Klimatyczny Film to nagroda, której pomysłodawcą i fundatorem jest szwedzka marka Electrolux, Partner Główny 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Przyznawana w tym roku po raz drugi, nagradza filmy za wdrażanie i promowanie zielonych praktyk na planie filmowym, na każdym etapie produkcji: od scenariusza, przez przygotowania, plan, zdjęcia, aż po postprodukcję. W tegorocznej edycji o nagrodę mogą ubiegać się wszystkie filmy zgłoszone do Konkursu Głównego 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, Konkursu Filmów Krótkometrażowych i Konkursu Filmów Mikrobudżetowych. Zwycięzcy otrzymają statuetki oraz nagrody finansowe w wysokości 15 000 zł każda. Nabór ruszył 8 sierpnia i potrwa do 31 sierpnia.
Wyjątkowa moc kina
Ekologiczna tendencja, żeby kręcić filmy w sposób jak najmniej obciążający środowisko, coraz śmielej wkracza do światowej i polskiej kinematografii. Co więcej, możemy wykorzystać film jako środek przekazu do tego, żeby lepiej dbać o klimat. Zmieniają się sposoby produkcji, zmieniają też sposoby myślenia.
Zobacz również
Kino jako jedna ze sztuk ma wyjątkową moc budowania świadomości widzów. Dlatego tak cieszy fakt, że wielu twórców świadomie podejmuje działania na rzecz bardziej ekologicznego planu filmowego. Świetnym tego przykładem są zeszłoroczne produkcje zgłoszone do pierwszej edycji nagrody Klimatyczny Film oraz sami laureaci, którzy w pracy nad kolejnymi filmami podkreślali fakt, że nagroda była dla nich motywacją, by stosować ekologiczne rozwiązania.
– Bardzo się cieszę, że nagroda Klimatyczny Film przyznawana jest właśnie na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Od lat jesteśmy jednym z „zielonych” wydarzeń i co roku wprowadzamy nowe inicjatywy na rzecz środowiska naturalnego. Z Electroluxem, który jest partnerem tej nagrody, łączy nas zapał do działania. W festiwalu uczestniczy tak wiele różnych grup, które możemy zainteresować zielonymi ideami — łatwo sobie wyobrazić, ile tu jest do zrobienia i wygrania! – komentuje Joanna Łapińska, Dyrektor Artystyczna 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Klimatyczny Film 2023
Po raz trzeci marka Electrolux współpracuje z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, by wspierać zmiany przyjazne środowisku. Jako Partner Główny polskiego święta kina chce jeszcze bardziej skoncentrować swoje działania na promocji zielonych rozwiązań w produkcjach filmowych. Efektem tego będzie po raz drugi ufundowanie i wręczenie nagrody Klimatyczny Film za najbardziej przyjazne środowisku produkcje filmowe.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
W zeszłym roku nagrodę Klimatyczny Film otrzymał film „Matecznik” w reż. Grzegorza Mołdy oraz, w kategorii filmy krótkometrażowe, „Alkibiades” w reż. Roberta Kwilmana.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Electrolux jest pierwszą marką sprzętu domowego, która tak mocno angażuje się w promowanie ekologicznych postaw i rozwiązań. Oczywiście wszystko zaczęło się w Szwecji, gdzie miłość i szacunek do natury jest powszechny. Zarówno zrównoważony rozwój, poszanowanie zasobów, a także redukcja negatywnego impaktu na środowisko to priorytety marki Electrolux. Wyrażamy je w projektowaniu i dostarczaniu najnowszych urządzeń oraz technologii, w szczególności w urządzeniach do prania i suszenia, które dbają o tkaniny, a tym samym wydłużają życie ubrań. Promocja mody cyrkularnej doprowadziła nas na czerwony dywan i na Festiwal w Gdyni – zostaliśmy partnerem tego wydarzenia. Zachęcamy polskie gwiazdy do zakładania kreacji, które już posiadają, żeby nie nakręcać konsumpcji oraz mody „fast fashion”. Dodatkowo zainicjowaliśmy wyróżnienia produkcji filmowych, których twórcy są wrażliwi ekologicznie. Nagroda Klimatyczny Film dla najbardziej ekologicznych produkcji filmowych będzie przyznawana po raz drugi, jesteśmy bardzo ciekawi jak w tym roku zaprezentują się twórcy w tym obszarze. W zeszłorocznej, pilotażowej edycji mieliśmy 6 zgłoszeń do nagrody, w tym roku liczymy zdecydowanie na więcej – mówi Izabela Sługocka, Brand Activation Manager CARE (pralki i suszarki) w Electrolux Poland.
W 2023 roku o nagrodę Klimatyczny Film mogą ubiegać się wszystkie filmy, które zgłoszono do Konkursu Głównego 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, Konkursu Filmów Krótkometrażowych oraz Konkursu Filmów Mikrobudżetowych. Podobnie jak w roku poprzednim nagroda jest wręczana w dwóch kategoriach:dla filmów krótkometrażowych i filmów pełnometrażowych. W kategorii filmów pełnometrażowych będą mogły zgłaszać swoją kandydaturę filmy przedłożone zarówno do Konkursu Głównego, jak i Konkursów Filmów Mikrobudżetowych.
W trakcie obrad jury, w którym zasiądą przedstawiciele Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, inicjatywy Film dla Klimatu oraz marki Electrolux, zapozna się z dokumentacją i opisem podjętych działań neutralizujących wpływ produkcji na środowisko w trakcie pracy nad filmem. Członkowie uważnie przyjrzą się działaniom poczynionym w obszarach takich jak: biuro, transport, materiały (dekoracje, kostiumy), odpady, catering, energia, sprzęt i postprodukcja.
– Green thinking w produkcji filmowej zaczyna się już od scenariusza. W zgłoszeniach będziemy szukać bardziej przyjaznych dla środowiska decyzji produkcyjnych, jak i nowych ekologicznie odpowiedzialnych stylów realizacji filmu, które mogą pomóc w ochronie środowiska i utrzymaniu jego zasobów naturalnych dla obecnych i przyszłych pokoleń – mówi Stanisław Zaborowski, Wiceprezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.
Formularz zgłoszeniowy i regulamin można znaleźć pod adresem: https://klimatyczny-film.pl
Laureatów poznamy podczas Młodej Gali 48. FPFF w Gdyni. Zwycięzcy otrzymają statuetkę i nagrody finansowe w wysokości 15 000 zł każda.
Partnerem merytorycznym nagrody Klimatyczny film jest Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, a partnerem wspierającym inicjatywa Film dla Klimatu.
48. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbędzie się w dniach 18-23 września 2023 r.
PS Electrolux partnerem głównym 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
W 2022 roku, po raz drugi Electrolux i Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni połączyły siły, by pokazywać, że poprzez drobne zmiany zachowań można dbać o naturę. W ówczesnej edycji Festiwalu Electrolux jako główny partner imprez promował ideę cyrkularności w produkcjach filmowych.