Jednym z celów statutowych IAB Polska jest krzewienie wiedzy i edukacja. Grupy robocze funkcjonujące w ramach organizacji starają się ten cel realizować poprzez różnego rodzaju publikacje. Grupa robocza IAB Social Media, która jest autorem prezentowanej infografiki, skupia zarówno agencje interaktywne, domy mediowe, firmy monitorujące społeczności, jak i wydawców.
– Infografika jest wynikiem wielu ciekawych rozmów, które toczą się podczas spotkań w IAB Polska. Grupy robocze są miejscem, w którym czasami nawet konkurencyjne w stosunku do siebie firmy znajdują wspólny cel m.in. zwiększanie świadomości na temat marketingu internetowego wśród klientów. Ma to ogromne znaczenie dla całego rynku i wpływ na branżę internetową. Znalezienie wspólnego „języka” pomiędzy agencją a klientem ma swoje odzwierciedlenie w realizacji briefu. Opracowana przez grupę infografika ma pomóc klientowi w zrozumieniu całego procesu.
Zobacz również
Infografika została przygotowana w formie gry, nieco humorystycznie. Startując z Ziemi wyruszamy w podróż rakietą, kończąc na prezentacji dla klienta. Na poszczególnych etapach zostały umieszczone zespoły realizujące projekt, a także przewidywany czas, jakiego wymaga dany proces. Oczywiście jest to wizualizacja wręcz idealna, a wiadomo, że w rzeczywistości niektóre projekty realizowane są „asap”. Mimo wszystko infografika zwiększa świadomość na temat nakładu pracy ze strony agencji nad briefem. – wyjaśnia Anna Wątła, Manager ds. relacji członkowskich, IAB Polska.
Opublikowana infografika porusza najważniejsze kwestie związane z pracami nad briefem – począwszy od momentu, w którym trafia on do agencji, poprzez ocenę wewnętrzną, przekazanie briefu do teamu projektowego, etc., po przygotowanie prezentacji dla klienta i otrzymanie od niego odpowiedzi zwrotnej. Pokazuje ona, że zamiana briefu w konkretną koncepcję kreatywną trwa minimum 10 dni. Zadaniem publikacji jest uświadomienie osobom zlecającym agencjom określone działania, że stopień skomplikowania projektów social mediowych nie różni się niczym od tych, które będą realizowane w tradycyjnych mediach.
O pracach nad briefem opowiadają praktycy – członkowie grupy roboczej Social Media:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Luiza Pawłowska, General Manager, Discipline Media Group – Agencja Interaktywna
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Brief to punkt wyjścia. Kompletny i dobrze przygotowany znacząco zwiększa szanse na sukces projektu. Aby miał on pełną wartość dla Project Managera, powinien być wynikiem kooperacji klienta oraz agencji. Wsad klienta prawie zawsze koncentruje się na aspektach biznesowych projektu (ogólny background, stawiane przed nim cele, czynniki sukcesu, zawartość projektu, otoczenie konkurencyjne). Agencja we współpracy z klientem musi ustalić szereg dodatkowych kwestii determinujących sprawną realizację prac. Bardzo często ustalenie tych kwestii może być przyczynkiem do zmiany założeń projektowych jeszcze w fazie planowania. Zadaniem agencji powinno być więc ustalenie wszelkich kwestii niezawartych w pierwszej wersji dokumentu (od aspektów technicznych, takich jak specyfikacja, czy wymagania funkcjonalne, po wizję oczekiwanych zachowań userów na nowej stronie internetowej). To wszystko możemy ustalić i zdefiniować na początku, a im więcej dociekliwych pytań i wyczerpujących odpowiedzi padnie na etapie briefu tym płynniej zrealizuje się projekt.
Robert Sosnowski, Managing Director, Biuro Podróży Reklamy
Często w praktyce ścieżka od briefu do gotowej propozycji dla klienta wygląda zupełnie inaczej. Czasami to czyste szaleństwo. Wszystko zależy od briefu, czasu, jaki daje klient na przygotowanie propozycji i obłożenia agencji. Generalnie im bardziej precyzyjny brief, więcej czasu na debrief i w ogóle więcej czasu na przygotowanie rozwiązań, tym wyższa jakość propozycji dla klienta. Proces wyłaniania agencji coraz bardziej się profesjonalizuje, briefy są coraz bardziej merytoryczne a debriefing rzeczywiście jest dialogiem z faktycznymi odpowiedziami na pytania. Warto przy okazji wspomnieć, że zawężanie liczby agencji zaproszonych do przetargu do trzech ma sens. Wtedy klient może więcej czasu poświęcić na debriefing, głębiej poznać propozycje agencji podczas spotkania prezentującego koncept i łatwiej mu porównać i ocenić rozwiązania. Natomiast agencje zawsze starają się bardziej, kiedy uczestniczą w jakościowym procesie a liczba uczestników przetargu jest znormalizowana. Klienci powinni pamiętać o merytorycznym feedbacku z rozbudowaną oceną dla agencji po zakończonym przetargu. Agencje bardzo to sobie cenią.
Swietłana Jellinek, Kierownik ds. sprzedaży i marketingu, Agencja Interaktywna Jellinek
Dobrze sporządzony brief określa to, czego klient oczekuje od agencji reklamowej. Powinien on w prosty i zrozumiały sposób „mówić” o tym, co chcemy osiągnąć i jakie zadania stawiamy przed działem kreacji. Niestety klienci często nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważna jest umiejętność sprecyzowania swoich oczekiwań. Najciężej pracuje się właśnie z klientem, który nie wie, czego chce, a finalnie nie jest zadowolony z tego, co (mimo braku wytycznych) otrzymał. W takiej sytuacji pojawiają się poprawki, bo nawet najlepszy team kreatywny nie czyta w myślach klienta.
Infografikę można pobrać ze strony.
Stworzona przez grupę roboczą Social Media IAB Polska infografika to pomoc zarówno dla tych, którzy rozpoczynają swoją przygodę z marketingiem i reklamą, jak i dla osób bardziej doświadczonych w tym temacie.