dePRESJA – bliżej niż myślisz!
Fundacja ITAKA istnieje od 1999 roku, a od 2001 zajmuje się problemem depresji – pierwsze jej kampanie miały na celu uświadomienie, że depresja jest jednostką chorobową. Gdy w 2013 roku w ramach kampanii „Stop depresji” fundacja zainicjowała akcję „Smutni nastoletni”, o depresji nastolatków czy młodych dorosłych nie mówiło się praktycznie wcale.
Dziś wiemy, że coraz młodsze osoby, a nawet dzieci chorują na depresję; co więcej, wiemy, że depresja może być chorobą dziedziczną. Wcześniej niezauważone objawy depresji, w trakcie intensywnego rozwoju psychofizycznego, mogą stanowić dodatkowe zagrożenie – mówi Izabela Świergiel. – W dużych miastach znacznie łatwiej porusza się tematy zdrowia psychicznego. Trzeba jednak pamiętać, że ten komfort wciąż dotyczy niewielkiej liczby osób. W małych miejscowościach czy na wsiach rozmowa o depresji wciąż jest ogromnym problemem, a dziecko, które chodzi do psychologa, bywa uznawane za gorsze, dlatego często ten fakt się ukrywa.
Zobacz również
Fundacja ITAKA rusza z nową kampanią w związku z Ogólnopolskim Dniem Walki z Depresją. Dlaczego PRESJA? Bo to jeden z najczęściej wymienianych powodów złego samopoczucia podawany przez Beneficjentów Telefonu Zaufania Młodych.
Presja to wątek, który często pojawia się w rozmowach psychologów z osobami korzystającymi z pomocy Telefonu Zaufania Młodych. Zdarza się, że rozmówca nawet nie potrafi nazwać czy zidentyfikować zjawiska, któremu jest poddawany i definiuje je dopiero psycholog. To właśnie na nią zwracamy uwagę podczas tegorocznej kampanii. Chcemy zbudować w młodych ludziach świadomość tego, czym jest presja i jaki może mieć wpływa na ich życie. Według definicji w Wielkim Słowniku Języka Polskiego presja to: „oddziaływanie na kogoś w celu wymuszenia na nim określonego postępowania lub sposobu myślenia”.
Presja to nic innego jak forma nacisku jednej osoby na drugą. Z presją może zmagać się każdy, niezależnie od wieku. Nadmierna presja może prowadzić do bardzo poważnych problemów, także, a może przede wszystkim psychicznych. Dlatego stała się ona motywem przewodnim tegorocznych działań Fundacji ITAKA i marki RESERVED z okazji Ogólnopolskiego Dnia Walki z depresją jest właśnie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Presja to zjawisko wielowątkowe – dotyczy zarówno dorosłych jak i dzieci czy nastolatków. Niektórzy zmagają się z presją rówieśniczą, inni stawiają czoła presji oczekiwań bliskich, przełożonych czy społeczeństwa, jeszcze inni sami narzucają sobie presję wewnętrzną. Każdy z nas doświadczył w życiu tego niekomfortowego uczucia wielokrotnie. Presja może być motywacją do działania, ale może, i często jest, powodem stresu, z którym trudno jest sobie poradzić. Kiedy jesteśmy jej poddawani przez dłuższy czas – jej konsekwencje mogą być dla nas przytłaczające, dlatego w takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy specjalistów. To oni uspokoją emocje, pomogą uporządkować myśli i podpowiedzą jak poradzić sobie z trudną sytuacją.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
TELEFON ZAUFANIA MŁODYCH 22 484 88 04
Jeśli chodzi o dzieci i nastolatków, telefon i czat są jedyną możliwą formą anonimowej pomocy, ponieważ nie wymagają zgody rodziców – zaznacza Izabela Świergiel. – Szczególnie czat jest tu przydatny, ponieważ zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Z stanowi najpopularniejszą formę komunikacji.
Telefon Zaufania Młodych działa dopiero 8 miesięcy. To bardzo krótki okres na wypromowanie linii wsparcia, a my już odbieramy telefon za telefonem. Średni czas rozmowy to około 40 minut. To obrazuje, w jakiej kondycji psychicznej są młodzi ludzie i jak bardzo potrzebne im jest wsparcie – opowiada Izabela Jezierska-Świergiel, Dział PR Fundacji ITAKA.
Przy telefonie i czacie dyżurują specjaliści, którzy mają wieloletnie doświadczenie w pracy zarówno z młodzieżą jak i z osobami dorosłymi. Linia jest czynna od poniedziałku do soboty, 6 dni w tygodniu, w godzinach 11.00-21.00, tak, aby dać młodym ludziom możliwość skontaktowania się w dogodnym momencie, bez obecności osób trzecich. Jeśli ktoś nie czuje się na siłach rozmawiać, zawsze może skontaktować się z psychologiem na czacie. Trzecia forma pomocy, czyli cykl spotkań online, w przypadku osób nieletnich wymagać będzie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna. Niemniej jest to unikatowa i wyjątkowa forma pomocy, pozwalająca dogłębnie zbadać problem, a jednocześnie nieobciążająca finansowo. Czat i szczegółowe informacje o telefonie dostępne są na stronie stopdepresji.pl
Na potrzeby programu wsparcia przygotowanego we współpracy z Reserved został utworzony specjalny dodatkowy numer Antydepresyjnego Telefonu Zaufania.
Podczas naszej współpracy z przedstawicielami pokolenia Z przy kolekcji RE.DESIGN narodził się pomysł akcji charytatywnej wspierającej młode osoby w kryzysowym czasie. To efekt naszych rozmów z ambasadorami kolekcji, którzy wielokrotnie podkreślali, że temat depresji u młodych ludzi w ciągu ostatniego roku wciąż się nasila. Dzieci i młodzież coraz częściej borykają się z tym problemem, nie mając jednocześnie możliwości wsparcia ze strony dorosłych lub bojąc się ujawnić im swoje obawy. W odpowiedzi na sytuację marka Reserved, we współpracy z Fundacją ITAKA na wiosnę 2021 roku, postanowiła przeznaczyć kwotę 300 tysięcy złotych na pomoc młodzieży w walce z psychicznymi skutkami pandemii – wyjaśnia Rafał Gruszkiewicz, Kierownik ds. komunikacji Digital & PR marki Reserved.
Gdy jesteś w kryzysie, gdy masz gorszy czas, przy telefonie zawsze jest ktoś, kto wysłucha, kto będzie potrafił doradzić, a w razie potrzeby zainterweniuje. Pomoc jest zawsze anonimowa, nie musisz podawać swojego prawdziwego imienia. Zdarza się u nas dosyć często, że dzwonią ludzie, których bliscy potrzebują pomocy. Nasi psychologowie podpowiadają wtedy, jak skłonić taką osobę do podjęcia leczenia czy nawet do kontaktu ze specjalistą – tłumaczy Izabela Świergiel.
Przyjęty okres realizacji wspólnych działań to 01.06.2021 do 01.06.2022. Beneficjenci mogą liczyć na telefoniczne wsparcie psychologiczne 60 godzin tygodniowo, czat psychologiczny 20 godzin tygodniowo oraz bezpośrednią pomoc w formie cyklu pięciu pięćdziesięciominutowych spotkań online na osobę, co przekłada się na 840 godzin bezpłatnego wsparcia bezpośredniego.