– Dla branży interaktywnej ostatni rok był wyjątkowo pracowity i trudny, ponieważ RODO wywołało tektoniczne zmiany w wielu obszarach działania firm internetowych. Tak dużej zmiany w prawie, o tak ogromnych konsekwencjach dla przedsiębiorców, chyba nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy. W oddawanym w Wasze ręce raporcie opisujemy te najważniejsze rozwiązania, które jako branża wypracowaliśmy przez ostatni rok – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska
Raport RODO: rok obowiązywania. Interpretacje i dobre praktyki branży reklamy internetowej opisuje nie tylko prawne skutki rozporządzenia dla rynku, ale przede wszystkim zawiera zbiór dobrych praktyk i rozwiązań, które przez ostatni rok zostały w odpowiedzi na te zmiany wypracowane. Wśród najważniejszych skutków nowych przepisów wymienić należy rozszerzenie zakresu zastosowania przepisów RODO na podmioty, do których nie stosowało się wcześniej przepisów o ochronie danych osobowych, m.in. firmy działające na rynku programmatic. Szerszy jest także terytorialny zakres obowiązywania rozporządzenia o firmy internetowe, które mają swoje jednostki poza Unią Europejską, czyli sklepy internetowe, serwisy społecznościowe, czy wyszukiwarki internetowe administrowane przez podmioty spoza UE, ale przetwarzające dane osób przebywających w Unii. Ponadto wprowadzono nowe kategorie podmiotów przetwarzających dane osobowe, tj. współadministratorów i podwykonawców (procesorów) oraz poszerzono zakres informacji, które powinny zostać przekazane użytkownikowi, co ciągle stanowi nie lada wyzwanie dla administratorów m.in. w zakresie nowej konstrukcji wyrażenia zgód na przewarzanie danych, dodatkowych obostrzeń w przypadku danych wrażliwych czy „warstwowego” przekazywania kolejnych wymaganych informacji. Firmy przetwarzające dane osobowe muszą przestrzegać dodatkowych przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony danych osobowych (tzw. privacy by design, privacy by default, pseudonimizacja czy szyfrowanie danych osobowych) oraz profilowania, czyli zbierania i wykorzystywania danych o użytkownikach na podstawie ich zachowań w sieci. Z drugiej strony sami użytkownicy zyskali nowe prawa: prawo dostępu do danych, prawo do bycia zapomnianym, prawo do ograniczonego przetwarzania oraz prawo do przenoszalności danych. Dodatkowo, za niedostosowanie się do wszystkich powyższych RODO przewiduje wysokie kary pieniężne, z którymi liczyć się muszą firmy działające na rynku internetowym.
Zobacz również
Raport na blisko 60 stronach zawiera szczegółowe interpretacje, rozwiązania i dobre praktyki RODO, które wypracowane zostały w ostatnim roku przez branżę interaktywną, często w wyniku dyskusji z regulatorem – UODO. Publikacja składa się z następujących rozdziałów:
- Reklama internetowa – system przepisów prawnych o ochronie danych osobowych i prywatności
- Status podmiotów przetwarzających dane osobowe w ramach reklamy programmatic
- Status podmiotów przetwarzających dane osobowe w „tradycyjnej” reklamie internetowej, ze szczególnym uwzględnieniem e-mail marketingu
- Podstawy prawne przetwarzania danych osobowych w reklamie internetowej
- Profilowanie marketingowe jako szczególna operacja na danych osobowych
- Obowiązek informacyjny w środowisku internetowym
- Realizacja praw podmiotów danych w internecie
Raport zawiera także słowniczek pojęć związanych z RODO oraz opis dotychczasowych prac Grupy Roboczej RODO IAB Polska.
Publikacja miała swoją premierę 22.10.2019 podczas spotkania IAB ExpertPanel, na którym zaprezentowano kluczowe wnioski z raportu oraz przeprowadzono dyskusję ekspercką nt. dotychczasowych skutków i przyszłych działań związanych z RODO.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Raport RODO: rok obowiązywania. interpretacje i dobre praktyki branży reklamy internetowej można bezpłatnie pobrać ze strony IAB Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing