Po raz drugi Electrolux i Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni łączą siły, by pokazywać, że poprzez drobne zmiany zachowań można dbać o naturę. W tej edycji Festiwalu Electrolux jako główny partner imprezy będzie promować ideę cyrkularności w produkcjach filmowych. Przy gdyńskim Teatrze Muzycznym powstanie strefa marki, w której zobaczymy ekspozycję strojów z najsłynniejszych polskich filmów, występujących w różnych produkcjach na przestrzeni lat. Ponadto, dzięki inicjatywie Electrolux po raz pierwszy w historii Festiwalu zostanie wręczona nagroda „Klimatyczny film” dla najbardziej ekologicznej produkcji filmowej.
Electrolux to firma, która wywodzi się z przodującej w ekologicznych projektach Szwecji, dlatego w globalnej strategii firmy wpisana jest troska o planetę i zrównoważony rozwój. Marka działa aktywnie na wielu obszarach: od ograniczania naszego wpływu na środowisko, uświadamiania i inspirowania konsumentów do proekologicznych wyborów, po dostarczenie innowacyjnego sprzętu, który pozwala przedłużać trwałość ubrań. W zeszłym roku, w ramach globalnej strategii „Pierz, susz i noś dłużej”, Electrolux nawiązał po raz pierwszy współpracę z FPFF w Gdyni. Podczas Festiwalu z sukcesem promował idee mody cyrkularnej, zachęcając gwiazdy i gości gdyńskiej imprezy, żeby na czerwony dywan wybrali kreacje z myślą o środowisku.
Zobacz również
W tym roku Electrolux kontynuuje owocną współpracę i pozostając głównym partnerem wydarzenia, wspiera zmiany przyjazne środowisku. Organizatorzy polskiego święta kina, podobnie jak w roku ubiegłym, kładą mocny nacisk na myślenie i działanie na rzecz ekologii, zarówno promując zasady zielonej produkcji filmowej, jak i przygotowując dla gości i widzów zestaw rozwiązań przyjaznych planecie na czas trwania imprezy.
Kino to dziedzina sztuki najbardziej działająca na masową wyobraźnię i mająca wpływ na nasze postawy, zachowania, wybory. To też z drugiej strony branża, w której można jeszcze więcej zdziałać na rzecz ekologii i cyrkularności. Dlatego w zeszłym roku postanowiliśmy rozpocząć, a w tym roku kontynuujemy jako partner główny współpracę z Festiwalem Filmowym w Gdyni, promując działania przyjazne środowisku. Poprzez kino, poprzez modę w kinie chcemy w pozytywny sposób zmienić nastawienie ludzi do dbania o ubrania i odczarować stereotyp ubrań używanych. Z kolei nasza nagroda „Klimatyczny film” dla najbardziej ekologicznej produkcji filmowej to coś więcej niż tylko statuetka. To przede wszystkim idea, która pokazuje, że ekologiczna produkcja filmowa jest możliwa. Trzeba tylko częściej o niej mówić i dawać przykład, jak poprzez drobne zmiany zachowań można dbać o środowisko. Fundując ekologiczną nagrodę po raz pierwszy w historii gdyńskiego Festiwalu chcemy nagrodzić wysiłki branży filmowej na rzecz zielonej zmiany i zachęcić kolejnych producentów i ekipy, aby w przyszłości większą uwagę poświęcili zrównoważonej produkcji filmowej – mówi Natalia Kostera, brand manager Electrolux Polska.
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
Electrolux na Festiwalu w Gdyni
Na tegoroczną obecność marki Electrolux na Festiwalu w Gdyni składają się 3 elementy: nagroda „Klimatyczny film” dla najbardziej ekologicznej produkcji filmowej, wystawa „Dobre kreacje cieszą dłużej” oraz promocja mody cyrkularnej na czerwonym dywanie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Od 12 do 17 września przy Teatrze Muzycznym w Gdyni pojawi się strefa Electrolux „Dobre kreacje cieszą dłużej”. Główną jej atrakcję stanowić będzie wystawa autentycznych kreacji filmowych z kolekcji CeTA (Centrum Technologii Audiowizualnych), sukcesora Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Obecność strojów z CeTA w strefie Electrolux promującej obieg zamknięty i proekologiczną modę nie jest przypadkowa, gdyż od lat bliska jest instytucji idea cyrkularności strojów. Kostiumy regularnie wykorzystywane są w kolejnych produkcjach filmowych, a także użyczane na potrzeby etiud, spektakli, projektów historycznych i edukacyjnych. Prowadzone są także upcyklingowe warsztaty, pokazujące jak wykorzystać niepotrzebne już tkaniny czy fragmenty ubrań i stworzyć z nich coś zupełnie nowego. Obecnie instytucja pracuje nad kolejnymi rozwiązaniami w obszarze gospodarki cyrkularnej, które pozwolą dać drugie życie kostiumom i będą kolejnym krokiem na drodze dobrych praktyk w zakresie ochrony środowiska w branży filmowej.
