Raport eHandel Polska 2012

Jaka jest aktualna liczba polskich sklepów internetowych? Ile produktów mają one w ofercie? Czy sprzedają także off-line? Jakie działania marketingowe prowadzą? Czy są obecne w porównywarkach cen i na serwisach społecznościowych - odpowiedzi można znaleźć w Raporcie eHandel Polska 2012.
O autorze
1 min czytania 2012-11-21

Raport o polskim eHandlu 2012 został opracowany na podstawie 607 w pełni wypełnionych kwestionariuszy ankietowych (częściowo na ankietę odpowiedziało 779 sprzedawców) zawierających 39 szczegółowych pytań dotyczących stanu i sposobu działania polskich sklepów internetowych.

W badaniu udało się uchwycić w wymierny sposób szereg interesujących wniosków jak ten, że Facebook nie sprzedaje, wzrasta udział szybkich przelewów kosztem opłat za pobraniem, większość sklepów jest zadowolona z usług kurierskich, a platformy Saas wypierają z rynku licencjonowane oprogramowanie pudełkowe.

Na przestrzeni ostatnich 6 lat w roku 2012 przybyło w Polsce najmniej nowych sklepów internetowych – aktualnie ich liczba przekracza 12 tys. Najpopularniejsze branże to Dom i Ogród, Prezenty i Akcesoria oraz Odzież. Kolejnym wnioskiem płynącym z raportu jest informacja, o tym iż udział platform aukcyjnych w polskim rynku eCommerce jest mocno przeszacowany i nie wynosi więcej niż 1/3 jego wartości.

Połowie sprzedawców udaje się przekroczyć średnią wartość koszyka w wysokości 150 złotych. Średnia marża handlowa to 21,7%. Ponad 40% sprzedawców osiąga miesięczne obroty poniżej 10 tys. zł. Co najmniej 2/3 sklepów internetowych to rentowne przedsiębiorstwa. 85% z nich to mikroprzedsiębiorstwa. 46% prowadzi także sprzedaż off-line. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak reklamują się polskie sklepy internetowe? Obecność w katalogach i pozycjonowanie w wyszukiwarkach to najpopularniejsze formy marketingu. Stronę na Facebooku prowadzi ponad 60% sklepów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Raport jest pracą zbiorową autorów: dr Grzegorz Chodak (Politechnika Wrocławska), Piotr Jarosz (Dotcom River), Janusz Kunkowski (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu), dr Michał Polasik (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu), Paweł Tkaczyk (Midea), Piotr Wrzalik (Contium). Partnerem merytorycznym opracowania jest Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Liczący 96 stron raport jest dostępny bezpłatnie. Można pobrać go ze strony: sklepy24.pl