Pełną wersję raportu można pobrać tutaj >>
Rynek e-commerce w Polsce prężnie się rozwija, a okres pandemii koronawirusa istotnie przyczynił się do wzrostu tego rozwoju. Coraz więcej firm zakłada e-sklepy i przenosi częściowo bądź w całości sprzedaż do internetu. Jednak w jaki sposób osiągnąć sukces w mocno konkurencyjnej branży e-commerce? Co wpływa na pozycję sklepu? Aby znaleźć odpowiedzi na te i wiele innych pytań, zespół agencji Semcore przez kilka tygodni analizował największe sklepy e-commerce działające na rynku polskim. Efektem tego jest powstały „Raport SEO: Jak działają polscy liderzy e-commerce”, którego celem jest ukazanie, jak najwięksi gracze na polskim rynku e-commerce osiągnęli swoją pozycję i przedstawienie wniosków i wytycznych SEO, które warto wdrożyć we własnym e-sklepie.
Zobacz również
– Mamy nadzieję, że wnioski, którymi się z Tobą dzielimy, okażą się wartościowe i inspirujące. SEO to nie przedmiot ścisły, a raczej działania oparte na ekonomii. Bazując na doświadczeniu i wiedzy własnej oraz, a może i przede wszystkim, czerpiąc od innych, mamy możliwość dokonania analizy mechanizmów odpowiedzialnych za e-commerce, przeprowadzenia syntezy posiadanych informacji oraz podjęcie próby predykcyjnej – zachęca do lektury raportu Marcin Stypuła, założyciel Semcore.
Na potrzeby raportu Semcore przeprowadził audyt i analizę kilku znanych sklepów e-commerce, które osiągnęły sukces w Polsce. W badaniu wyodrębnione i przeanalizowane takie sklepy jak x-kom, empik.com, DOZ.pl, eobuwie, oponeo, Zalando. Pod uwagę wzięto wiele wskaźników, w tym m.in. słowa kluczowe, link building, pozycje w wyszukiwarkach, kwestie techniczne, funkcjonalność strony, czy też content marketing. Semcore w ramach raportu wskazuje również zidentyfikowane w sklepach błędy, a także warte uwagi praktyki przez nie stosowane.
Jak wynika z raportu, wśród analizowanych e-sklepów większość wykazuje wysoki wskaźnik DR, a najwyższy sklep empik.com.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Natomiast jeśli chodzi o wskaźnik UR, tu jest nieco gorzej i większość sklepów nie radzi sobie najlepiej. Najwyższym wynikiem cechuje się e-obuwie.
Jednym z najważniejszych aspektów sklepu internetowego jest jego funkcjonalność. Wśród przeanalizowanych sklepów największa funkcjonalnością charakteryzują się x-kom i oponeo.
Semcore podczas analizy sklepów podjął się także zidentyfikowania występujących w nich błędów. Do najczęstszych należą m.in.:
- niepoprawna struktura nagłówków na stronie;
- brak nagłówka H1 na stronie głównej;
- zbyt długie meta description na stronie głównej;
- brak linków kanonicznych;
- brak atrybutu nofollow na linkach wychodzących z witryn umiejscowionych w stopce oraz częściowo w opisach;
- brak atrybutu nofollow na linkach prowadzących do portali społecznościowych;
W ramach audytu twórcy raportu zwrócili również uwagę na dobre praktyki stosowane przez sklepy. Wśród nich można wymienić m.in.:
- stosowanie zasady czystości i przejrzystości w meta title i description;
- budowa kategorii produktowych jako swoistych landing page’y;
- krótkie meta tagi strony głównej;
- wysoki poziom linkowania wewnętrznego ze strony głównej;
- wizytówka w roli strony głównej;
- opisy produktów (do 2 000 znaków) wzbogacone linkowaniem wewnętrznym;
- wysokojakościowy content marketing w obrębie własnego bloga.
Pełną wersję raportu można pobrać tutaj >>
NowyMarketing jest patronem medialnym raportu.
Artykuł powstał we współpracy z Semcore.