Polki i Polacy z pasją śledzili Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2024 oraz Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, a także wyszukiwali informacji dotyczących wyborów w Polsce i w USA. W świecie rozrywki prym wiodły polskie produkcje: nowa odsłona „Akademii Pana Kleksa” oraz serial „1670”. Zainteresowaniem cieszył się również warszawski koncert Taylor Swift. Nie zabrakło także praktycznych pytań: od zarobków radnych po koszt zdobycia Mount Everest.
„Rok w wyszukiwarce” to doroczne zestawienie haseł najszybciej zyskujących na popularności, które w ciekawy sposób pokazuje, co interesowało internautów i internautki, co przykuło ich uwagę, co budziło emocje lub obawy w minionym roku.
Zobacz również
Hasła związane z wielkimi wydarzeniami, jak Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2024 i Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, zdominowały wyszukiwania. W centrum uwagi znalazły się jednak nie tylko globalne zmagania, ale także indywidualne historie sukcesu. Julia Szeremeta, wicemistrzyni olimpijska w boksie stała się najbardziej wyszukiwaną postacią w kategorii ludzi sportu, wyprzedzając takie nazwiska jak Hubert Hurkacz i Lin Yu-Ting. W wyszukiwarkę wpisywano także różnorodne dyscypliny, takie jak gimnastyka artystyczna czy wspinaczka łączna, ale także takie aktywności jak skateboarding, surfing czy łączący sport z kulturą uliczną – breaking.
Top NM: najchętniej czytane teksty w 2024 r.
W mijającym roku internauci szukali także informacji o krajowej i zagranicznej polityce. Na głównej liście znaleźć można hasła wybory w USA, wybory samorządowe i wybory do Parlamentu Europejskiego (odpowiednio na 2., 5. i 6. miejscu). Wśród haseł zyskujących na popularności znalazły się zarówno kwestie związane z bieżącymi wydarzeniami, jak i te bardziej praktyczne, dotyczące funkcjonowania instytucji publicznych i procesów wyborczych. Dużo uwagi przyciągnęły pytania: ile zarabia radny gminy?, co robi sejmik województwa, czy jak głosować w wyborach europejskich w Polsce. Zainteresowanie wzbudzali też politycy. W kategorii „Ludzie” wśród 10 najczęściej wyszukiwanych osób znaleźli się kandydaci na urząd prezydenta w USA: Donald Trump, Kamala Harris i Joe Biden.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyszukiwania na świecie
Podobnie jak w Polsce, w zestawieniach haseł zyskujących na popularności znaleźć można zarówno wydarzenia sportowe, jak i polityczne. Copa América i Mistrzostwa Europy UEFA zdominowały globalne trendy wyszukiwania. Na całym świecie wybory w USA były najpopularniejszym wyszukiwaniem wiadomości, a kandydaci na prezydenta, w tym Donald Trump i Kamala Harris znaleźli się wśród najpopularniejszych osób.
Od wielkiego ekranu po stadionowe sceny
Kultura w 2024 roku eksplodowała różnorodnością: filmy, seriale i koncerty nie tylko podbiły serca, ale i internetowe trendy. Premiery kinowe, nowości na platformach streamingowych, a także spektakularne koncerty wypełniły kalendarze fanów rozrywki. Jak pokazuje tegoroczne zestawienie, nie zabrakło atrakcji zarówno dla miłośników rodzimych produkcji, jak i światowych hitów.
W kategorii Film rok zdominowały zarówno wyczekiwane kontynuacje, jak i nowe tytuły. Na czele zestawienia znalazła się adaptacja Akademii Pana Kleksa, która zachwyciła wizualnym rozmachem i świeżym spojrzeniem na klasyczną opowieść. Drugie miejsce przypadło duetowi Deadpool & Wolverine. Wysoko uplasowały się również „Saltburn”, „Oppenheimer” i „Diuna 2”. Miłośnicy kina grozy również mieli powód do radości dzięki trzeciej części „Terrifiera”, a „Beetlejuice Beetlejuice” przywołał nostalgię w zupełnie nowej formie. Warto wspomnieć także o kontynuacjach „Gladiatora” i „W głowie się nie mieści”, które znalazły się w ścisłej czołówce.
Serialowe hity tego roku udowodniły, że różnorodność gatunkowa to klucz do sukcesu. Na szczycie znalazła się satyryczna komedia „1670”, która rozbawiła widzów do łez opowieścią o zdziwaczałym szlachcicu, marzącym o sławie i chwałach, a stykającym się z codziennymi problemami polskiej wsi XVII wieku. „Fallout” zaintrygował wizją postapokaliptycznego świata, a „Forst”, adaptacja bestsellerowych kryminałów, wciągnął widzów w mroczne zagadki.
Mijający rok był także prawdziwą ucztą dla melomanów. Taylor Swift zawojowała Warszawę, dając aż trzy koncerty na PGE Narodowym. Internauci szukali też informacji o koncertach charyzmatycznej artystki młodego pokolenia, Billie Eilish, Eda Sheerana, a także polskich artystów – Dawida Podsiadły i Beaty Kozidrak.
Miliony pytań
Internauci, jak co roku, zadawali wyszukiwarce niezliczone pytania: „ile…?”, „co to jest…?”, „co to znaczy…?”, „co robi…?”, „jak…?, czy…?” i wiele innych. Wiele z nich bezpośrednio nawiązywało do bieżących wydarzeń.
Zielony Ład wzbudzał zainteresowanie ze względu na nowe regulacje związane z ochroną środowiska i transformacją energetyczną. Centralny Port Komunikacyjny najprawdopodobniej przyciągnął uwagę poprzez swoją skalę, jednocześnie wywołując sporo dyskusji, między innymi o kosztach przedsięwzięcia. Natomiast hasło o zastrzeżeniu numeru PESEL wynikało z wprowadzenia nowych regulacji prawnych, które zaczęły obowiązywać od 1 czerwca br. Internauci pytali też o azbest – słowo, które znalazło się w finałowej dwudziestce konkursu Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Zastanawiali się też, co to jest synkretyzm, lub co robi streaker podczas meczu.
Ciekawość bez granic
Wyszukiwane hasła z 2024 roku także doskonale odzwierciedlają trendy i potrzeby internautów. Od marzeń o luksusie i ekstremalnych przygodach po praktyczne pytania o domowe gotowanie czy egzotyczne owoce, internauci pokazali, że ich ciekawość nie zna granic. Wśród wyszukiwanych fraz znaleźć można pytania: „ile kosztuje zestaw Bambi”, „wejście na Mount Everest”, „supersamochód Koenigsegg Jesko”, „jak jeść kiwano czy zucchiolo?”.
Tegoroczne zestawienie pokazuje, że wyszukiwarka Google to wciąż niezastąpione źródło informacji, inspiracji i odpowiedzi na nurtujące internautów pytania: od prostych definicji słów, przez przepisy kulinarne, po rozwiązania bardziej złożonych problemów.
Zdjęcie główne: mat. pras.