Raport IRCenter: Internet jako źródło informacji o telewizji

Firma badawcza IRCenter opublikowała najnowszy raport, w którym analizuje wzorce zachowań związane z telewizją w najpopularniejszym internetowym źródle informacji – wyszukiwarce Google.
O autorze
2 min czytania 2015-03-27

Badanie wykazało, że w kontekście telewizji, interauci najczęściej szukają informacji o programie telewizyjnym (średnio 5 milionów zapytań miesięcznie). Zaskakuje relatywnie niskie zainteresowanie filmami dostępnymi online.

Najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe w Google związane z telewizją

Średnia miesięczna liczba wyszukiwań; marzec 2014-luty 2015

 

Internet przewodnikiem po świecie telewizji

„Powszechnie dla wielu osób wykorzystujących oba media to jeszcze telewizja organizuje czas, a internet jest jedynie źródłem informacji o tym, co będzie za chwilę emitowane i przewodnikiem po świecie telewizji” – komentuje wyniki badania dr Albert Hupa, prezes IRCenter, socjolog i badacz sieci społecznych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Internauci nie tylko przeglądają w internecie program telewizyjny, ale i o nim rozmawiają. Robią to głównie gimnazjaliści i licealiści, którzy dyskutują o swoich ulubionych serialach i wszyscy Ci, którzy komentują wiosenne i jesienne ramówki. Zaskakujące jest, że większość dyskusji na temat programu telewizyjnego pojawia się przede wszystkim na Facebooku (35% wszystkich dyskusji na ten temat; na portalach pojawia się ich tylko 29%).

Średnia miesięczna liczba wyszukiwań w Google

TOP3 wyszukania w kategoriach

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Marki źródeł treści video rosną w siłę

Poza informacjami o programie telewizyjnym, internauci najczęściej szukają informacji o kanałach i ich źródłach: TVN24, TVN Meteo i Cyfrowym Polsacie. Jednak wszystkie te trzy marki nadają również online, a więc nie są to treści odbierane wyłącznie przez odbiornik telewizyjny. Jak ocenia dr Albert Hupa: „Konwergencja mediów jest już faktem w przypadku wiadomości ogólnych i lokalnych, sportu i pogody – nadawcy tych treści są kojarzeni zarówno z internetem, jak i telewizją i to tutaj jest największa szansa na tzw. treści hybrydowe.”

Zaskakujące wyniki VoD

Filmy i seriale dostępne online znalazły się dopiero na kolejnych pozycjach zestawienia pod względem częstotliwości wyszukiwania. Najpopularniejsze słowa kluczowe w tej kategorii – filmy online lub seriale online – są wyszukiwane w Google średnio miesięcznie ponad 300 tyś. razy, czyli o wiele rzadziej niż słowa kluczowe związane z programem telewizyjnym czy markami najbardziej popularnych stacji telewizyjnych. Internauci często wyszukują także samych dostawców treści VoD, przede wszystkim weeb.tv i zalukaj.tv. Trudno jest dokładnie określić ilość użytkowników tych serwisów (usługi takie jak Megapanel PBI/Gemius czy Similarweb nie mają tam możliwości bezpośredniego pomiaru); prawdopodobnie nie mogą się one równać z TVN, Polsatem czy TVP Sport, jednak pozostają liczącym się, alternatywnym dostawcą treści video. Tym bardziej, że internauci częściej szukają tych haseł niż polsat online i vod tvp.

*Dane pochodzą z raportu Internet jako źródło informacji o telewizji zrealizowanego przez IRCenter w marcu 2015. Raport opiera się na badaniu słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki Google i skanie internetu; analiza dotyczyła słów kluczowych związanych z telewizją za okres ostatnich 12 miesięcy i uwzględniała: liczbę wyszukiwań i liczbę publikacji – ogółem i w granulacji miesięcznej. Więcej informacji o raporcie oraz jego pełna wersja do pobrania znajduje się na stronie.