Recykling i drugie życie opon [raport]

Powszechnie uważane za trudne w utylizacji opony samochodowe, zawierają w sobie znaczne ilości cennych surowców, które można ponownie wykorzystać. Dzięki rozwojowi technologii już dziś sporo firm czerpie zyski ich z recyklingu. Czy można pogodzić biznes z ekologią?
O autorze
2 min czytania 2020-01-31

Zużycie opon w Polsce

Z roku na rok wzrasta ilość wprowadzanych do obiegu opon w naszym kraju. Niewątpliwie powodem tego jest wciąż rosnąca liczba samochodów oraz wzrost zamożności naszego społeczeństwa co przekłada się na wzrost kupna nowego ogumienia. Choć najnowsze dane nie są jeszcze dostępne, to w roku 2017 na polski rynek wprowadzono przeszło 281 tysięcy ton opon samochodowych, czyli o 15% więcej, niż w roku 2016, podobna dynamika wzrostów towarzyszy nam już od paru lat.

Aktualnie w naszym kraju recyklingowi poddaje się nieco ponad 80% opon, z czego 35% poddaje się recyklingowi materiałowemu. W dalszym ciągu pozostaje jednak około 56 tysięcy ton niezutylizowanych opon rocznie, które po odpowiedniej obróbce mogłyby przynosić konkretne korzyści ekonomiczne, zamiast zalegać na składowiskach.

Większość opon poddanych recyklingowi w Polsce poddawanych jest odzyskowi energetycznemu. Opony poddawane są spalaniu przy użyciu specjalnych pieców w kontrolowanych warunkach, co pozwala na relatywnie niskoemisyjną produkcję energii, która wykorzystywana jest w niektórych energochłonnych branżach przemysłu. Trzeba jednak przyznać, że nie jest to rozwiązanie idealne. Znacznie bardziej dochodowym działaniem i jeszcze bardziej korzystnym z punktu widzenia ekologii jest wcześniej wspomniany recykling materiałów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Cenne surowce ze zużytych opon?

Odzyskaną gumę można przetworzyć na granulat, który można wykorzystać przy produkcji nowych produktów (np. dywaniki czy wycieraczki samochodowe). Bardzo efektywne okazuje się wykorzystanie granulatu jako składnika mieszanki wykorzystywanej do budowy nawierzchni asfaltowej (największe wykorzystanie tego materiału ma miejsce w Kalifornii – w ten sposób zutylizowano tam już ponad 10.000.000 opon). Stal pozyskiwana z opon może być wykorzystywana po powtórnym przetopieniu. Tekstylia pochodzące z opon mogą być używane jako składnik mieszanki betonowej o zwiększonej wytrzymałości. Sadza techniczna, otrzymywana w procesie pirolizy ciągłej i po odpowiednim oczyszczeniu może zostać wykorzystana przy powtórnej produkcji opon. To tylko niektóre przykłady produktów jakie możemy otrzymać.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Recykling opon – czy to ma sens?

W naszym kraju procent odzysku materiałowego jest wciąż niski, chociaż jak wskazują statystyki z roku na rok jest coraz lepiej. Dla porównania w Danii recyklingowi materiałowemu poddaje się 100% odzyskanych opon. Oczywiście opon wprowadzonych rocznie do obiegu na rynku duńskim jest znacznie mniej niż w Polsce, jednakże działający tam system będzie sprawnie działać również przy wciąż rosnącej liczbie. Głównym problemem w naszych warunkach jest zbyt mała ilość firm, które wykorzystują materiał pochodzący z recyklingu do wytwarzania nowych produktów. Mimo tego rozwój technologii i inicjatyw takich jak polski startup Syntoil (technologia czyszczenia zanieczyszczonej sadzy do postaci sadzy technicznej) świadczą o tym, że również na naszym rynku takie przedsięwzięcia mają sens ekonomiczny.

Ponowne wykorzystanie odpadów i wprowadzanie tak zwanych gospodarek cyrkularnych to niewątpliwie przyszłość biznesu, która może przynieść istotną korzyść ekonomiczną oraz nieocenioną ulgę dla środowiska naturalnego.

Cały materiał dostępny jest na stronie.