Na wystawie w gdyńskiej strefie Electrolux zobaczymy kostiumy z kultowych polskich filmów, noszone przez polskie gwiazdy kina i wykonane przez najlepsze polskie kostiumografki i kostiumografów. Każdy ze strojów ma bogatą historię i był wykorzystywany w różnych produkcjach filmowych czy projektach artystycznych, nie tracąc swojego pierwotnego charakteru. Wszystkie są świadectwem swoich czasów, ale i przykładem różnych kreacji, jakich potrzebuje świat filmu.
Na wystawie pokazane będą stroje historyczne, futurystyczne i współczesne. Są to: kostium Alfonsa Van Wordena z „Rękopisu znalezionego w Saragossie”, suknia Izabeli Łęckiej z „Lalki”, skafander komandora Pirxa z filmu „Test pilota Pirxa”, garnitur Wielkiego Szu z filmu „Wielki Szu” oraz biały komplet Krystyny, bohaterki „Noża w wodzie”, wykorzystany na planie filmu. Kuratorką wystawy „Dobre kreacje cieszą dłużej” jest dr Aleksandra Jatczak-Repeć, historyczka mody i sztuki, obserwatorka branży modowej, wykładowczyni Katedry Mody ASP w Warszawie.
To niesamowite, że kultowe kreacje, które mamy zaszczyt pokazać na wystawie, nie trafiły do prywatnych czy muzealnych kolekcji, ale stały się bazą dla magazynu – wypożyczalni. Zyskując niejedno filmowe życie, są jednocześnie skarbnicą wiedzy o sztuce wykonywania kostiumów z minionych dekad, kreatywności kostiumografek, jak i wzorem do naśladowania w świecie poszukującym ekologicznych rozwiązań. Cieszę się, że cyrkularność kostiumów, którą świat kina stosuje od lat, a która przez dekady była tematem tabu, teraz może być pokazana jako wzór cennych praktyk. Liczę po cichu, że ich unaocznienie może zachęcić odbiorców i odbiorczynie do zmian własnych zachowań związanych z ubraniami. – mówi Aleksandra Jatczak-Repeć. – Gwiazdy kina często stają się ikonami mody. Ich prywatna i filmowa garderoba, a także styl chętnie jest naśladowany przez fanki i fanów. Kultowe filmy stają się inspiracją, a nawet wskazówką co do wyborów ubraniowych – historie i anegdoty im towarzyszące trafiają do mediów. Stąd na wystawie po raz pierwszy pokazujemy te obiekty, wskazując też na fakt ich krążenia w przeróżnych produkcjach, wierząc, że promowanie zachowań cyrkularnych w ten sposób będzie dodatkowym wkładem środowiska kinematograficznego w zmianę naszego konsumpcyjnego sposobu życia – dodaje Jatczak-Repeć.
Zwieńczeniem strefy będzie gablota prezentująca nagrodę marki Electrolux „Klimatyczny film”. Warto podkreślić, że jednym z kryteriów oceny, czy dana produkcja jest lub nie jest „klimatyczna”, jest zwrócenie uwagi na ograniczenie zakupu ubrań oraz maksymalne wydłużanie im życia poprzez odpowiednią pielęgnację czy wprowadzanie ich w drugi obieg.
Nagroda „Klimatyczny film”, zainicjowana i ufundowana przez markę Electrolux, to wyraz docenienia wysiłków polskiej branży audiowizualnej na rzecz zielonej zmiany. Przyznawana w Polsce po raz pierwszy, ma wyróżnić najbardziej przyjazną środowisku produkcję filmową i zwrócić uwagę na palący problem nadmiaru odpadów i śladu węglowego produkowanych przez przemysł audiowizualny. Nagroda to ukłon w stronę tych filmowców i producentów, którym los planety nie jest obojętny.
O nagrodę „Klimatyczny film” mogły ubiegać się wszystkie produkcje filmowe prezentowane w Gdyni.
Nagroda zostanie wręczona w 2 kategoriach: dla filmów krótkometrażowych i filmów pełnometrażowych. W kategorii filmów pełnometrażowych mogły zgłaszać swoją kandydaturę filmy zakwalifikowane do Konkursu Głównego i Konkursów Filmów Mikrobudżetowych. Zwycięzcy, których poznamy 16 września podczas „Młodej Gali” FPFF, otrzymają statuetkę oraz nagrodę pieniężną w wysokości 15.000 zł. Partnerem merytorycznym nagrody jest Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, a partnerem wspierającym inicjatywa Film dla Klimatu.
Wszystkie działania marki Electrolux na Festiwalu, zarówno tegorocznym, jak i zeszłorocznym, łączy idea mody cyrkularnej. Marka ponownie będzie inspirować gwiazdy i gości największego święta polskiego kina do wyboru kreacji z myślą o środowisku. Dzięki temu, ekologiczna moda z zamkniętego obiegu znowu pojawi się na gdyńskim Festiwalu.