Serwis influencermarketing.org.pl to kompendium wiedzy z zakresu influencer marketingu, który kierowany jest zarówno do influencerów, jak i współpracujących z nimi podmiotów. Jest to zbiór praktycznych porad począwszy od wyjaśnienia, kim jest infuencer, czym jest influencer marketing, zasad współpracy oraz oznaczania postów reklamowych. Celem strony stworzonej przez IAB Polska jest zebranie możliwie jak największej ilości informacji i praktycznych porad w jednym miejscu, tak by sprawnie przeprowadzić odbiorców przez rodzące się pytania i wątpliwości.
Influencer marketing jest jednym z najszybciej rosnących obszarów marketingu – Nielsen prognozuje, że globalna wartość tego rynku w 2022 r. wyniesie 15 mld dolarów. Wydatki reklamodawców w tym segmencie z roku na rok zwiększają się w bardzo szybkim tempie, a zapotrzebowanie na influencerów rośnie lawinowo. Za szalonym wzrostem idą także nowe ryzyka i potrzeba edukacji, zbudowania i wypracowania odpowiednich standardów oraz regulacji – zarówno wśród agencji, influencerów ale także przedstawicieli marek.
Zobacz również
IAB Polska postanowiło wyjść naprzeciw potrzebom rynku poprzez stworzenie dedykowanego serwisu internetowego dotyczącego influencer marketingu. Wraz z wypracowaniem kolejnych standardów, strona będzie sukcesywnie uzupełniana, a zawsze znajdą się na niej najbardziej aktualne informacje przygotowane we współpracy z regulatorami i podmiotami z rynku. Równolegle wraz z UOKIK i innymi organizacjami branżowymi oraz agencjami marketingowymi jesteśmy na końcowym etapie tworzenia wytycznych dla influencerów w zakresie oznaczania treści reklamowych. Będą one zawierać nie tylko praktyczne przykłady dotyczące współprac i zasad ich oznaczenia, ale również zalecania odnoście informowania o nich odbiorców – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
Na platformach takich jakYouTube czy TikTok spędzamy średnio kilkadziesiąt minut dziennie, co prowadzi do tego, że stale pojawiają się nowi influencerzy, docierający do setek tysięcy odbiorców. Zauważalnym trendem jest również migracja gwiazd tradycyjnych mediów do social mediów. Istnieje wiele czynników, dla których marki chcą promować się w kanałach społecznościowych. Jednym z najważniejszych jest dynamiczny wzrost konsumpcji treści na platformach dlatego we współpracy z UOKiK w serwisie powstała dedykowana zakładka dla konsumentów. Szereg #InstaTipów ma uchronić internautów przed nieprzemyślanym konsumowaniem treści w internecie, a przede wszystkim wyczulić, że nie każdy influencer rekomenduje produkt, ponieważ go przetestował i jest z niego zadowolony – czasem może to być płatna promocja zlecona przez markę, którą influencer powinien odpowiednio oznaczyć.
Stworzenie serwisu jest kolejnym krokiem w naszych staraniach zmierzających do wypracowania spójnych zasad obejmujących rynek oraz mocnym fundamentem pod przyszłe działania. Bardzo dziękuję wszystkim podmiotom i osobom reprezentujących branże, które biorą czynny udział w tworzeniu naszego przewodnika, strony oraz rekomendacji wytycznych dla UOKiK w ramach Grupy Roboczej Influencer Marketing IAB Polska. Świadczy to o wielkiej potrzebie posiadania odpowiednich podstaw działania rynku ale też o potencjale drzemiącym w odpowiedzialnym influencer marketingu – mówi Marek Myślicki z agencji Stor9, przewodniczący Grupy Roboczej Influencer Marketing przy IAB Polska.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Serwis, stworzony przez IAB Polska, dostępny jest pod adresem www.influencermarketing.org.pl i został objęty patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing