Rynek phabletów w Polsce

Rynek phabletów w Polsce
Phablet, czyli połączenie smartfona z tabletem o przekątnej ekranu powyżej 5 cali ale mniejszych niż 7 cali, z roku na rok rośnie w siłę.
O autorze
3 min czytania 2015-02-06

Większe ekrany są coraz popularniejsze, a mimo że sprzedaż phabletów nie jest jeszcze oszałamiająco wysoka to w pierwszym kwartale 2014 roku aż ⅓ telefonów przekazanych do dystrybucji globalnej stanowiły phablety. Natomiast jak się kształtuje sytuacja phabletów w Polsce?

Postanowiliśmy sprawdzić wśród młodych użytkowników smartfonów, na jak duże ekrany spoglądają na co dzień i czy są z ich rozmiarów zadowoleni. Z ankiety ActiveMobi przeprowadzonej w grudniu 2014 roku na 600 osobach do 30. roku życia wynika, że 61% młodych użytkowników smartfonów jest zadowolonych z przekątnej ekranów swoich telefonów. Jednak aż ⅓ ankietowanych chciałaby mieć trochę większy lub zdecydowanie większy ekran. Dla porównania, tylko co 20 respondent uważa, że jego lub jej ekran jest za duży.

 

Jeśli chodzi o wielkość ekranów, to zauważalny jest trend wzrostowy ich przekątnej wynikający ze zmiany upodobań użytkowników. O ile osób z ekranem telefonu od 4 do 4,5 cala jest zdecydowanie najwięcej (bo aż 43%) to zaskoczyło nas, że aż 10% respondentów okazało się posiadaczami phableta, wybierając odpowiedź “powyżej 5 cali”. “Nie jest to popularna ani masowa kategoria produktów. Phablety sprawdzają się w biznesie, ale też nie na masową skalę.” – stwierdza Agnieszka Jaśkiewicz, Head of Marketing Poland w Sony Mobile Communication Inc. Wbrew tej opinii, jak się okazuje, jest to kategoria zyskująca coraz bardziej na popularności również wśród przeciętnych użytkowników.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Rozwój tej kategorii telefonów potwierdza komentarz Jerzego Łabudy z biura prasowego firmy Samsung Electronics Polska, która wprowadzając jako pierwsza telefony z rodziny Galaxy Note z przekątną ekranu powyżej 5 cali zapoczątkowała kategorię phabletów. “Phablety to wielki sukces, kategoria, w której właściwie wszyscy producenci starają się mieć jakąś ofertę.” – stwierdza. – “Nie jest to oczywiście kategoria największa, jeśli chodzi o wielkość rynku, ale za to prestiżowa.” Owszem, patrząc na największe marki produkujące smartfony, możemy stwierdzić, że posiadają one już w swojej ofercie przynajmniej jeden phablet. Od jakiegoś czasu możemy na półkach sklepowych znaleźć 6-calową Sony Xperię T2 Ultra, zaś Nokia ma już kilka 5-calowych i 6-calowych telefonów. Prestigio i Alcatel mają w swoich szeregach po jednym 6-calowym telefonie. LG ze swoim modelem G3 oferuje wyświetlacz o przekątnej 5,5 cala, a Huawei promuje właśnie Ascend Mate 7 z 6-calowym wyświetlaczem. HTC nie pozostaje w tyle i ma w ofercie już kilka smartfonów z wyświetlaczami przekraczającymi 5 cali. Nie można w tym miejscu nie wspomnieć o iPhonie 6 Plus z wyświetlaczem 5,5 cala, dzięki któremu Apple poszerzyło swoją ofertę o kategorię phabletów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jednak jak wynika z naszej ankiety, marką stojącą na czele rynku phabletów jest Samsung. Spośród 63 osób, które mają telefon z ekranem powyżej 5 cali, prawie połowa z nich posiada phablet firmy Samsung, na drugim miejscu plasuje się LG, którego właścicielami jest 22% użytkowników. Zadziwiający może się wydawać wynik Nokii – 1 osoba na 63 posiada phableta tej marki, tak samo w przypadku HTC. Co więcej, użytkownicy phabletów są raczej zadowoleni z wielkości ekranu (76%), a na jeszcze większy zdecydowałby się średnio już co 6 użytkownik ponad 5-calowego telefonu.

Wzrost sprzedaży liczby phabletów jest nieunikniony. “Klienci, owszem, szukają coraz większych ekranów, ale to dotyczy głównie wielkości wokół 5 cali.” – mówi Marcin Gruszka, rzecznik prasowy sieci Play – “Coraz trudniej będzie kupić smartfona o ekranie 4 cale, takie modele znikają bezpowrotnie.” A jednak! Pomimo początkowego sceptycyzmu analityków rynku smartfony są coraz większe, a użytkownicy coraz chętniej je kupują. Mimo to wielu osobom trudno zdecydować się na zakup tak dużego telefonu, obawiając się, że np. nie będą w stanie posługiwać się nim jedną ręką czy że po prostu nie zmieści się on w ich kieszeni. Albo producenci będą musieli lepiej rozplanować wymiary urządzeń albo my, użytkownicy, będziemy musieli się do nich przyzwyczaić, bo wszystko wskazuje na to, że o ile tablety są przejściowym urządzeniem, phablety mogą na stałe zagościć w naszych “za małych” kieszeniach.

 

Piotr Łuniewski

Piotr Łuniewski jest Opiekunem Klienta Biznesowego w ActiveMobi. Obserwator z zacięciem myślicielskim. Anglista, od kilku lat zbierający doświadczenie w researchu i kontakcie z klientem. Entuzjasta nowych technologii i języków obcych. Pasjonat podróży i dobrego indie.