TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Rynek reklamowy wystrzelił. W I kwartale 2018 r. dynamika najwyższa od 2008 r.

W pierwszym kwartale 2018 r. wartość wydatków reklamowych wyniosła 2,1 mld zł. Rynek wzrósł o 8,6% i ma za sobą najlepszy pierwszy kwartał od 2008 r. - wynika z najnowszego raportu agencji mediowej Starcom.
O autorze
5 min czytania 2018-05-29
  •  Czarnym koniem rynku reklamy była telewizja, która po wzroście o 9,6% zwiększyła swój udział w mediamiksie do 47,8%
  • W pierwszym kwartale średnia cena reklamy telewizyjnej wzrosła o 8,1%
  • Motorem wzrostu rynku reklamowego były sektory: handel, finanse oraz produkty farmaceutyczne i leki
  • Kolejny słaby kwartał zanotowała branża telekomunikacyjna, której wydatki spadły o 8,4%.

Wykres 1. Wartość rynku reklamowego netto w I kw. w latach 2010 – 2018

 

Sektory reklamowe 

W okresie od stycznia do marca 2018 r. trzynaście sektorów zintensyfikowało swoje inwestycje reklamowe, a jedynie trzy ograniczyły. Największy wolumenowy wzrost wygenerował sektor handel, który wydał na reklamę o 42,3 mln zł więcej niż przed rokiem (dynamika +14,6%). Była to zasługa intensywnych kampanii reklamowych dużych sieci sklepów Lidl, Biedronka, Media Markt czy Kaufland, a także platformy zakupów online Allegro.

Jeśli chodzi o dynamikę, wyróżniły się dwa sektory – napoje i alkohole zwiększyły wydatki o 28% (+18,6 mln zł), zaś finanse o 23,9% (+32,1 mln zł). W pierwszym przypadku za wzrost odpowiedzialne był wydatki Maspex Wadowice oraz Carlsberg Polska. W branży finansowej swoje działania marketingowe mocno zintensyfikowały Alior Bank, Bank PKO BP, Bank Pekao S.A. oraz Grupa PZU.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Spadki były wyjątkowo mocne w przypadku branży telekomunikacyjnej, która zredukowała budżety o 13,2 mln zł (-8,4%). Tracił także sektor media – lider wzrostów w poprzednim roku.

Wykres 2. Wydatki poszczególnych sektorów reklamowych w I kw. 2018 vs I kw. 2017

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kanały komunikacji

W pierwszym kwartale 2018 r. zwyżkę zanotowały wszystkie klasy mediów z wyjątkiem prasy. Najmocniej wzrosły wydatki na reklamę internetową (+11,2%) oraz telewizyjną (+9,6%). Wzrosła także wartość rynku reklamy radiowej (+6,7%), kinowej (+3,2%) oraz zewnętrznej (+2,4%). Zgodnie z wieloletnim trendem traciły magazyny i gazety, jednak w ostatnim kwartale spadki wartości budżetów w tych mediach były wyjątkowo małe (odpowiednio -2,4% oraz -5,7%).

Wykres 3. Zmiany wartości reklamy w klasach mediów w I kw. 2018 vs I kw. 2017

 

Wykres 4. Dynamika zmian w klasach mediów w I kw. 2018 r.

Wartość wydatków na reklamę internetową wzrosła w okresie od stycznia do marca br. o 11,2% względem poprzedniego roku. Reklamodawcy wydali łącznie o 69,3 mln zł więcej. Zarówno liderem wydatków, jak i liderem wzrostu był sektor handlowy, który zwiększył swoje inwestycje o 20,4 mln zł (+20,3%).

Najszybciej rosnącym segmentem rynku online pozostaje wideo (+13,1% względem 2017 r.). Tak wysoka dynamika, to w głównej mierze zasługa mocnego wzrostu wydatków na reklamę video na Facebooku. Po wyłączeniu przychodów serwisu społecznościowego wzrost wynosi około 4,8%.

