawdopodobnie największą bazę analizowanych słów kluczowych na rynkach całego świata. Dochodzi do tego precyzyjna analiza backlinków, doskonałe algorytmy oceny stron. Większość funkcji w Ahrefs jest płatna, natomiast podstawową analizę backlinków możesz wykonać bezpłatnie pod adresem ahrefs.com/backlink-checker
Moz
Moz.com
Zespół tworzący moz.com jest uważany za jeden z najbardziej opiniotwórczych w branży. Gdy pojawiają się zmiany w algorytmach, to Moz zwykle informuje o nich jako jeden z pierwszych. Wynika to z ogromnej bazy danych. Zakres funkcjonalności Moz jest równie duży jak w przypadku poprzednich narzędzi, a spora część z nich jest dostępna bezpłatnie pod linkiem moz.com/free-seo-tools
Small Seo Tools
smallseotools.com
Jest to bogaty zbiór narzędzi o dużej różnorodności. Są tu zarówno narzędzia do treści (sprawdzanie liczby znaków, zmiana wielkości, korekta treści), przez zdjęcia (zmiana formatów, skalowanie, obracanie, dodawanie znaków wodnych), do analizy słów kluczowych, analizy backlinków, informacji o domenach i IP, analizy SEO. Mnogość funkcji jest wręcz zdumiewająca.
Narzędzia do testowania parametrów strony
W tej sekcji skupię się na narzędziach wyspecjalizowanych w konkretnych obszarach technicznych. Znajdą się tu narzędzia do analizy szybkości strony, poprawności wdrożenia danych strukturalnych, oraz wiele innych. Za sprawą tych narzędzi będziesz mógł w łatwy sposób popracować nad wybranymi aspektami witryny internetowej. Z uwagi na mnogość narzędzi, tym razem zmienię formułę listowania i zaprezentuję obszary wraz z kilkoma narzędziami.
Test optymalizacji mobilnej
Jeśli nie jesteś pewien, czy twoja strona jest przyjazna użytkownikom urządzeń mobilnych, powinieneś skorzystać z tego narzędzia. Obecnie większość ruchu w Internecie odbywa się przy wykorzystaniu smartfonów i jeśli chcesz być skuteczny, musisz dostosować swoją stronę do tego trendu.
Przy okazji sprawdź też www.foldtester.com, czyli narzędzie pokazujące wygląd twojej strony dla wybranej rozdzielczości ekranu.
Test szybkości strony
Szybkość strony jest ważna zarówno dla UX, ale również dla SEO, co zostało potwierdzone za sprawą włączenia wskaźników Core Web Vitals do czynników rankingowych Google. Obecnie jest wiele narzędzi, które udostępniają możliwość testowania szybkości strony, a najprecyzyjniejsze pomiary w tym zakresie znajdziesz najprawdopodobniej w Google Analytics i Google Search Console. Poniżej podpowiadam kilka dodatkowych narzędzi do testowania szybkości serwisu:
- developers.google.com/speed/pagespeed/insights
- gtmetrix.com
- webpagetest.org
Testowanie danych uporządkowanych
Używanie mikroformatów to podstawa SEO, a poprawne wdrożenie Schema może być ogromnym dopalaczem dla strony. Obecnie Google dąży do coraz lepszego rozumienia treści na stronie i prezentowania danych rozszerzonych w wynikach wyszukiwania. W efekcie nasza strona może mieć dodatkowe elementy graficzne w SERP (jak np. gwiazdki z opinią produktu czy cenę), ale również zajmować dodatkową przestrzeń w postaci grafu wiedzy czy polecanych fragmentów z odpowiedzią.
- search.google.com/test/rich-results
- search.google.com/structured-data/testing-tool
Crawlery
Crawlery to narzędzia, które działają na zasadzie robota indeksującego. Do jego funkcji należy sprawdzenie kodu strony i zbadanie zawartości witryny, ale również pozyskanie informacji o poprawności zastosowanych rozwiązań. Za sprawą crawlera będziesz mógł uzyskać informacje, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka, czyli np. zastosowane przekierowania i ich statusy, poprawność sekcji head, wykorzystanie nagłówków.
- www.screamingfrog.co.uk/seo-spider
- robhammond.co/tools/seo-crawler
- www.sureoak.com/seo-tools/
- seolyzer.io
Sprawdzanie szczegółowych informacji o stronie
Strona internetowa to bogate źródło informacji. Wśród danych, które możemy poznać, znając tylko adres www, są chociażby data utworzenia strony i potencjalny właściciel, serwer, na którym strona jest zainstalowana, informacja o wdrożeniu Analyticsa oraz wiele innych. Poniżej przedstawiam w mojej opinii najprzydatniejsze narzędzia do sprawdzania informacji o stronie.
