Docelowo Logo ma być przekazane nieodpłatnie na ręce Skarbu Państwa. Wszelkie koszty związane z nabyciem praw autorskich zostały pokryte przez polskich przedsiębiorców.
Jak budować silną markę kraju?
Marka kraju to w dużym stopniu suma wyobrażeń i wizerunków związanych ze społeczeństwem (w tym również stereotypy), doświadczeń związanych z pobytem w nim, a także jakościmarek z niego pochodzących. Jej powodzenie w dużym stopniu zależne jest od komunikacji.
Zobacz również
– Silna marka kraju to silne wsparcie marek z niego pochodzących. Na ten moment trudno mówić o silnej marce Polska w wielu obszarach. Można się spotkać z przekonaniem, że polscy przedsiębiorcy nie chcą oznaczać produktów krajem pochodzenia, gdyż nic im to nie daje. W wielu przypadkach może to być prawda, niezależnie jednak proces budowania silnej marki terytorialnej będzie postępował na dwa sposoby: silne marki i produkty będą budować wizerunek kraju pochodzenia i odwrotnie, silna marka kraju będzie wspierać marki z niego pochodzące. Ta swoista symbioza nie wydarzy się bez silnej marki kraju –powiedział Maciej Klaś, Senior Strategic Planner z Ogilvy Brand Consulting
Nowe Logo a godło i flaga
Nowe Logo nie będzie zastępować naszych najcenniejszych wartości jak GODŁO i FLAGA. Inicjatywa wyboru Logo, jego pełnego sfinansowania, a później nieodpłatnego przekazania na rzecz Skarbu Państwa pochodzi od przedsiębiorców. Polscy przedsiębiorcy, dający miejsca pracy i w największym stopniu rozwijający PKB wyrazili potrzebę integracji działań promocyjnych za granicą.
– GODŁO I FLAGA to nasze narodowe najcenniejsze wartości z jakich każdy Polak jest dumny. Należy rozróżnić kwestie promocji kraju i jego produktów, od symboli narodowych integrujących nas, Polaków. Nowe Logo ma ochronić GODŁO i FLAGĘ, które nie powinny być wykorzystywane jako znak handlowy w działaniach komercyjnych. Nowe Logo może dać Polakom, przedsiębiorcom, artystom przekonanie, że możemy znacznie więcej, że możemy zmieniać rzeczywistość wokół nas i że nasz czas dopiero się zaczął. W godłach 58 krajów znajdują się ptaki. 29 z nich symbolizują orły np.:rosyjski, palestyński, iracki, rumuński, amerykański, meksykański i Górnego Karabachu. Chcąc budować silną markę musimy myśleć strategicznie i oprzeć komunikację na wyróżnikach. Kiedy Eric Schmidt – prezes Google przyjechał 4 czerwca br. i obwieścił że otwiera centrum badawcze, a zapytany dlaczego, odpowiedział, że Polacy nie tolerują status quo. Kiedy patrzę na ten rok; 3 rocznic, skoczków, kolarzy, siatkarzy, a od soboty piłkarzy, Polaka jako Przewodniczącego Rady Europy i wiele innych sukcesów, to myślę, że jesteśmy gotowi na swoją markę –powiedział Paweł Tyszkiewicz, Pełnomocnik Zarządu SKM SAR.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Po co nam Logo i strategia komunikacji?
Kluczowym zadaniem w budowaniu marki jest wytyczenie opartego na wyraźnej tożsamości Polaków sposobu narracji o Polsce. W tym przypadku to Polacy, ich cechy, talenty i osobowość, są wiodącym motywem narracji. To Polacy jako ludzie czynu potrafią zasilać innych swoim zaangażowaniem, pomysłowością, wyobraźnią czy przedsiębiorczością. Polskie marki i produkty pokazujmy przez pryzmat ludzi, którzy je stworzyli, bo za każdym z nich stoi niepowtarzalna historia. To Polacy są najlepszym źródłem sukcesu marki Polska i jednocześnie najlepszym narzędziem jej promocji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Pewnie nie przebijemy krajów konkurencyjnych innowacyjnością gospodarki czy z jeszczepiękniejszymi widokami, ale zawsze możemy powiedzieć, że wizyta w Polsce to nie tylko zwykłe zwiedzanie, ale przeżywanie, że w Polsce „nie odpoczniesz”, bo tyle przeżyjesz dzięki gościnności Polaków i chęci pokazania z czego jesteśmy dumni. Zasady komunikacji mają docelowo spowodować, że każdy komunikat, każda reklama czy inna forma promocji Polski, nie będzie mylona z innymi krajami. Każdy kto zetknie się z komunikacją marki Polska będzie wiedział skąd ona pochodzi – powiedział Maciej Klaś
Nowoczesna komunikacja budująca markę musi cechować się spójnością i integralnością. Skuteczna narracja, opowieśći obietnica marki musi również być wyrażana za pomocą jednolitej identyfikacji wizualnej. Polska jak dotąd od 25 lat nie doczekała się jednego znaku, który integrowałby i uspójniał komunikację.
– Na ten moment marka Polska posługuje się co najmniej kilkoma, różnymi od siebie znakami, co powoduje u odbiorców komunikacji zamęt skąd dany komunikat do niego dociera. Spójna identyfikacja wizualna to podstawowy element budowania spójnej, a przez to efektywnej, komunikacji promocyjnej. W przypadku nowego znaku jest on też egzemplifikacją idei komunikacyjnej zawartej w dokumencie „Zasady Komunikacji marki POLSKA”, co wzmacnia spójność i siłę przekazu –podsumował Maciej Klaś.