Przygotowałam Poradnik RESTART Zawodowy! – by wesprzeć innych

O autorze
5 min czytania 2020-10-30

„Mam strategię i misję zawodową. Wiem co chcę dać zawodowo światu i w czym potrzebuje by świat mi sprzyjał. Czuje jakich wyborów mam dokonywać dalej. A pomysłów nie brakuje. Teraz dopiero działam.” – to taki wstęp od autora, czyli ode mnie.

Po prawie 20 latach pracy w korporacjach jako marketingowiec, postanowiłam wykorzystać (niby proste) narzędzie do pisania strategii, w służbie planowania drogi zawodowej. Tak aby istotą pracy nie były tylko pieniądze, ale też poczucie satysfakcji i spełnienia.

Jak powiedział Simon Synek: „Większość z nas przechodzi przez życie przypadkiem – przyjmujemy to, co się nam przydarza. Poczucie spełnienia przychodzi jednak dopiero jak realizujemy nasz cel.” Aby zrealizować cel i misję, to trzeba właśnie ją odkryć. A ja wierzę, że nadszedł czas do tego, by zacząć robić to, co się chce i kocha. Tym bardziej, że fakty rynkowe potwierdzają, że coraz więcej osób ma problem z miejscem zawodowym, w którym jest:

– Około 1/3 pracowników, czyli co 3 osoba czynna zawodowo ma objawy świadczące o jakiejś formie przeciążenia i przemęczenia w swoim środowisku zawodowym w Polsce. Jako przyczyny wskazywane są czynniki związane z niedopasowaniem pracy do osoby, stanowiska do kwalifikacji i oczekiwań oraz oferty do profilu kandydata.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W pierwszej trójce możliwych przyczyn wyczerpania emocjonalnego i obniżenia oceny własnych możliwości pracownicy wskazują dużą odpowiedzialność przy niskim wynagrodzeniu (54%), potrzebę rozwoju zawodowego przy małych szansach na awans (43%) oraz dużą ilość pracy przy małej ilości czasu (41%). Jak deklarują niektórzy respondenci (28%), w obecnym miejscu pracy zdecydowanie brakuje im nowych wyzwań, a obowiązki stały się nużące i powtarzalne. Więcej w raporcie AC Rynek i Opinia wykonanym na zlecenie Gumtree.pl, opublikowanym na blogu gumtree.pl 10.08.2020 roku.

– Problem globalnie dostrzegła już WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), która od 2022 roku wprowadza objawy wypalenia zawodowego jako ‘syndrom zawodowy’ do ICD czyli Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– A jak to wygląda u młodych? Pokolenie Z , czyli osoby w wieku 0 – 24 lata niby mają nieco inne podejście do pracy. Dla nich liczą się przede wszystkim: dobra atmosfera i relacje z ludźmi (50 proc.), dobra lokalizacja i szybki dojazd do pracy (44 proc.), możliwość rozwoju i zdobywania nowych umiejętności (30%) oraz elastyczny czas pracy (27%). Są bardziej otwarci na zmiany niż poprzednicy, większość próbuje prowadzić bloga lub kanał na YouTubie licząc na fonetyzację tych usług. Pomimo takiego bardziej otwartego umysłu, nadal sukces zawodowy jest utożsamiany z dobrze płatną pracą a nie spełnieniem zawodowym (71%). I to jest wynik wyższy niż w przypadku pokolenia X i Y, które teraz przechodzi już przez wypalenie. Więcej w raporcie POKOLENIE Z w finansach i na rynku pracy. „Jak pokolenia Z, X i Y różnią się w świetle danych i badań. “, przeprowadzony przez Spotdata i Privident, 2019 r.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Rozpoczęcie konwersacji o spełnieniu zawodowym, realizacji swojej misji, zaplanowaniu swojej przyszłości (bo tego nikt nas nie uczy), są kluczowe do przełamania impasu związanego z przemęczeniem i rozczarowaniem zawodowym.

Jak rozmawiam z ludźmi, to widzę, że pierwsza praca jest przypadkowa, motywowana możliwością zarabiania własnych pieniędzy. Natomiast długofalowo nie daje poczucia spełnienia.

Natomiast bronimy się rękami i nogami, aby zacząć rozmawiać o poczuciu spełnienia. Bo zbyt filozoficzne, bo brakuje nam pomysłu na siebie, na biznes, bo nie wiemy jak to poukładać. Ogólnie BRAK pomysłu wydaje się głównym stoperem przed podjęciem nawet rozmyślań na temat własnej ścieżki zawodowej. Chociaż już logicznie widać, że do analizy – pomysł nie jest potrzebny.

Dlatego chciałam odwrócić ten cały proces i zachęcić osoby poszukujące odpowiedzi na pytanie: „i co dalej robić?’ do własnej analizy – bez pomysłu na początek. Do dania sobie czasu i prawa na przemyślenie, tzw. RESTART jak każdego sprzętu w domu.

Finalnie pozbierałam różne informacje zwrotne, dołożyłam do tego doświadczenie

Wiem, że nie jestem ekspertem HR ani profesjonalnym psychologiem, ale wiem, że jak coś jest nieskuteczne, to wymaga zmiany strategii. Czyli analizy, zrozumienia, wniosków i dopiero na koniec działanie. A na strategii, to akurat się znam, bo takowych wiele widziałam i sama stworzyłam.

I tak powstał Poradnik Restart zawodowy, aby każdy, kto tego potrzebuje i chce mógł napisać swoją strategię zawodową. ZANIM zacznie myśleć o pomysłach. Bo idee na biznes i działanie są:

  • Wtórne do naszych własnych potrzeb i tego co nas napędza w pracy;
  • Wynikową analizy i napisania misji;
  • Sposobami realizacji misji i celów.

Poradnika RESTART zawodowy, to praktyczny i konkretny materiał w formie wideo-booka. Powstał tak, aby:

1. Zakończyć z wymówkami.

Szczególnie poniższymi:

  • nie mam pomysłu na biznes;
  • nie mam kasy aby teraz inwestować i ryzykować;
  • nie mam czasu na rozmyślania;
  • boję się, bo co jak się nie uda.

O ile faktycznie do przemyśleń zawodowych potrzebny jest czas, o tyle nie trzeba mieć pomysłu, kasy, ani myśleć o lęku (który jest naturalny przy działaniu dopiero).

Czasu za nikogo nie znajdę, ale wierzę, że do dobrego przejścia zadań z Poradnika wystarczy 1 godzinna dziennie przez 7 dni.

2. Analizować, a nie działać.

Jak mawiają w brytyjskiej armii: Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance (7Ps – odpowiednie planowanie oraz przygotowanie zapobiega gównianym i słabym wynikom). A ja dodałabym tez pomysłom.

Pierwszym krokiem do znalezienie pomysłu na działanie, jest zrozumienie jakie są potrzeby, mocne strony, misja oraz cele. Reszta jest wynikową analizy i przygotowania.

3. Uporządkować myśli. Po kolei.

Tym zajmują się oczywiście profesjonalni coachowie zawodowi. Ale jestem w stanie zrozumieć, że możesz nie mieć czasu, ochoty, pieniędzy lub mieć jakieś niekorzystne doświadczenie na tym polu.

Ja w Poradniku bazuję na schemacie tworzenia strategii marketingowej – krok po kroku. Ćwiczenie po ćwiczeniu. Od ogółu do szczegółu. Ty uczestnicząc aktywnie w rozwiązywaniu zadań masz szansę napisać osobista strategię zawodową i w efekcie wygenerować pomysły do działania.

Krok po kroku.

4. Pisać, a nie rozmyślać.

Mało jest osób jak Albert Einstein, które potrafią przeprowadzać eksperymenty myślowe i których efektem jest teoria względności. Większość, aby coś dobrze dostrzec musi to jednak jakoś uwidocznić sobie. Dlatego najlepiej jest pisać.

To nie będzie pamiętnik. Nie ważna jest składnia i ortografia. Ale nie ma jednej dobrej odpowiedzi na pytania i zadania, które proponuję.

5. Zaproponować na rynku coś w amerykańskim stylu.

Bo ja lubię konkret. Dlatego mój Poradnik jest krótki i oszczędny w zbędne słowa. I ja nie chcę być jego bohaterką. Moim benchmarkiem stały się różne Poradniki amerykańskie oraz książki psychologiczne, które przeczytałam.

Dlatego opieram się na wideo – każde zgodne z TEDowymi zasadami poniżej 18minut. A do tego dodałam skrypty (są ludzie, którzy wolą czytać) w formie ebook, który jest rozszerzeniem tego, o czym mówię, a w szczególności zadań. Ćwiczenia, które przygotowałam, bazują na design thinking, czyli kreatywnym rozwiązywaniu problemów biznesowych popularnym na zachodzie.

6. Spróbować inaczej niż do tej pory.

Jak powiedziała Rita Mae Brown (lub Albert Einstein): Szaleństwem jest robić to samo i oczekiwać innych rezultatów. A że ja sama to przeszłam, to chcę teraz wesprzeć innych. I wierzę, że marketing może służyć tak samo skutecznie biznesowi, jak i ludziom w planowaniu ich samych.

7. Zacząć robić to co się chce i kocha by poczuć spełnienie.

Albo przynajmniej się do tego przygotować.

Oto opinia już Pierwszej Klientki Restartu (Magda, Global Marketing & Strategy): „Godny polecenia poradnik i praktyczne ćwiczenia, ktore pomoga przemyslec twoją sytuację zawodową. Naprawdę polecam zarówno osobom szukającym nowej ścieżki, jak i tym, którzy czasami nie są pewni czy są w dobrym miejscu. Bardzo mobilizujące i na koniec konkretne rezultaty. A Aga bardzo przekonująco namówi Cię do odrobienia pracy domowej.”

Przyznam, że ciekawa jestem opinii każdego kto skorzysta z Poradnika. Więcej o tym po co, na co i dlaczego warto się restaurować w wideo pod linkiem: we.tl/t-YSROCWWrfd

Dziękuję.