…urządzeniach mobilnych. Czy reklamodawcy obu sektorów są gotowi na mobilność konsumentów i co jeszcze zmieniło się w branży retail na przestrzeni ostatniego roku? Odpowiedzi na te pytania dostarcza najnowsza analiza IAB Europe, zrealizowana lokalnie przez dom mediowy Mindshare we współpracy z IAB Polska.
E-zakupy w większości dostępne… na Zachodzie
Niemieccy reklamodawcy idą z duchem czasu. Wszystkie audytowane podmioty (50 największych reklamodawców branży retail) posiadają zoptymalizowaną stronę mobilną, a 92% z nich zapewnia możliwość dokonywania transakcji za pomocą urządzeń mobilnych.
Zobacz również
Wskaźniki te zdecydowanie przewyższają średnią europejską – 301 z 350 reklamodawców europejskich (co stanowi 86%) na 7 audytowanych rynkach posiada zoptymalizowaną stronę, 63% z nich może pochwalić się ich responsywnością, a blisko 65% umożliwia dokonanie zakupów online na urządzeniach mobilnych. To wyniki lepsze niż te zdiagnozowane w analogicznym badaniu w 2015 roku. Rok temu 79% reklamodawców europejskich posiadało zoptymalizowaną stronę, a dokonanie zakupów online na nośnikach mobilnych oferowało 57% podmiotów.
W czołówce, obok Niemiec, znalazła się także Holandia – zarówno pod kątem powyższych czynników, jak też dostępności transakcyjnych aplikacji mobilnych na smartfony i tablety (64% w porównaniu do średniej, która wyniosła blisko 40%).
Mobilne finanse – dla biznesu i dla konsumenta
Pod kątem mobilności lepiej w badaniu wypada europejska branża finansowa – zarówno pod względem responsywności stron (73% badanych podmiotów), jak również dostępności aplikacji mobilnych w systemie iOS i Android. Blisko 3/4 audytowanych marek w Europie posiada aplikację na smartfony, niewiele mniej na tablety. Optymalizacja stron w obu branżach jest na podobnym poziomie – w finansach wyniosła 83%, a najlepsza w tej kategorii okazała się Holandia z wynikiem 100%.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Jednym z ważniejszych funkcjonalności dla branży finansowej i jej konsumentów jest także dostępność kalkulatora finansowego oraz aplikacji bankowych, skierowanych do klientów indywidualnych i biznesowych. Jak wynika z audytu, 117 ze 175 europejskich podmiotów (67%) posiada na swojej stronie internetowej kalkulator finansowy, a niewiele mniej – 63% zapewnia tę funkcjonalność także na stronie mobilnej. Swoich europejskich sąsiadów w tej kategorii zdecydowanie wyprzedziła Hiszpania, z wynikiem 96% dla mobilnej wersji strony oraz Irlandia – tutaj kalkulatory finansowe na mobilnych stronach są oferowane przez 80% reklamodawców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podobnie jak w branży retail, również w finansach zbadano dostępność lokalizatora GPS w aplikacjach mobilnych – posiada go blisko połowa audytowanych podmiotów, a najlepszy wynik – 88% – uzyskali reklamodawcy hiszpańscy.
Mobilne zakupy i bankowość w polskim stylu
Polscy reklamodawcy branży retail wyróżniają się na tle średniej europejskiej w dwóch kategoriach. Zdecydowana większość z nich (aż 92%) posiada zoptymalizowane strony mobilne, a prawie 3/4 oferuje możliwość dokonania zakupów online. Poniżej średniej dla Europy (50%) plasuje się natomiast udostępnianie na swoich mobilnych stronach lokalizatora GPS – taką funkcjonalność zapewnia jedynie nieco więcej niż 1/3 polskich podmiotów posiadających sklepy stacjonarne.
Ponad połowa reklamodawców handlowych w Polsce posiada aplikacje mobilne na telefony i tablety, zarówno dla systemu operacyjnego iOS, jak i Android. W przypadku aplikacji na telefon w obu systemach wynik dorównuje średniej europejskiej, lepiej natomiast polskie podmioty wypadły pod kątem dostępności aplikacji na tablet.
Polska branża finansowa natomiast na tle Europy wyróżnia się dostępnością aplikacji mobilnej dla bankowości skierowanej do biznesu – oferuje ją ponad połowa reklamodawców, podczas gdy średnia dla Europy to 1/3. Pod względem dostępności aplikacji dla klientów indywidualnych nie odbiegamy od europejskich standardów (60% polskich reklamodawców z badanej kategorii). Polscy reklamodawcy finansowi dystansują europejskie podmioty pod kątem optymalizacji stron mobilnych (92% z nich) i ich responsywności (84%). Niestety, nie mogą oni pochwalić się dostępnością lokalizatora GPS na swoich stronach – udostępnia go nieco ponad 1/3, podczas gdy średnia europejska wyniosła 51%.