- www.gachecker.com – informacja o zainstalowanych kodach Google
- www.wappalyzer.com – informacja o technologii, na której oparta jest strona internetowa
- www.whois.com/whois/ – informacja o hostingu i wieku domeny
- www.seoquake.com/ – informacja o wieku, rankingu, backlinkach, social mediach oraz wielu innych elementach w formie wygodnej wtyczki do przeglądarki
Audyty stron internetowych
Na rynku istnieje wiele różnych narzędzi do audytowania stron internetowych. Większość bazuje na tych samych schematach, analizując podstawowe wskaźniki strony, jak chociażby wystąpienie nagłówków, poprawność sekcji head i szybkość ładowania oraz wiele innych. Audyt ma na celu pokazanie, czy strona jest poprawna, czy może jednak zawiera krytyczne błędy. Żaden audyt automatyczny nie może równać się z ręczną analizą ludzką i należy do nich podchodzić z rezerwą, natomiast warto z nich korzystać dla ogólnego przeglądu informacji oraz skonsultowania newralgicznych dla strony punktów ze specjalistami SEO:
- web.dev/measure/
- webpagetest.org/lighthouse
- smallseotools.com/website-seo-score-checker/
- woorank.com
- seotesteronline.com/seo-checker/
- seositecheckup.com/seo-audit
- www.seobility.net/en/seocheck/
- sunrisesystem.pl/audyt-seo/
Dodatkowe narzędzia wspierające
W tej sekcji postanowiłem zawrzeć te rozwiązania, które z jakiegoś względu nie wpisywały się we wcześniejsze kategorie, a uważam za warte poznania i wykorzystania w marketingu internetowym.
Hunter
Bardzo przyjemne narzędzie do weryfikacji adresów e-mail powiązanych z daną domeną. Poza wskazaniem adresów e-mail skojarzonych z badaną domeną, Hunter pokazuje również odnośniki, w których dany adres e-mail był użyty.
Wayback Machine
archive.org/web/
Ta strona internetowa to swojego rodzaju biblioteka Internetu. Znajdziesz tu zrzuty stron z przeszłości. Jeśli zastanawiałeś się jak Google wyglądał w 2008 roku, to tu znajdziesz odpowiedź. WaybackMachine może być wykorzystany do przywrócenia dawnych, wydawałoby się utraconych treści, ale również może być świetnym źródłem informacji z przeszłości.
Google Moja Firma (GMF)
google.com/intl/pl_pl/business/
Google Moja Firma to platforma stworzona dla przedsiębiorców. Dzięki niej można przygotować wizytówkę firmy na Mapach Google, stworzyć prostą stronę internetową, czy wejść w interakcję z klientem. Wizytówka ma ogromne znaczenie dla SEO i zdecydowanie nie należy jej pomijać. Dobrze prowadzony profil GMF może być prawdziwą wizytówką Twojego biznesu za sprawą dobrych opinii i rekomendacji tzw. Wirtualnych Przewodników.
Sprawdzanie dostępności domen
rankz.io/tools/bulk-domain-availability-checker
Bardzo fajne narzędzie do masowego sprawdzania dostępności domen. Zajmujesz się skupowaniem domen? Budujesz zaplecza linkowe? To narzędzie idealnie się sprawdzi do twojej codziennej pracy.
Generowanie sitemap
www.xml-sitemaps.com/
Sitemapa to swojego rodzaju spis treści strony internetowej. Każda strona powinna mieć sitemapę, którą należy zgłosić w Google Search Console, aby ułatwić indeksację robotowi sieciowemu. Generując sitemapę możesz pozyskać wiele ciekawych informacji, jak chociażby wielkość strony czy struktura URL.
Licznik słów na stronie oraz sprawdzanie duplikatów
Weglot.com
siteliner.com
Co jakiś czas zdarza Ci się zastanawiać, dlaczego twój konkurent osiąga tak dobre pozycje w internecie? Sprawdź, ile ma treści na stronie. Weglot to narzędzie, które w prosty sposób podliczy ilość treści. Za sprawą sitelinera natomiast sprawdzisz, czy Twoja strona nie generuje duplikatów.
Answer The Public
Answerthepublic.com
To narzędzie jest legendą wśród copywriterów. Jeśli masz napisać tekst pod frazę kluczową i szukasz tematu, to Answerthepublic na pewno pomoże Ci go znaleźć.
Jak się nie pogubić?
Z pewnością lista, którą przedstawiłem nie jest zamknięta. Celowo pominąłem część rozwiązań z uwagi na ich podobieństwo względem tych, które wybrałem jako przykład. Dodatkowo nie wskazywałem wtyczek do CMS – o nich prawdopodobnie można by napisać osobny artykuł. Jak widać, ogrom możliwości może być przytłaczający.
Na pewno nie wszystkie z wymienionych narzędzi są niezbędne do pracy. Każdy z nas powinien wybrać te opcje, które są najbardziej w naszej firmie przydatne. Chciałbym też rozwiać popularny mit, że bezpłatnego oprogramowania nie można wykonywać dobrej pracy. Nie deprecjonuję przy tym wartości komercyjnych narzędzi, gdyż te mogą być bardziej efektywne i dokładniejsze niż narzędzia darmowe. Mimo wszystko uważam, że warto znać alternatywy i mam nadzieję, że w tym artykule udało mi się wskazać rozwiązania, które ułatwią pracę.
Nowy Marketing jest patronem medialnym DIMAQ – międzynarodowego standardu kwalifikacji e-marketingowych. Artykuł został przygotowany przez eksperta – posiadacza certyfikatu DIMAQ Professional.