Większe ekrany są coraz popularniejsze, a mimo że sprzedaż phabletów nie jest jeszcze oszałamiająco wysoka to w pierwszym kwartale 2014 roku aż ⅓ telefonów przekazanych do dystrybucji globalnej stanowiły phablety. Natomiast jak się kształtuje sytuacja phabletów w Polsce?
Postanowiliśmy sprawdzić wśród młodych użytkowników smartfonów, na jak duże ekrany spoglądają na co dzień i czy są z ich rozmiarów zadowoleni. Z ankiety ActiveMobi przeprowadzonej w grudniu 2014 roku na 600 osobach do 30. roku życia wynika, że 61% młodych użytkowników smartfonów jest zadowolonych z przekątnej ekranów swoich telefonów. Jednak aż ⅓ ankietowanych chciałaby mieć trochę większy lub zdecydowanie większy ekran. Dla porównania, tylko co 20 respondent uważa, że jego lub jej ekran jest za duży.
Zobacz również
Jeśli chodzi o wielkość ekranów, to zauważalny jest trend wzrostowy ich przekątnej wynikający ze zmiany upodobań użytkowników. O ile osób z ekranem telefonu od 4 do 4,5 cala jest zdecydowanie najwięcej (bo aż 43%) to zaskoczyło nas, że aż 10% respondentów okazało się posiadaczami phableta, wybierając odpowiedź “powyżej 5 cali”. “Nie jest to popularna ani masowa kategoria produktów. Phablety sprawdzają się w biznesie, ale też nie na masową skalę.” – stwierdza Agnieszka Jaśkiewicz, Head of Marketing Poland w Sony Mobile Communication Inc. Wbrew tej opinii, jak się okazuje, jest to kategoria zyskująca coraz bardziej na popularności również wśród przeciętnych użytkowników.
Rozwój tej kategorii telefonów potwierdza komentarz Jerzego Łabudy z biura prasowego firmy Samsung Electronics Polska, która wprowadzając jako pierwsza telefony z rodziny Galaxy Note z przekątną ekranu powyżej 5 cali zapoczątkowała kategorię phabletów. “Phablety to wielki sukces, kategoria, w której właściwie wszyscy producenci starają się mieć jakąś ofertę.” – stwierdza. – “Nie jest to oczywiście kategoria największa, jeśli chodzi o wielkość rynku, ale za to prestiżowa.” Owszem, patrząc na największe marki produkujące smartfony, możemy stwierdzić, że posiadają one już w swojej ofercie przynajmniej jeden phablet. Od jakiegoś czasu możemy na półkach sklepowych znaleźć 6-calową Sony Xperię T2 Ultra, zaś Nokia ma już kilka 5-calowych i 6-calowych telefonów. Prestigio i Alcatel mają w swoich szeregach po jednym 6-calowym telefonie. LG ze swoim modelem G3 oferuje wyświetlacz o przekątnej 5,5 cala, a Huawei promuje właśnie Ascend Mate 7 z 6-calowym wyświetlaczem. HTC nie pozostaje w tyle i ma w ofercie już kilka smartfonów z wyświetlaczami przekraczającymi 5 cali. Nie można w tym miejscu nie wspomnieć o iPhonie 6 Plus z wyświetlaczem 5,5 cala, dzięki któremu Apple poszerzyło swoją ofertę o kategorię phabletów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednak jak wynika z naszej ankiety, marką stojącą na czele rynku phabletów jest Samsung. Spośród 63 osób, które mają telefon z ekranem powyżej 5 cali, prawie połowa z nich posiada phablet firmy Samsung, na drugim miejscu plasuje się LG, którego właścicielami jest 22% użytkowników. Zadziwiający może się wydawać wynik Nokii – 1 osoba na 63 posiada phableta tej marki, tak samo w przypadku HTC. Co więcej, użytkownicy phabletów są raczej zadowoleni z wielkości ekranu (76%), a na jeszcze większy zdecydowałby się średnio już co 6 użytkownik ponad 5-calowego telefonu.
Wzrost sprzedaży liczby phabletów jest nieunikniony. “Klienci, owszem, szukają coraz większych ekranów, ale to dotyczy głównie wielkości wokół 5 cali.” – mówi Marcin Gruszka, rzecznik prasowy sieci Play – “Coraz trudniej będzie kupić smartfona o ekranie 4 cale, takie modele znikają bezpowrotnie.” A jednak! Pomimo początkowego sceptycyzmu analityków rynku smartfony są coraz większe, a użytkownicy coraz chętniej je kupują. Mimo to wielu osobom trudno zdecydować się na zakup tak dużego telefonu, obawiając się, że np. nie będą w stanie posługiwać się nim jedną ręką czy że po prostu nie zmieści się on w ich kieszeni. Albo producenci będą musieli lepiej rozplanować wymiary urządzeń albo my, użytkownicy, będziemy musieli się do nich przyzwyczaić, bo wszystko wskazuje na to, że o ile tablety są przejściowym urządzeniem, phablety mogą na stałe zagościć w naszych “za małych” kieszeniach.
Piotr Łuniewski
Piotr Łuniewski jest Opiekunem Klienta Biznesowego w ActiveMobi. Obserwator z zacięciem myślicielskim. Anglista, od kilku lat zbierający doświadczenie w researchu i kontakcie z klientem. Entuzjasta nowych technologii i języków obcych. Pasjonat podróży i dobrego indie.