Wykres 5. Udział poszczególnych kategorii reklamy w wydatkach na reklamę digital w I kw. 2018

 

Wartość budżetów telewizyjnych wzrosła w pierwszym kwartale 2018 r. aż o 87,4 mln zł, czyli o 9,6%. Popyt na reklamę telewizyjną był w pierwszych trzech miesiącach roku bardzo duży. Stacje mocno podniosły ceny reklam, szczególnie w zakupie cennikowym, a mimo to nie miały problemu ze sprzedażą posiadanych zasobów. Analitycy Starcomu szacują, iż porównując rok do roku, średnie CPP wzrosło aż o 8,1%, przy czym w styczniu i lutym wzrosty wyniosły odpowiednio 14,6% oraz 10,1%. W marcu inflacja była niższa, ponieważ stacje wygenerowały o 7,7% więcej EqGRP.

W okresie od stycznia do marca 2018 r. wydatki reklamodawców w radiu wzrosły o 6,7% i wyniosły 162 mln zł. Zdecydowanie najlepszym miesiącem pod względem wzrostu wydatków był marzec. Dynamika w tym miesiącu wyniosła aż +12,3% głównie za sprawą branży handlowej. Jest to efekt przesunięcia kampanii świątecznych względem poprzedniego roku. W 2017 r. niedziela wielkanocna wypadła 16 kwietnia, zaś w bieżącym roku 1 kwietnia.

Po trzech miesiącach 2018 r. reklama zewnętrzna odnotowała wzrost przychodów o 2,4%, czyli o 2,4 mln zł. Dobry kwartał to efekt dużych wydatków na reklamę tranzytową oraz digital OOH. Największy wzrost odnotowany został w sektorach: napoje i alkohole (+1,6 mln zł, przy dynamice +103,1%), finanse (+1,5 mln zł, +58,3%), oraz handel (+1,5 mln zł, dynamika +9,1%).

W analizowanym okresie wartość budżetów reklamowych w magazynach wyniosła 69,2 mln zł i spadła jedynie o 2,4%. Jest to najniższy spadek od 2012 r. Największymi sektorami pod względem inwestycji reklamowych w magazynach były produkty farmaceutyczne i leki oraz higiena i pielęgnacja. Zdecydowanie najwyższą dynamikę odnotowany został w branży farmaceutycznej (+3,9 mln zł, dynamika +31,3%) – głównie za sprawą intensywnych działań marketingowych firmy Direct Group. Pozytywny wpływ na rynek reklamy prasowej miała także premiera magazynu Vogue Polska.

W pierwszym kwartale wydatki na reklamę w dziennikach spadły o 2,4 mln zł, notując tym samym ujemną dynamikę na poziomie 5,7%. Jest to najniższy spadek od 2008 r. Duże budżety reklamodawców w pierwszym kwartale bieżącego roku przełożyły się także na spowolnienie spadku inwestycji w dziennikach. Redukcja jest zdecydowanie mniejsza niż w całym 2017 r., kiedy to spadek wyniósł 14,1%. W analizowanym okresie siedem sektorów zwiększyło swoje inwestycje reklamowe w dziennikach – najwięcej, bo o 2,6 mln zł produkty farmaceutyczne i leki (+69,7%),

W okresie od stycznia od marca 2018 r. budżety na reklamę kinową wzrosły o 3,2%. Reklamodawcy wydali łącznie o 0,8 mln zł więcej niż rok wcześniej. Najważniejszymi sektorami dla reklamy kinowej były: media, żywność oraz telekomunikacja. Mocno wzrosło również znaczenie branży finansowej, która zwiększyła wydatki aż o 1,7 mln zł, czyli o 225%.

Udział mediów w przychodach z reklamy

Po trzech miesiącach 2018 r. łączny udział telewizji i internetu w mediamiksie wzrósł o 1,2 pkt proc. i wyniósł 80,8% (79,7% w poprzednim roku). Udział reklamy telewizyjnej wzrósł o 0,4 pkt proc. z 47,4% do 47,8%, zaś udział reklamy online wzrósł o 0,8 pkt proc. z 32,2% do 33,0%. Spadki odnotowane zostały w przypadku pozostałych mediów. Największe redukcje zanotowały prasa oraz reklama zewnętrzna. Udział dzienników i outdooru spadł o 0,3 pkt proc., zaś udział magazynów o 0,4 pkt proc.

Wykres 6. Udział klas mediów w rynku reklamowym w I kw. 2018 vs I kw. 2017

 

Komentarz Magdy Kolenkiewicz, Dyrektor Generalnej Starcomu:

W pierwszym kwartale wartość wydatków reklamowych wyniosła 2,1 mld zł. Rynek wzrósł o 8,6% i ma za sobą najlepszy pierwszy kwartał od 2008 r. Jest to efekt świetnej koniunktury gospodarczej w całym 2017 r. oraz na początku bieżącego roku. Kwartalna dynamika wzrostu PKB już od początku 2017 r. utrzymuje się powyżej 4%, a po trzech miesiącach 2018 r. wyniosła +5,1%. Wynagrodzenia rosną z każdym kwartałem, stopa bezrobocia notuje kolejne minima. W efekcie systematycznie rośnie konsumpcja prywatna. Reklamodawcy widzą, że portfele konsumentów są zasobne, dlatego intensyfikują działania reklamowe, by przekonać do wybierania ich produktów.

Wydaje się, iż rynek reklamy z opóźnieniem zareagował na sytuację gospodarczą w kraju. W pierwszej połowie 2017 r. można było zadawać sobie pytanie dlaczego wydatki reklamodawców rosną tak wolno mimo świetnej koniunktury gospodarczej. Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają.

Jeśli chodzi o klasy mediów, rok świetnie rozpoczął się dla telewizji, która w pierwszym kwartale zwiększyła udział w torcie reklamowym. W ostatnich latach często mówiło się, iż znaczenie telewizji w komunikacji marketingowej będzie malało. Bieżący rok zaprzecza tym prognozom. W pierwszych trzech miesiącach reklamodawcy wydali w tym medium aż 87 mln zł więcej niż w tym samym okresie 2017 r., a udział telewizji w rynku wzrósł o 0,4 pkt proc. z 47,4% do 47,8%. Stacje mocno podniosły ceny reklam, a mimo to nie miały najmniejszego problemu ze sprzedażą posiadanych zasobów.

Niezmiennie pod względem tempa wzrostu króluje internet. Reklamodawcy wydali na reklamę online 689 mln zł, co przełożyło się na dynamikę +11,2%. Udział reklamy online w torcie mediowym wzrósł do 33%, a najszybciej rosnącym segmentem, podobnie jak w poprzednich kwartałach, były media społecznościowe.

Dobra kondycja rynku reklamy w pierwszym kwartale to w dużym stopniu zasługa inwestycji reklamowych dwóch największych sektorów, czyli produktów farmaceutycznych oraz handlu, które wzrosły odpowiednio o 9,2% i 14,6%. Bardzo pozytywnym zaskoczeniem jest sytuacja w branży finansowej. Sektor, który w ostatnich dwóch latach mocno redukował budżety, w pierwszym kwartale bieżącego roku na reklamę przeznaczył aż 23,9% więcej niż przed rokiem.

Prognozy na kolejne kwartały dotyczące sytuacji gospodarczej oraz nastrojów konsumentów są bardzo dobre. NBP szacuje, iż polska gospodarka urośnie w całym roku o 4,2%. Dodatkowym impulsem dla rynku reklamy będą mistrzostwa świata w piłce nożnej, które odbędą się w czerwcu i lipcu – z tego względu prognozujemy, iż wzrost wydatków reklamowych w całym 2018 r. wyniesie od 7,0% do 7,5%.