Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów, nowotwory męskich narządów płciowych dotykają zarówno starszych, jak i młodszych pacjentów. W 2020 roku zdiagnozowano ponad 14 tys. zachorowań na raka prostaty (głównie u mężczyzn po 60. roku życia) i ponad tysiąc przypadków nowotworów jądra (już po 20 roku życia).
Tytuł akcji #dlaKOLEGIpytam nawiązuje do potocznego zwrotu, spotykanego na forach internetowych, utożsamianego z chęcią pozostania anonimowym. Nierealne wyobrażenia o męskości, mogą rzutować na podejście pacjentów do opieki zdrowotnej i profilaktyki. Bywa, że na skutek społecznego tabu mężczyźni nadal niechętnie konsultują swoje problemy z lekarzem. Według danych NFZ odsetek mężczyzn korzystających z wizyt lekarskich w ostatnich 10 latach wyniósł 55-65 proc., natomiast odsetek kobiet był o 10 proc. wyższy. Dodatkowo mężczyźni chorują częściej, a główną przyczyną zgonów są choroby układu krążenia oraz nowotwory złośliwe.
Zobacz również
O męskich problemach bez patosu
W ramach akcji „dlaKOLEGIpytam” zostały przygotowane treści edukacyjne, umieszczone w bazie wiedzy „Profilaktyczna Jesień”, które będą systematycznie publikowane w mediach społecznościowych PZU Zdrowie.
Akcję otwiera film w popularnym formacie Q&A, „20 spraw, o które urologa #dlaKOLEGIpytam”, dostępny na kanale YouTube PZU Zdrowie.
W roli eksperta wystąpił dr n. med. Hubert Kamecki, który współpracuje z Centrum Medycznym PZU Zdrowie Warszawa Górnośląska i konsultuje pacjentów urologicznych. Pytania zostały podzielone na kategorie tematyczne: choroby jąder i prostaty oraz inne istotne dla zdrowia mężczyzny takie jak: spadek libido, terapia testosteronem czy uszkodzenia męskich narządów płciowych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Forma wspierająca treść
W bazie wiedzy PZU Zdrowie „Profilaktyczna Jesień” znalazły się także artykuły poradnikowe i infografiki instruktażowe, np. dotyczące samobadania jąder. W mediach społecznościowych komunikację uzupełniają kreacje typograficzne. W komunikowaniu akcji #dlaKOLEGIpytam uczestniczą internetowi twórcy, kojarzący się z dobrym stylem: Mikołaj Teperek, autor reportaży z podróży po Stanach Zjednoczonych i podcaster oraz Adam Ptak, Dawid Tymiński, Karol Majchrzak i Piotr Karwala, czyli kwartet twórczy poświęcony męskiej elegancji DandyCore.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W pozyskiwaniu wiedzy o zdrowiu kluczowe są źródła. Dlatego nasze materiały przygotowywane są przez ekspertów, którzy na co dzień pracują z pacjentami lub zajmują się daną tematyką naukowo. Proponujemy naszym odbiorcom jakościowe w treści i przystępne w formie materiały, aby wspierać zachowania profilaktyczne, a tym samym wypełniać edukacyjną misję dużego podmiotu medycznego. W listopadowej komunikacji nie koncentrujemy się na stereotypowo postrzeganej męskiej niechęci do wizyt lekarskich, tylko podkreślamy, że elementem stylowej i odpowiedzialnej męskości jest również dbanie o zdrowie, o którym należy mówić konkretnie i wprost, bez tabu – mówi Rozalia Derewenda-Zasłona, kierowniczka Zespołu Komunikacji w PZU Zdrowie.
Tworząc koncepcję #dlaKOLEGIpytam, zdaliśmy sobie sprawę, że świadomość na temat męskich i kobiecych nowotworów znacząco od siebie odbiega. Adresując działania komunikacyjne do mężczyzn musimy brać pod uwagę nie tylko trendy marketingowe, ale też uwarunkowania społeczne. Paradoksalnie, poprzez hasło „dla kolegi pytam” pokazujemy mężczyznom, że o swoich problemach mogą mówić głośno, oraz we własnym imieniu – wyjaśnia Sebastian Jackowski, starszy specjalista w Zespole Komunikacji w PZU Zdrowie, który koordynuje akcję.
Profilaktyczna jesień
Jesień to czas szerzenia świadomości onkologicznej u kobiet i mężczyzn. Dlatego od początku października na stronie zdrowie.pzu.pl/profilaktycznajesien oraz w mediach społecznościowych PZU Zdrowie publikowane są materiały poświęcone profilaktyce nowotworów. W październiku przeprowadzona została akcja edukacyjna pod hasłem #myBREASTfriend na temat raka piersi.
Pakiety profilaktyczne PZU Zdrowie zawierają rekomendowane badania i konsultacje lekarskie pod kątem wybranych zagadnień zdrowotnych. W ramach pakietu ginekologicznego kobiety mogą wykonać: cytologię płynną, USG ginekologiczne i USG piersi lub mammografię. Natomiast zakres pakietu urologicznego dla mężczyzn wchodzi: PSA panel (badanie z krwi), USG jąder i USG gruczołu krokowego. Po wykonanych badaniach pacjenci mogą wygodnie omówić wyniki z lekarzem w formie telekonsultacji.
PZU Zdrowie jest jednym z największych ogólnopolskich operatorów medycznych. W sieci medycznej PZU Zdrowie jest: 130 placówek własnych, w tym pracownie diagnostyki obrazowej, 2400 placówek partnerskich w 600 miastach w Polsce, infolinia medyczna, portal pacjenta mojePZU oraz Centrum Telemedyczne. PZU Zdrowie zapewnia opiekę zdrowotną w formie ubezpieczeń i abonamentów dla firm oraz klientów indywidualnych i w ramach NFZ.