Źródło ilustracji: materiały prasowe
Jednak internauci doskonale wiedzą, czego od e-commerce oczekują i jak muszą postępować e-firmy, aby to od nich chcieli kupować.
Zobacz również
Konsumenci mówią „sprawdzam”
To, czy e-sprzedawca jest firmą odpowiedzialną, czyli działającą zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, bierze pod uwagę podczas zakupów w sieci aż 67% e-konsumentów. Z kolei wśród najważniejszych dla e-commerce konsumentów, czyli klientów kupujących przynajmniej 2 razy w miesiącu lub częściej, odsetek wyczulonych na kwestię odpowiedzialności i etyki działania sprzedawców osiągnął aż 79%. Oznacza to, że wśród lojalnych klientów e-sklepu, średnio 8 na 10 bacznie obserwuje jego działania i weryfikuje go jako miejsce zakupowe godne lub niegodne zaufania.
Oczywiście pragmatyczni Polacy wciąż jako najważniejsze czynniki wyboru e-sklepu wskazują niskie ceny, szeroki asortyment, szybki czas dostawy i atrakcyjne promocje, ale w sumie na elementy związane ze zrównoważonym rozwojem, czyli np. na to, czy e-sklep działa etycznie lub czy jest dostosowany do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, zwraca uwagę aż 35% konsumentów. Co więcej, w przypadku wyboru konkretnego produktu w e-sklepie różne czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem są jeszcze ważniejsze, bo zwraca na nie uwagę już co 2. konsument. Czujność konsumentów potwierdza też fakt, że jedynie 26% nie zauważa żadnych nieetycznych bądź nieekologicznych praktyk e-sklepów.
– Raport e-Izby: Odpowiedzialny e-commerce – jest niezwykle cennym źródłem wiedzy na temat tego, jak w rzeczywistości turbulentnej, często wymagającej od firm ochrony interesów za wszelką cenę, optymalizacji kosztów przedstawia się to, co odnosi się do wartości. Od zawsze e-konsument kreuje sprzedaż i handel a ten ideę zrównoważonego rozwoju, traktuje bardzo poważnie. Co ósmy konsument obserwuje działania sklepu i weryfikuje go jako miejsce zakupowe godne lub niegodne zaufania e-konsumentów – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Odpowiedzialne kupowanie, czyli co?
Widać zatem, że od e-sklepów polscy konsumenci wymagają coraz więcej, ale czy od siebie również? Czy sami też działają zgodnie z zasadami odpowiedzialnego rozwoju i kupują odpowiedzialnie? Okazuje się, że nie do końca. W tym roku znacznie wzrosła skłonność e-kupujących do oczekiwania dłużej na dostawę zamówionych produktów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Połowa badanych poczeka nawet do 3 dni od złożenia zamówienia, ale to nie ekologia jest powodem, dla którego to zrobią. Poczekać na przesyłkę dłużej tylko z tego powodu, aby e-sklep dostarczył wszystko w jednej dostawie jest w stanie 40% internautów, ale i wśród nich 28% mówi, że to zależy od tego, jakiego rodzaju byłyby to produkty i jak bardzo by ich potrzebowali. Na to, czy przesyłka, jaką wysyła e-sklep jest zapakowana w sposób ekologiczny uwagę zwraca 61% badanych. To o +6p.p. więcej niż w 2021 roku. Warto jednak zaznaczyć, że wśród e-kupujących ten odsetek jest mniejszy i wynosi 54%.
Spadła w tym roku także znacząco chęć dopłaty za eko-opakowanie. Deklaruje ją 28% badanych konsumentów, podczas gry rok temu było to 42%. Prawdopodobnie można to usprawiedliwić widmem kryzysu, który powoduje, że Polacy starają się oszczędzać na różnych aspektach zakupów. Jeżeli już konsumenci mieliby dopłacać, to będzie to maksymalnie 5 zł. 3-5 zł dopłaci 41%, a większość chciałaby dopłacić do 2 zł. Dodatkowo, polscy konsumenci nie czują, aby dokonywanie zwrotów towarów zakupionych w Internecie miało negatywne konsekwencje dla środowiska. Opinię tę podziela jedynie co 3. badany internauta.
