Podobnie jak w poprzedniej edycji, w ramach rankingu agencji PR przygotowano dwie klasyfikacje, osobno dla podmiotów indywidualnych i osobno dla grup kapitałowych. W tym roku w rankingu indywidualnym udział wzięło 17 agencji PR, a w grupowym 5 grup. Suma fee income pierwszych pięciu agencji wyniosła 51,98% wartości ogółem, a dla porównania w ubiegłym roku suma ta wyniosła 46,41%.
– Rok 2018 był dla branży PR zdecydowanie najlepszym w historii. Branża nadal umacniała swoją pozycję i po raz pierwszy od wielu lat tempo jej wzrostu osiągnęło dwucyfrową dynamikę. To pokazuje, że wbrew wieszczonym jeszcze do niedawna scenariuszom, że branża PR zostanie wchłonięta przez swych większych kuzynów, czyli marketing i reklamę, jej wartość stale rośnie i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach miało być inaczej. Oczywiście kondycja branży PR w Polsce znacznie odbiega od pozycji tej profesji w krajach najbardziej rozwiniętych, ale widzimy, że bardzo szybko rośnie w Polsce wartość jaką przywiązuje się do zarządzania reputacją. Równocześnie coraz bardziej upowszechnia się stosowanie technologii cyfrowych w public relations, od monitorowania treści, przez analizę wpływu, po planowanie zasięgu i mierzenie efektywności prowadzonych działań. Dzięki temu nasze rodzime zespoły coraz szybciej się profesjonalizują i są w stanie oferować swoim klientom rozwiązania, które jeszcze do niedawna były zarezerwowane dla wyspecjalizowanych zagranicznych agencji marketingowych. Te okoliczności pozwalają nam patrzeć w przyszłość z optymizmem, a w rok 2019 z nadzieją na pobicie kolejnego rekordu – komentuje Grzegorz Szczepański, prezes zarządu Związku Firm Public Relations.
Zobacz również
Ranking agencji PR ma na celu ukazanie właściwego charakteru usług PR na rynku poprzez skupienie się na doradztwie komunikacyjnym i przychodach z honorariów. Na potrzeby rankingu, fee income zdefiniowano jako różnicę pomiędzy przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów. W celu weryfikacji wiarygodności informacji przekazanych w ankietach przez agencje biorące udział w rankingu, w wybranych losowo 13 agencjach przeprowadzono audyt potwierdzający przekazane dane finansowe.
W tym roku, po raz pierwszy ranking został zaprezentowany w publikacji „Raport PR”, której głównym tematem jest reputacja. W raporcie poza rankingiem znajduje się przewodnik po agencjach PR, biorących udział w rankingu oraz seria artykułów dotyczących branży PR.
Raport PR wraz z wynikami rankingu znajdują się na stronie internetowej oraz TU.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing