Bezpłatny webinar

Bezpłatny webinar

Bezpłatny webinar

Jak zamienić ruch w social mediach na realne zakupy? Poznaj wnioski z badania 23 tys. konsumentów.

DOŁĄCZ

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów
Kary na kwotę niemal ćwierć miliarda złotych od UOKiK dla firm telekomunikacyjnych w latach 2020-2024 za naruszenie praw konsumentów – między innymi za wprowadzenie klientów w błąd i stosowanie niekorzystnych umów. To dane z najnowszego raportu Polskiej Sieci Ekonomii, zawierającego przykłady konkretnych przedsiębiorstw.
O autorze
1 min czytania 2025-03-26

Telekomy w ogniu krytyki – lawina skarg i kary od UOKiK

Od lat najważniejszą kategorią poradnictwa udzielanego przez rzeczników konsumentów są porady w branży telekomunikacyjnej i, niestety, jest to problem spotykany w całej Europie. Według danych UOKiK z 2017 roku, skargi na działania firm telekomunikacyjnych stanowią ponad 1/4 wszystkich porad. Konsumenci i konsumentki zgłaszają się ze skargami w sprawie telekomunikacji nawet częściej niż w sprawach z zakresu usług finansowych czy mediów (wody, prądu czy gazu).

Dane znalazły się w szerokim raporcie „Małe praktyki – duży wpływ. Analiza naruszeń zbiorowych interesów konsumentów przez firmy telekomunikacyjne” Polskiej Sieci Ekonomii. To analiza decyzji wydanych w latach 2020-2024 przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczących przypadków naruszeń praw konsumentów i nieuczciwych praktyk rynkowych z obszaru usług telekomunikacyjnych.

Milionowe kary dla dużych firm

Łącznie w badanym okresie UOKiK nałożył kary w kwocie blisko 225 mln zł. Najwyższe kary finansowe zostały nałożone na wybrane przedsiębiorstwa, a ich szczegółowy wykaz znajduje się w raporcie dostępnym na stronie internetowej Polskiej Sieci Ekonomii.

Największą grupą naruszeń było w tych latach niedozwolone postanowienia wzorców umownych lub kształtowanie umów w inny sposób niezgodnie z prawem – niemal 111,5 mln zł nałożonej kary. Z kolei za wprowadzanie w błąd jako nieuczciwą praktykę rynkową firmy otrzymały łącznie ponad 55 mln zł sankcji. Wśród niedozwolonych praktyk znalazło się również pobieranie płatności bez wyraźnej zgody konsumenta.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PLSE: na straży równowagi musi stać państwo

– Regulacja rynku telekomunikacyjnego jest konieczna nie tylko dla dobra całej gospodarki, ale przede wszystkim dla ochrony interesów wszystkich mieszkanek i mieszkańców Polski. Każdy z nas jest użytkownikiem telefonu, telewizji czy internetu i może stać się ofiarą nielegalnych praktyk wielkich korporacji. Na straży tej równowagi musi stać państwo – mówi Jan Oleszczuk-Zygmuntowski, współprzewodniczący zarządu PLSE.

Wzrost zależności od usług telekomunikacyjnych pogłębił nierówności w relacjach sił między dostawcami a konsumentami.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W 2017 r. odnotowano pierwszy spadek liczby skarg, a UOKiK wskazuje na nowe regulacje i skuteczne działania administracyjne. Niestety, brak nowszych danych uniemożliwia weryfikację, czy firmy telekomunikacyjne rzeczywiście poprawiły swoje działania od 2019 r.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pełna treść raportu dostępna jest >> TUTAJ

Zdjęcie główne: mat. pras.