Przygotowanie kampanii SMS na Black Friday i Święta w krótkim czasie – porady, przykłady i wysyłka krok po kroku

Przygotowanie kampanii SMS na Black Friday i Święta w krótkim czasie – porady, przykłady i wysyłka krok po kroku
Jak przygotować kampanię SMS na Black Friday i Święta? Szybko i skutecznie. Poznaj podstawy, dobre praktyki i metody zwiększania skuteczności komunikacji SMS dla firm. Od zera, przez zbieranie zgód marketingowych, planowanie i optymalizowanie kampanii, aż po tworzenie treści wiadomości tekstowych.
O autorze
7 min czytania 2023-11-23

Czasu do Black Friday nie zostało dużo, ale dosyć, aby zaplanować i wysłać skuteczną kampanię SMS do klientów. Ten artykuł to pigułka dla zarobionych: skrót z najważniejszych kroków (i kilku dobrych praktyk) marketingu w kanale mobilnym.

Masową wysyłkę SMS można sprowadzić do trzech najważniejszych elementów: grupy odbiorczej, warunków wysyłki oraz treści wiadomości. I mając na uwadze dostępny czas, tak też proponuję spojrzeć na zagadnienie.  

Sprawdź aktualność bazy danych

Mody i trendy zmieniają się nieustannie, tak samo jak zainteresowania i potrzeby klientów. Dlatego nie traktuj raz pozyskanej zgody jako wiecznego przyzwolenia na otrzymywanie komunikatów. W twoim interesie jest stale troszczyć się o aktualność bazy danych z pozyskanymi numerami. 

Regularne sprawdzanie jakości kontaktów pomaga utrzymać wysoką skuteczność marketingu SMS oraz trzyma budżet w ryzach. Jakość należy rozpatrywać w kontekście aktualności danych, ich kompletności, a także posiadanych zgód marketingowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy kontakty w Twojej bazie są nadal aktualne?

Zgodzisz się, że nie ma sensu wysyłać wiadomości do nieaktywnych numerów? Takie kontakty najlepiej usuwać, aby nie ponosić zbędnych kosztów i przy okazji zyskać precyzyjniejsze dane na temat skuteczności. Informacje na temat stanu numerów znajdziesz w rejestrze abonentów prowadzonym przez operatorów GSM. Dostęp do niego uzyskasz dzięki narzędziu HLR (home location register). System jest prosty, ale też niezwykle pożyteczny. Aby znaleźć nieaktywne numery, wystarczy wgrać bazę i poczekać na raport. Oznaczone rekordy możesz spokojnie wykluczyć z grupy odbiorczej. 

Czy nadal chcesz otrzymywać wiadomości?

Po tym wstępnym przesiewie, poddaj próbie samych klientów, a dokładnie ich zainteresowanie. Przed główną kampanią wyślij wiadomość zapowiadającą korzystne oferty. W treści umieść również link do wypisu – niech odbiorcy sami wybiorą, czy chcą zostać. Ma to na celu przyzwyczajenie klientów do komunikacji SMS, podbicie zainteresowania oraz dalszą optymalizację.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Fot. Przykład wiadomości SMS z wypisem z bazy

Nie bój się odejścia klientów z bazy. Ci, którzy zdecydowali się pozostać są zapewne tymi, do których faktycznie chcesz wysyłać wiadomości. Reszta i tak nie dokonałaby zakupów. Takie działanie ma zatem dodatkową korzyść: niższe koszty kampanii Black Friday i wszystkich kolejnych.

Czy posiadasz zgody na wysyłkę wiadomości marketingowych?

Zgody RODO na marketing SMS to fundament twoich działań. Bez nich ani rusz. Przykład zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych znajdziesz poniżej. Wstaw właściwe informacje w zaznaczone miejsca i śmiało wykorzystuj.

Zgoda na SMS marketing (RODO)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wysyłki marketingowych wiadomości SMS. Administratorem danych jest [NAZWA FIRMY] z siedzibą [ADRES FIRMY]. 

