W cyklu „Reklamy świata” prezentujemy ciekawe i popularne reklamy z różnych zakątków świata. Tym razem zaglądamy do Skandynawii.
Zobacz również
Norweg Martin Winther, creative director & partner 180heartbeats + Jung von Matt, wytypował 10 najciekawszych, jego zdaniem, reklam ze Skandynawii.
Skandynawscy twórcy reklam przez wiele lat inspiracji szukali na Zachodzie, łącząc bezpośredni sposób amerykańskiej komunikacji z brytyjskim humorem. To niezłe połączenie. Ta lekkość z nutą odwagi widoczna jest nie tylko w reklamie, ale też na innych płaszczyznach. Czy jest to związane z tamtejszym komfortem życia? Z pewnością. W końcu kraje skandynawskie są znane z prospołecznego nastawienia.
1. Canal Digital: The Silver Hand
Na początek reklama platformy telewizyjnej Canal Digital. Świetna historia z humorem sytuacyjnym o trochę przerysowanej konsekwencji przegapienia czegoś, o czym mówi cały kraj. Spot bez wątpienia zapada w pamięć.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
2. Klarna: The swim / The fish
Reklama szwedzkiego banku Klarna w idealny sposób przedstawia jak proste i płynne są „Smoooth Payments” w tej placówce. Nieoczekiwana prostota dopięte na ostatni guzik. I do tego ta hipnotyzująca muzyka! Mucha nie siada.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Audi: Enter Sandbox
Twórcy kampanii Audi sprytnie rozszerzyli doświadczenie poza technologię. Do całej zabawy wykorzystano piaskownicę, która symbolizuje i zabawę, i pozwala sobie wyobrazić ten atrakcyjny świat. Genialne połączenie technologii VR z bardzo trafnym insightem.
4. Apotek Hjartat: Blowing in The Wind
Na początku 2014 roku szwedzka sieć aptek Apotek Hjärtat wprowadziła na rynek nową linię produktów do pielęgnacji włosów pod nazwą Apolosophy. Aby uchwycić uwagę publiczności i pokazać im, że produkty marki przywracają włosy do życia, agencja Åkestam Holst zainstalowała cyfrowe ekrany na platformach metra z czujnikami ultradźwiękowymi reagującymi na pociągi przybywające na stację, w związku z czym powstała reklama reaktywna dająca złudzenie kobiecych włosów wiejących na wietrze.
5. Quiksilver: Dynamite Surfing
Reklama, która w 2007 roku otrzymała srebrną statuetkę w konkursie Cannes Lions. Wykorzystanie marketingu wirusowego miało kluczowe znaczenie dla tej kampanii. Wykorzystanie strategii „Core Seeding” pozwoliło komunikować się ze ściśle powiązaną społecznością surfingową, bo mentalność „miejskiego surfowania” jest kluczowym składnikiem dna marki Quiksilver. Film wirusowy pojawił się na 95% wszystkich witryn do surfowania na całym świecie w ciągu czterech dni od premiery.
6. Volvo: Epic Split
Tak powinno się wykorzystywać celebrytów w reklamach. Marka Volvo zaprosiła aktora znanego z filmów akcji, Jean-Claude Van Damme’a i kazała mu wykonać swój popisowy numer, czyli słynny szpagat. Mogę to oglądać w kółko!
7. Velux: The Indoor Generation
Kto może pomóc nam, często odciętym od natury, czyli źródła życia i energii, wrócić do niej, jeśli nie Duńczycy? Skandynawia to region kojarzony z przyrodą, świeżym powietrzem i zdrowym trybem życia. Ten film rzuca nowe światło na dobrze znane, ale jednak wyparte ze świadomości kwestie.
8. The Swedish Tourist Association: The Swedish Number
W 1766 roku Szwecja jako pierwszy kraj na świecie całkowicie zniosła cenzurę, dzięki czemu jej obywatele do dnia dzisiejszego mają nieograniczoną wolność słowa. Z okazji 250 rocznicy uchwalenia tego prawa, w Szwecji wprowadzono własny numer telefonu. Ludzie z całego świata mogli dzwonić na ten numer i rozmawiać ze Szwedami na jakikolwiek temat chcieli. W kampanii wziął udział nawet premier Szwecji Stefan Löfven.
9. Hemnet: The House of Clicks
Big Data po szwedzku. Hemnet jest najpopularniejszym portalem nieruchomości w Szwecji, z ponad dwoma milionami odwiedzających każdego tygodnia. Portal współpracował z czołowymi architektami, aby przekształcić 200 milionów opinii internautów w plany wymarzonego domu w Szwecji, w oparciu o dane takie jak idealny rozmiar i styl.
10. Finn: Stories of Success
Finn.no to strona, która sprzedaje używane sprzęty sportowe. Chcąc zareklamować swoją markę, agencja Morgenstern stworzyła spot, który zaczyna się tak jak wiele znanych nam reklam, pokazujących drogę do zwycięstwa medalistów olimpijskich – ciężka praca, rodzicielskie wsparcie, wypadki, które ostatecznie łączą się z budowaniem mistrza. Jednak w przypadku tego spotu na końcu jest tzw. plot twist. Jaki? Przekonajcie się sami.
Martin Winther
creative director & partner 180heartbeats + Jung von Matt