Badanie wykazało, że w kontekście telewizji, interauci najczęściej szukają informacji o programie telewizyjnym (średnio 5 milionów zapytań miesięcznie). Zaskakuje relatywnie niskie zainteresowanie filmami dostępnymi online.
Najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe w Google związane z telewizją
Średnia miesięczna liczba wyszukiwań; marzec 2014-luty 2015
Zobacz również
Internet przewodnikiem po świecie telewizji
„Powszechnie dla wielu osób wykorzystujących oba media to jeszcze telewizja organizuje czas, a internet jest jedynie źródłem informacji o tym, co będzie za chwilę emitowane i przewodnikiem po świecie telewizji” – komentuje wyniki badania dr Albert Hupa, prezes IRCenter, socjolog i badacz sieci społecznych.
Internauci nie tylko przeglądają w internecie program telewizyjny, ale i o nim rozmawiają. Robią to głównie gimnazjaliści i licealiści, którzy dyskutują o swoich ulubionych serialach i wszyscy Ci, którzy komentują wiosenne i jesienne ramówki. Zaskakujące jest, że większość dyskusji na temat programu telewizyjnego pojawia się przede wszystkim na Facebooku (35% wszystkich dyskusji na ten temat; na portalach pojawia się ich tylko 29%).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Średnia miesięczna liczba wyszukiwań w Google
TOP3 wyszukania w kategoriach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Marki źródeł treści video rosną w siłę
Poza informacjami o programie telewizyjnym, internauci najczęściej szukają informacji o kanałach i ich źródłach: TVN24, TVN Meteo i Cyfrowym Polsacie. Jednak wszystkie te trzy marki nadają również online, a więc nie są to treści odbierane wyłącznie przez odbiornik telewizyjny. Jak ocenia dr Albert Hupa: „Konwergencja mediów jest już faktem w przypadku wiadomości ogólnych i lokalnych, sportu i pogody – nadawcy tych treści są kojarzeni zarówno z internetem, jak i telewizją i to tutaj jest największa szansa na tzw. treści hybrydowe.”
Zaskakujące wyniki VoD
Filmy i seriale dostępne online znalazły się dopiero na kolejnych pozycjach zestawienia pod względem częstotliwości wyszukiwania. Najpopularniejsze słowa kluczowe w tej kategorii – filmy online lub seriale online – są wyszukiwane w Google średnio miesięcznie ponad 300 tyś. razy, czyli o wiele rzadziej niż słowa kluczowe związane z programem telewizyjnym czy markami najbardziej popularnych stacji telewizyjnych. Internauci często wyszukują także samych dostawców treści VoD, przede wszystkim weeb.tv i zalukaj.tv. Trudno jest dokładnie określić ilość użytkowników tych serwisów (usługi takie jak Megapanel PBI/Gemius czy Similarweb nie mają tam możliwości bezpośredniego pomiaru); prawdopodobnie nie mogą się one równać z TVN, Polsatem czy TVP Sport, jednak pozostają liczącym się, alternatywnym dostawcą treści video. Tym bardziej, że internauci częściej szukają tych haseł niż polsat online i vod tvp.
*Dane pochodzą z raportu Internet jako źródło informacji o telewizji zrealizowanego przez IRCenter w marcu 2015. Raport opiera się na badaniu słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki Google i skanie internetu; analiza dotyczyła słów kluczowych związanych z telewizją za okres ostatnich 12 miesięcy i uwzględniała: liczbę wyszukiwań i liczbę publikacji – ogółem i w granulacji miesięcznej. Więcej informacji o raporcie oraz jego pełna wersja do pobrania znajduje się na stronie.