Zespół ASM Sales Force Agency już po raz czwarty odwiedził 50 sklepów stacjonarnych w 12 największych polskich miastach oraz jeden online, aby przeprowadzić badanie cen 40 popularnych produktów tj.: parówki, szampon, serek homogenizowany, mleko, płyn do mycia naczyć czy margaryna. Najwyższa średnia wartość koszyka cenowego w czerwcu przypadła sklepowi Frisco.pl (248,78 zł), będąc jednocześnie wyższą o prawie 7% od średniej wartości wszystkich sklepów (231,85 zł) oraz o ponad 11% względem najtańszych sieci Auchan i Biedronka (220,92 zł). Jest to najniższa wartość zanotowana od początku badania koszyka cenowego ASM SFA (maj i kwiecień – 16 %, marzec – 17%). Z kolei już niemal tradycyjnie, produkty w sklepach Lidla uplasowały się najbliżej poziomu średnich cen (232,40 zł).
– W czerwcu zaszło ciekawe zjawisko. Najniższa wartość koszyka zakupowego zwiększyła się o ponad 2% w stosunku do poprzedniego miesiąca, a najwyższa zmniejszyła o ponad 3%. Pomimo dynamicznej sytuacji w rankingu średnich wartości koszyka zakupowego i licznych przetasowaniach, średnia suma koszyka pozostała taka sama jak przed miesiącem, czyli 231,85 zł – podkreśla Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, spółki należącej do grupy kapitałowej ASM Group.
Zobacz również
Czerwiec był pierwszym miesiącem, gdy suma najniższych cen wszystkich produktów nie przekroczyła połowy sumy najwyższych cen (odpowiednio: 165,21 zł vs. 325,55 zł). W poprzednich miesiącach robiąc zakupy w hipermarketach z najniższymi cenami produktów można było wydać nawet o połowę mniej niż kupując te same produkty w sklepach z najwyższymi cenami. Analizując z kolei średnie wartości koszyków w podziale na kategorie puntków sprzedaży widać utrzymującą się tendencję. Sklepy cash & carry znowu okazały się być droższe od dwóch pozostałych kategorii – o 4,8% od dyskontów (239,40 zł vs. 228,24 zł) oraz 5,3% od kanały tradycyjnego (239,40 zł vs. 226,66 zł).
To także dobry moment do spojrzenia na średnie ceny koszyków zakupowych Polaków z długoterminowej perspektywy. Analizując średnie wyniki w drugim kwartale 2019 roku jedno pozostaje bez zmian – pozycja online’owego sklepu Frisco.pl. Kwota 254,94 zł gwarantuje mu pierwsze miejsce. Sieć sklepów typu cash and carry Selgros odnotowała kwotę prawie 8% niższą od Frisco.pl – 234,79 zł, zajmując drugie miejsce. Z kolei sieć Auchan, gdzie Polacy w ostatnim kwartale mogli kupić średnio najtańsze produkty, dzieli od Frisco.pl ponad 14%. (217,87 zł).
Dzięki comiesięcznej analizie koszyka cenowego ASM SFA możliwe jest także zbadanie indeksu i weryfikacja zmian uśrednionej wartości koszyków w danym miesiącu. W czerwcu wyniosła ona 231,85 zł, czyli dokładnie tyle samo co, przed miesiącem, a zatem była wyższa o 3% w stosunku do kwietnia i o 0,5% niższa od marca.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Badanie koszyka cenowego jest przeprowadzane cyklicznie. Pierwszym miesiącem publikacji był marzec 2019 r. Do badania wytypowano 10 najpopularniejszych sieci branży FMCG z kanału tradycyjnego (Auchan, Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Lidl, Makro, Selgros Cash & Carry, Tesco) oraz jedną sieć reprezentującą kanał e-commerce (Frisco.pl). Z każdej z sieci wybrano po 5 placówek – łącznie zbadano 50 punktów sprzedażowych w 12 miastach (Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Jelenia Góra, Lublin, Łódź, Katowice, Kraków, Opole, Poznań, Warszawa, Szczecin). Raport koszyka cenowego analizuje ceny 40 wybranych produktów, skategoryzowanych w 10 podstawowych kategoriach takich jak chemia domowa, mięso, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze czy używki i alkohol.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Raport został przygotowany przez ekspertów ASM Sales Force Agency, spółki specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu.
Pełny raport dostępny jest pod tym linkiem.