Odpowiedzialność na jedno kliknięcie
Co zatem robić, aby e-commerce był bardziej odpowiedzialny i „zielony”, co wymaga zmian postaw tak wśród e-sklepów, jak i konsumentów? Okazuje się, że Polacy są otwarci na edukację przez e-sprzedawców, a także chętnie przyjmą różne eko-rozwiązania, jeśli będą dostępne od razu podczas zakupów. Aż 35% internautów deklaruje, że jeśli tylko jest taka możliwość, zawsze wybierają opcję dostawy w jednym momencie, a 19% – dopłaty (oczywiście niezbyt wysokiej) za opakowanie ekologiczne.
Dodatkowo internauci wskazują, że w dokonywaniu bardziej odpowiedzialnych wyborów podczas zakupów, a więc generowaniu mniejszej liczby zwrotów, bardzo pomogłyby im szczegółowe opisy produktów, informacje o składzie i pochodzeniu, dobrej jakości zdjęcia bądź wideo prezentujące produkty, a także różne nowoczesne rozwiązania ułatwiające dopasowanie produktów do swojego rozmiaru i wyglądu w przypadku branży modowej i kosmetycznej, bądź wnętrza domu czy mieszkania w przypadku mebli i różnych artykułów dekoracyjnych. Jeśli te udogodnienia znajda się w e-sklepie, jest duża szansa, że e-klienci z nich skorzystają, a ich zakupy będą bardziej świadome i odpowiedzialne.
Co na to e-biznes?
Wśród badanych menedżerów znajomość pojęć związanych ze zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnym prowadzeniem e-biznesu jest bardzo wysoka, a dodatkowo oceniają oni, że te idee są ich pracodawcom bardzo bliskie. Swoją firmę jako taką, która postępuje w sposób odpowiedzialny w e-commerce oceniło w tym roku 100% badanych, a 83% potwierdziło, że to postępowanie wynika z wartości wyznawanych w firmie. Wytyczone kierunki odpowiedzialnego e-biznesu ma, podobnie jak rok temu, około połowa firm (47%), a zrównoważony rozwój znalazł swoje miejsce w strategii 60% podmiotów.
Niezwykle ważne jest także to, iż praktycznie wszystkie badane firmy potwierdziły, że odnoszą korzyści z prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny. Wciąż najczęściej są to korzyści wizerunkowe wskazywane przez 9 na 10 firm (vs 70% rok temu), ale także strategiczne i rozwojowe dla marki, które odczuwa 77% badanych oraz ekonomiczne (65%). I – podobnie jak konsumenci – firmy także coraz częściej mówią „sprawdzam”. Podejście partnerów do kwestii odpowiedzialnego rozwoju przed podjęciem współpracy bada aż 67% firm. To o +28p.p. więcej niż rok temu.
Źródło informacji
Dane pochodzą z 2 edycji badania i Raportu e-Izby: „Odpowiedzialny e-commerce” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1709 internautów oraz 53 menedżerów w e-firmach. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane na przełomie września i października 2022 roku. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce po względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.
PS Platforma sprzedażowa Ekocuda.com: naturalne produkty na wyciągnięcie ręki!
Marka Ekocuda, trendsetter na rynku kosmetyków naturalnych w Polsce, ogłosiła inaugurację swojej nowej inicjatywy – platformy sprzedażowej ekocuda.com. Ten innowacyjny marketplace ma na celu rozszerzenie zasięgu Targów Kosmetyków Naturalnych Ekocuda łącząc zarówno wystawców, jak i odwiedzających w wirtualnym świecie.
PS2 E-commerce 2023/2024. Jakie trendy przewidują specjaliści?
Zapytaliśmy specjalistów z branży e-commerce o to, jakie czynniki mają największy wpływ na efektywność sprzedaży w e-commerce oraz o to, jakie pozytywne/negatywne trendy mają lub będą miały wpływ na branżę.