Jeśli czytasz ten artykuł na chwilę przed Black Friday, to pozyskanie dużej bazy kontaktów z odpowiednimi zgody może być utrudnione (ale nie niemożliwe). Grupy odbiorcze najlepiej budować stale i metodycznie, tak aby nowe numery spływały regularnie przez cały rok. Bierz również pod uwagę, że czarny piątek to niejedyna okazja na wykorzystanie bazy danych. Idą przecież Święta oraz inne wydarzenia.

Gdzie, kiedy i jak zbierać zgody?

Do dyspozycji masz kilka narzędzi. Najbardziej intuicyjnym rozwiązaniem w e-commerce jest dodanie checkboxa do formularza rejestracyjnego lub ekranu potwierdzenia zamówienia. Zapis do newslettera SMS możesz proponować także przy okazji innych zdarzeń na stronie: po upływie czasu, przy wejściu na stronę promocji czy przy dołączeniu do klubu lojalnościowego. Większość systemów do sprzedaży online posiada wbudowane funkcje lub wtyczki aktywujące wysyłki SMS oraz pozyskiwanie zgód. 

Rozwiązaniem pozwalającym dotrzeć do szerokiego grona jest także zapis za pomocą SMS-a. Jak to działa? Potencjalny klient wysyła do ciebie wiadomość, a system SMS automatycznie dodaje go do przyszłych wysyłek. Numery do odbioru SMS dostępne są w dwóch wariantach: długim (9 cyfr) lub krótkim (4 lub 5 cyfr) i nazywane odpowiednio Long code oraz Short code.

Zaproszenie do zapisu poprzez wysłanie wiadomości tekstowej umieść na grafice w social media, na banerze na stronie, w druku czy kampanii outdoorowej. Co ważne i warte podkreślenia, pisanie na numery SMS 2Way nie wiąże się z dodatkowymi opłatami. Klienci płacą, tak jak za zwykłego SMS, czyli w większości przypadków będą one darmowe.

Masz zgody na marketing SMS. Co dalej?

Pora wykorzystać numery telefonów klientów pozyskane z systemu CRM, e-commerce czy też zebrane samodzielnie. Zacznij od zapisania kontaktów wraz z pozostałymi danymi w pliku. Polecam format CSV, ale równie dobrze możesz użyć arkusza kalkulacyjnego (uwaga: dane umieść tylko w pierwszym arkuszu) czy zwykłego pliku tekstowego. Tak przygotowaną bazę zaimportuj do bramki SMS. System automatycznie podzieli wartości, co pozwoli ci stworzyć własne parametry do personalizacji. Gotowe, możesz przejść do planowania i dalej samej wysyłki wiadomości!

Fot. Personalizacja treści SMS za pomocą parametru dynamicznego (imienia)

Określ cel kampanii SMS w całościowej strategii

Twoja kampania SMS na Black Friday będzie tym lepsza, im spójniejsze będą założenia, na których ją oprzesz. I nie chodzi wyłącznie o dopasowanie języka czy argumentów sprzedażowych do person. Zastanów się przede wszystkim, kiedy (i jak często) potencjalni klienci chcieliby otrzymywać wiadomości, a kiedy najlepiej do nich nie pisać, bo np. siedzą w pracy czy mają chwilę dla siebie. 

Posiadasz dokładniejsze dane na temat klientów albo możesz przeprowadzić badania potwierdzające wnioski? Doskonale, ale pamiętaj też, że nawet data subskrypcji może być dobrym kontekstem do wysyłki wiadomości. Rozbicie bazy na mniejsze grupy będzie pracochłonne, tak jak tworzenie oddzielnych komunikatów, ale ten trud może się jednak opłacić.

Wzrost sprzedaży to oczywisty cel. Zgodzisz się, że przy okazji też zupełnie nieprecyzyjny. Konwersja jest uzależniona od masy czynników, a twoja oferta Black Friday 2023 będzie zapewne promowana w wielu kanałach. Dlatego postaraj się wskazać precyzyjne zadania dla marketingu SMS. 

Kilka prostych przykładów: X wejść na landing page, pobudzenie danej podgrupy odbiorców, sprzedanie X produktów komplementarnych, odzyskanie X koszyków. Jak widzisz, chodzi o ustalenie konkretnych celów, które wiadomości miałyby spełniać. Znajdź niszę, w której zalety SMS-ów byłyby najbardziej przydatne. No i z pewnością nie dubluj komunikacji między kanałami. Jednocześnie zapewnij spójność przekazu, tak aby odbiorca nie był zaskoczony po wylądowaniu na stronie.

Wybierz odpowiedni typ wiadomości

Chcesz wysyłać SMS-y na Black Friday? Ok! Ale czy wiesz, że masz dyspozycji różne formaty wiadomości? Ten artykuł zawęzi wybór do dwóch: wysyłki SMS z nazwą oraz komunikacji dwukierunkowej. 

SMS z nazwą zamiast numeru

Profesjonalna bramka SMS pozwala na wysyłkę SMS z nazwą zamiast numeru. Dzięki temu wiadomości przychodzą opatrzone własną etykietą nadawcy. Spójrz do aplikacji do odbioru SMS-ów, z pewnością znajdziesz wątki podpisane nazwami firm, marek. 

Dwukierunkowa komunikacja SMS

SMS-y bez numeru (z polem nadawcy) mają jednak jeden minus. Nie można na nie odpowiedzieć, są więc narzędziem komunikacji na linii firma-klient, ale już nie w drugą stronę. Ten problem rozwiązują numery odbiorcze, za pomocą których możesz prowadzić dwukierunkową komunikację. W skrzynce odbiorczej wyglądają jak zwykłe konwersacje. Zaznaczę tylko, że nawet zautomatyzowany dialog z klientem w kanale SMS daje ogromne możliwości (sprzedażowe, obsługi klienta, wizerunkowe).

Dopasuj sposoby pomiaru skuteczności

Jak podejść do tematu skuteczności wiadomości, gdy standard GSM nie pozwala na mierzenie faktycznego open-rate? Możesz go zbadać niebezpośrednio poprzez sondaże lub pomiar klikalności linków. Na szczęście są też inne metody. W zależności od wybranego celu oraz metody komunikacji (SMS z nazwą, SMS 2Way) możesz wykorzystać jeden lub kilka z podanych poniżej.

Przykłady sposobów pomiaru skuteczności promocji SMS

  • Kliknięcia w skrócony link
  • Parametry UTM w linku
  • Wzrost sprzedaży po kampanii SMS
  • Wejścia na landing page stworzony specjalnie dla kampanii SMS
  • Liczba wykorzystanych kodów rabatowych podanych w treści
  • Wartość transakcji w segmencie mobile (Google Analytics)
  • Liczba odpowiedzi na wiadomości 2Way
  • Umówione wizyty
  • Kontakt z biurem obsługi klienta

Stwórz szablony wiadomości

Masowa wysyłka SMS może składać się z pojedynczej wiadomości, ale zastanów się, czy nie lepiej sprawdzi się kampania rozpisana na ciąg powiązanych komunikatów. Zainteresowanie możesz przecież budować powoli: zapowiedz zbliżającą się akcję promocyjną, zaproś do dodania produktu do listy życzeń, przedstaw wyjątkowe korzyści oferty, a w odpowiednim czasie wyślij link do landing page z opcją zakupu. Myśl na zakończenie wątku: praktyki znane z email marketingu sprawdzą się również w kampanii SMS na Black Friday.

Jak tworzyć skuteczne treści SMS?

  • Wysyłaj SMS-y z nazwą nadawcy
  • Używaj krótkich, prostych zdań
  • Zaproponuj coś ekstra odbiorcom komunikacji SMS
  • Zawrzyj proste instrukcje (CTA): kup, zamów, umów wizytę
  • Wykorzystaj parametry dynamiczne do personalizacji treści: imię, numer zamówienia
  • Stosuj krótkie linki z parametrami UTM
  • Pozwól sobie na szczyptę humoru i skrócenie dystansu
  • Testuj różnorodne kreacje (treści i czasy wysyłek) na mniejszych grupach odbiorców

Co jest wartością dodaną dla Twoich klientów?

