Raport przygotowały Multi Communications, Millward Brown oraz Instytut Monitorowania Mediów. Jak pokazują wyniki badania, materiały pochodzące z social media są dla dziennikarzy głównie źródłem inspiracji. Gorącym tematem jest również jakość komunikacji firm i marek prowadzona za pośrednictwem tych kanałów.
Liczba użytkowników mających swoje konta w social media w Polsce regularnie rośnie – Facebook odwiedza ponad 10 milionów osób, a na Twitterze obecnych jest ok. 2,7 miliona użytkowników.
Zobacz również
W ciągu ostatniego roku wzrosła też popularność kanałów bazujących głównie na grafikach: Instagram może pochwalić się ok. 2 milionami, a Pinterest – ok. 1,5 milionami użytkowników. Ten ranking nieco inaczej kształtuje się wśród dziennikarzy, którzy chętniej korzystają z portali branżowych lub biznesowych. Wśród nich, bezkonkurencyjne nadal są Facebook (85%), Youtube (66%) oraz Twitter (48%). W przypadku tego ostatniego kanału można zaobserwować znaczący wzrost użytkowania względem lat ubiegłych.
Social media źródłem inspiracji… ale do weryfikacji
W ramach tegorocznej edycji badania ponownie zapytano dziennikarzy o ich stosunek do mediów społecznościowych. Zdecydowanie w dalszym ciągu informacje zamieszczane na Facebooku czy Twitterze są dla nich inspiracją do przygotowania kolejnych materiałów (67% badanych). Oprócz tego zaglądają tam, aby znaleźć popularne tematy (54%), opinie konsumentów (37%) oraz komentarze ekspertów (34%). Mniejszą popularnością cieszą się zaś tak zwane „twarde dane”, czyli cyfry i fakty – zainteresowanie nimi deklaruje tylko 18% respondentów. Ten kierunek poszukiwań może świadczyć o rosnącym znaczeniu tematów i trendów kreowanych przez użytkowników social media,
co doskonale wpisuje się w marketing rekomendacji, tak chętnie wykorzystywany w działaniach firm czy marek. Tempo pracy oraz pogoń za newsami sprawia, że to teksty są materiałami, których dziennikarze najchętniej poszukują w social media do swojej pracy redakcyjnej – jest tak aż w 86% przypadków. Nie ma natomiast zgody, co do poziomu wiarygodność informacji znalezionych w tych kanałach. Ponad połowa dziennikarzy traktuje social media jako przeciętnie wiarygodne. Jednak jest prawie 4 razy więcej tych, którzy uważają je za wiarygodne (33%) niż niewiarygodne (9%). Warto zwrócić uwagę, iż ocena wiarygodności uzależniona jest od wieku badanych. Social media najlepiej oceniane są przez dziennikarzy do 25. roku życia (44%), a najsłabiej przez tych powyżej 55. roku życia (16%). Wzięto pod lupę także stopień przydatności materiałów zaczerpniętych z social media do tworzenia nowych materiałów – wysoko ocenił ją co drugi dziennikarz (46%), w tym dwóch na trzech dziennikarzy zajmujących się tematyką społeczną oraz 54% poruszających sprawy społeczne.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Social media a plany firm
Firmy czy marki już dawno dostrzegły szansę na dotarcie do konsumentów poprzez prowadzenie komunikacji w kanałach social media. Mimo to jednak, dziennikarze dosyć krytycznie oceniają ich starania – aż 57% uważa, że jakość działań firm w tych serwisach jest przeciętna, podczas gdy zaledwie co dziesiąty ocenił je wysoko. Pokazuje to więc, jak ważne jest z punktu widzenia firmy znalezienie sposobu na pozytywne wyróżnienie się na tym polu. Niezbędne jest także, aby strategia komunikacji firm w social media była spójna z polityką firmy. Jest to tym bardziej istotne, iż dziennikarze coraz częściej szukają kontaktu z przedstawicielami firm właśnie za pośrednictwem takich kanałów jak Facebook, LinkedIn czy Goldenline.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Raport w postaci infografiki i prezentacji dostępny na stronie internetowej agencji.
Mariusz Pleban, właściciel i prezes Multi Communications:
– Aż 92% procent dziennikarzy deklaruje korzystanie z mediów społecznościowych zawodowo. Dwa lata temu było ich „zaledwie” 75%. Skąd ten wzrost? Social media oferują dostęp do wartościowych, z punktu widzenia mediów, informacji. Bycie w social media staje się dla dziennikarzy po prostu stylem życia – praktycznie tyle samo, bo 91%, deklaruje korzystanie z social media prywatnie – ale także zawodowym obowiązkiem, redukcją ryzyka pominięcia ważnej informacji.
Paweł Sanowski, prezes Instytutu Monitorowania Mediów:
– Najczęściej poszukiwanym typem informacji przez dziennikarzy w social media są po prostu nowe pomysły na materiał (67%), ale również zyskanie wiedzy na temat popularnych w sieci tematów (54%) czy opinii konsumentów (37%). Jeżeli wpisy i dyskusje generowane przez daną markę odbiją się szerokim echem w social mediach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainteresują się tym również media tradycyjne. Monitoring internetu, czy social media pozwala na dotarcie do miejsc wzmożonej dyskusji, czy określenie najbardziej aktywnych liderów opinii i daje tym samym możliwość sformułowania dalszej ścieżki komunikacji z uwzględnieniem zdobytych wiadomości.
Kuba Antoszewski, PR manager, Millward Brown:
– Mimo wielkiej popularności mikro video i wszelkich materiałów graficznych w social media, dziennikarze korzystają głównie ze źródeł tekstowych. Tego rodzaju materiał daje największą możliwość w miarę pełnego zapoznania się z tematem, który dziennikarz zamierza poruszyć. Materiały video i grafika są zapewne doskonałym dodatkiem, swego rodzaju ozdobnikiem, czasem mogą być źródłem inspiracji. Jednak to ciągle tekst niesie ze sobą treści umożliwiające dziennikarzowi profesjonalne i kompetentne przygotowanie własnego materiału. Zwłaszcza, że dużo dziennikarzy poszukuje w social mediach wiedzy i informacji.