Na początku 2023 roku w Polsce wejdą w życie przepisy, dzięki którym ojcowie zyskają prawo do 9 tygodni urlopu rodzicielskiego, podczas którego będą otrzymywać zasiłek w wysokości 70% podstawy zasiłku. To efekt wprowadzenia dyrektywy Work-Life Balance, mającej na celu zapewnienie dodatkowych uprawnień osobom, które łączą życie zawodowe z opieką nad dziećmi.
Zobacz również
W związku z nadchodzącymi zmianami w kodeksie pracy Centrum Praw Kobiet stworzyło kampanię „Równie dobrze!”. Ma ona informować na temat korzyści, jakie daje dyrektywa, a także obalać najczęstsze stereotypy, które z góry narzucają kobietom i mężczyznom konkretne role.
Mama stereotypowo lepiej zajmuje się wychowywaniem dziecka, przez co otoczenie jest dla niej szalenie wymagające. Znaczenie taty często jest bagatelizowane i nawet kiedy chce przejąć choć część obowiązków i wykonywać je samodzielnie, otoczenie mu tego nie ułatwia (…) A przecież równie dobrze można porzucić stereotypy i podzielić obowiązki 50:50 – przekonują twórcy kampanii.
W ramach inicjatywy powstał talk show Huberta Urbańskiego „Równie dobrze!”. Znany prowadzący będzie rozmawiał z ekspertami na temat mitów dotyczących ról każdego z rodziców, a także zaprosi gości, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami w dzieleniu się rodzicielskimi obowiązkami. Na kanale YouTube, Facebooku i Instagramie Centrum Praw Kobiet został opublikowany 7-minutowy premierowy odcinek serii.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampania przygotowana we współpracy z agencją Dziadek do orzechów obejmuje również działania outdorowe na ulicach Warszawy.
Ponadto CPK wspólnie z Fundacją Share to Care przygotowało publikację dla przyszłych ojców „Facet na 100 pro, czyli jak korzystać z ojcostwa pełną piersią”, czyli „zbiór przystępnych tekstów o ich prawach, zmianach związanych z wdrożeniem dyrektywy work-life balance oraz praktycznych wskazówek od ekspertów i innych ojców”.
PS
W minionym roku Centrum Praw Kobiet ruszyło z kampanią „Równe Związki”. Akcja skierowana do nastolatków, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie związków i randek, miała na celu podniesienie świadomości na temat „czerwonych flag”, mogących prowadzić do przemocy.