Cena jest niezmiennie najważniejszym czynnikiem sprzedażowym. Czasem odjęcie nawet drobnej części kosztów może zadecydować o konwersji. Wiadomość SMS z dopasowaną ofertą wsparta argumentem darmowej wysyłki zamówienia czy zniżki na produkt komplementarny jest zatem dobrym tropem. 

Aktywni klienci mogą docenić także wcześniejszy dostęp do promocji. Dołączenie do newslettera potraktuj jako sygnał, że piszesz do rzeczywiście zainteresowanych odbiorców. Pokaż im, że zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych równa się realnej korzyści np. w postaci kodu rabatowego. 

Zaplanuj wysyłki wiadomości

Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę, a z pewnością nie wysyłek wiadomości z promocją Black Friday. W piątek będzie bardzo trudno przebić się z komunikatem niezależnie jaki kanał wybierzesz. Polecam przesunięcie komunikacji o dzień czy dwa. Z badań SMSAPI wynika, że środa przed czarnym piątkiem jest najmniej oblegana komunikacyjnie. 

Fot. Wysyłki SMS w Black Week 2022

Ważna rzecz: masowe wysyłki SMS możesz ustawić z wyprzedzeniem. Czas bezpośrednio przed Black Friday będzie z pewnością gorączkowy. Nawet jeśli skrupulatnie zaplanujesz wszystkie działania, mogą pojawić się nieprzewidziane okoliczności. Odejmij sobie jedno zmartwienie i ustaw wysyłki SMS z przyszłą datą. 

Zainspiruj się innymi kampaniami

Nie masz pomysłu, czasu na to wszystko? Zdarza się! Na szczęście w sieci znajdziesz mnóstwo treści, z których wyciągniesz najlepsze praktyki marketingu SMS w Twojej branży. Możesz także podpatrzeć, jak robi to twoja konkurencja oraz co działało rok wcześniej.

Spojrzenie wstecz jest niezwykle pomocne, szczególnie jeśli posiadasz raporty, wnioski z poprzednich kampanii przeprowadzonych w podobnym okresie. Sprawdź, które wysyłki przynosiły najlepsze wyniki. Nie wykorzystuj jednak tych samych treści. Odbiorcy mogą skojarzyć powtórkę, ponieważ wiadomości będą widoczne w skrzynce odbiorczej. Stworzenie unikalnego komunikatu nie jest aż tak trudne, tym bardziej, że obowiązują cię 160-znakowe ramy wiadomości. 

Przyjrzyj się działaniom konkurencji

Czy wiesz, co robią firmy z otoczenia biznesowego? Zapisz się do ich newslettera i sprawdź, w jaki sposób funkcjonuje ich komunikacja podczas Black Friday. Nawet jeśli niczego nie wykorzystasz, to dowiesz się, w jaki sposób chcesz podejść do własnych kampanii SMS, a to dawka zdrowej inspiracji.

Spójrz na ten rok, ale i na poprzednie. Wiele firm chwali się wynikami po Black Friday w podsumowaniach rocznych lub oddzielnych artykułach bądź case studies. Wykorzystaj ogólnodostępną wiedzę, aby ulepszyć masowe wysyłki SMS twojej firmy.

Zdobądź dostęp do bramki SMS dla firm

Wszystkie opisane narzędzia i rozwiązania dostępne są w ramach profesjonalnej bramki SMS dla firm: SMSAPI. Od ponad 16 lat wysyłamy SMS-y dla ponad 9000 biznesów i instytucji publicznych w 194 krajach. Chcesz wiedzieć więcej? Porozmawiajmy lub zarejestruj się za darmo i sprawdź, jak prosto i szybko wyślesz kampanię SMS! Na marginesie, mamy właśnie atrakcyjną promocję z okazji Black Friday.

Artykuł reklamowy powstały przy współpracy z SMSAPI.