W ramach indeksu ESG MSCI analizowane są 3 czynniki odpowiedzialności: E (environment) – środowisko, S (society) – społeczeństwo oraz G (governance) – ład korporacyjny. CCC po raz pierwszy pojawiło się w tym zestawieniu w 2018 roku, otrzymując ocenę BB. W 2019 rating został podwyższony do oceny BBB, a pod koniec sierpnia 2020 do oceny A. Skala ocen MSCI odpowiednio od najniższej do najwyższej to: CCC, B, BB, BBB, A, AA, AAA.
– W ciągu ostatnich trzech lat systematycznie podwyższamy swoje oceny w ratingach zrównoważonego rozwoju. Wynika to z podejmowanych przez nas realnych działań na rzecz ochrony środowiska oraz społeczeństwa, a także odpowiedzialnego zarządzania spółką. W tym roku ogłosiliśmy pierwszą kompleksową strategię zrównoważonego rozwoju, w której zobowiązaliśmy się do konkretnych działań. To dziś oczekiwanie inwestorów, pracowników i klientów. To również jasny przekaz dla rynku, bo głównym celem ratingów ESG jest dostarczenie odpowiednich danych niefinansowych pomagających w podjęciu świadomej decyzji inwestycyjnej – mówi Marcin Czyczerski, prezes Zarządu CCC S.A.
Zobacz również
Obecnie 59% spółek z branży na świecie ma ocenę niższą od CCC, a 14% tę samą ocenę na poziomie A, w tym m.in. tacy gracze jak np. Nike czy grupa LVMH (m.in. Louis Vuitton).
Strategia zrównoważonego rozwoju jest jednym z filarów strategii biznesowej Grupy CCC na lata 2020-2022 „GO.22”. Jej obszary to odpowiedzialny produkt, odpowiedzialność względem środowiska naturalnego, odpowiedzialność względem pracowników oraz wobec społeczeństwa.
W chwili obecnej 90% odpadów wytwarzanych w ramach działalności poddawanych jest recyklingowi lub innym procesom odzysku. CCC w sklepach stacjonarnych (wszystkie kraje) i sprzedaży online zrezygnowało z toreb foliowych i wykorzystuje tylko papierowe opakowania z recyklingu. Z kolei należące do Grupy eobuwie.pl korzysta wyłącznie z ekologicznych pudełek i opakowań wysyłkowych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wiodącym celem zrównoważonego rozwoju jest minimalizacja negatywnego wpływu prowadzonej działalności na otoczenie poprzez dalsze obniżenie wskaźników emisji gazów cieplarnianych, zwiększenie efektywności energetycznej w zakresie wykorzystywanej energii elektrycznej oraz redukcja ilości odpadów (w każdym aspekcie o 7% w perspektywie roku 2022) i wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego. Kolejne działania prośrodowiskowe to większa liczba ekologicznych linii produktowych „Go for Nature” oraz zwiększenie do 80% udziału opakowań kartonowych nadających się do recyklingu. Zarząd Grupy planuje także dalsze zwiększanie możliwości rozwoju pracowników, a także dalsze wspieranie różnorodności i równości.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Choć rating „A” przyznany przez MSCI ESG to z pewnością powód do dumy, to nie spoczywamy na laurach. Wiemy, że to jedynie przedsmak tego, co chcemy jeszcze zrobić. Naszą ambicją jest przede wszystkim działanie ukierunkowane na realizację celów założonych w naszej strategii zrównoważonego rozwoju. Ocena ratingowa nie jest celem samym w sobie, ale w prosty sposób pozwala nam mierzyć postęp i rozliczyć się z interesariuszami z zobowiązań, które wzięliśmy na siebie na drodze odpowiedzialnego biznesu. Na ESG nie patrzymy poprzez pryzmat „kosztu” – wręcz przeciwnie. Upatrujemy w tym szansy, przewagi konkurencyjnej, możliwości wyróżnienia się w oczach klientów. Tym bardziej w świetle ostatnio zachodzących zmian zachowań konsumenckich, w tym rosnącej świadomości ekologicznej klientów. Chcemy sprostać tym wymaganiom – mówi Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu CCC S.A.
CCC jest także wysoko sklasyfikowane w Rankingu Odpowiedzialnych Firm prowadzonym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W najnowszym, opublikowanym na początku czerwca Rankingu, CCC zdobyło wysokie 2. miejsce w klasyfikacji branżowej (wobec 4. miejsca w 2019 roku) oraz utrzymało 5. miejsce w klasyfikacji ogólnej.