Rynek reklamy online w III kwartale 2012 roku – gemiusAdMonitor

Najpopularniejszy format reklamowy w polskiej sieci to niezmiennie Double Billboard. Reklamodawcy coraz częściej stawiają na bardziej angażujące rozwiązania. Najwięcej reklam w sieci emitują telekomunikacja, higiena i pielęgnacja oraz finanse – wynika z raportu gemiusAdMonitor za III kw. 2012 roku.
O autorze
2 min czytania 2012-11-28

Reklama online nieustannie ewaluuje. Postępujący rozwój internetu oraz rosnąca siła nowych technologii znajduje odzwierciedlenie w sposobie promocji i komunikacji w sieci. Raport AdMonitor za III kwartał 2012 prezentuje trendy w zakresie najefektywniejszych form kreacji i branż najintensywniej promujących się w sieci.

Reklama online – ujęcie rynkowe

W III kwartale 2012 roku najczęściej stosowanymi formatami kreacji – we wszystkich zrealizowanych w tym czasie kampaniach online – były: Double Billboard (23,8%), Preroll (19,6 %) oraz Rectangle (10%). Co ciekawe, mimo że niekwestionowanym liderem zestawienia jest Double Billboard, jego udział procentowy z kwartału na kwartał maleje. Na początku bieżącego roku tę formę kreacji wykorzystywano aż w 52% wszystkich kampanii w sieci.

W okresie od lipca do września 2012 roku najbardziej efektywnymi formami kreacji pod względem stosunku emisji do kliknięć były: Preroll/Midroll/Postroll (CTR: 1,96%), Wallpaper (CTR: 1,74%) oraz Toplayer (CTR:1,19%). To widoczne przetasowanie względem poprzedniego analizowanego kwartału. W okresie od kwietnia do czerwca 2012 na pierwszym miejscu wśród kreacji z najwyższym średnim wskaźnikiem CTR był Toplayer, drugą pozycję zajmował Wideboard, trzecią Preroll.

Co ciekawe, najwyższy uCTR – wskaźnik określający jak wielu użytkowników spośród tych, którzy widzieli daną kreację, kliknęło w nią – odnotowano również dla tych samych formatów: Preroll/Midroll/Postroll (uCTR: 2,50%), Toplayer (uCTR: 2,02%) oraz Wallpaper (uCTR: 2%).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Reklama internetowa jest przyszłością globalnego marketingu. Wyniki raportu AdMonitor za III kwartał 2012 roku pokazują, że Polska systematycznie zmierza w kierunku zachodnich sąsiadów. Działania promocyjne realizowane za pośrednictwem sieci nie tylko umożliwiają interakcję z użytkownikami, ale również angażują odbiorcę dużo bardziej niż telewizja i zdaje się, że polscy reklamodawcy zaczynają tę właściwość zauważać. Analiza trzeciego kwartału pokazuje, że o ile Double Billboard jest bezdyskusyjnym liderem zestawiania najczęściej wykorzystywanych form kreacji, jego udział znacząco spada względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Na znaczeniu zyskuje natomiast reklama wideo, w tym formaty typu Preroll/Midroll/Postroll – podkreśla Rafał Sobiczewski, Business Development Director, Gemius Polska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Reklama online – ujęcie branżowe

W III kwartale 2012 roku największy udział, w całkowitej liczbie emisji badanych kampanii, odnotowano w branżach: telekomunikacja (24,4%), finanse, ubezpieczenia, maklerstwo (17,4%) oraz motoryzacja (11,1%). Co warte uwagi, w okresie od lipca do września bieżącego roku średnia liczba emisja na kampanię w telekomunikacji wyniosła niespełna 34 mln, co oznacza spadek o 37% względem II kwartału 2012.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Niemal dwukrotny spadek średniej wielkości kampanii w branży telekomunikacyjnej może świadczyć między innymi o większej koncentracji tego segmentu na działaniach sprzedażowych niż akcjach zmierzających do umacniania dobrego wizerunku – dodaje Sobiczewski.

Największym zainteresowaniem internautów w III kwartale 2012 cieszyły się kreacje firm działających w sektorach: czas wolny (CTR: 1,33%), media, książki, CD i DVD (CTR: 1,01%) oraz żywność (CTR: 0,95%).

Raport gemiusAdMonitor przygotowany został w oparciu o dane zgromadzone w badaniu gemiusDirectEffect. Analizie poddano wszystkie kampanie online zrealizowane w III kwartale 2012 roku.

gemiusAdMonitor to cykliczny raport przygotowywany przez firmę Gemius w oparciu o wyniki danych na temat kampanii online realizowanych na rynku polskim, pochodzących z badania gemiusDirectEffect (ad server dla agencji i reklamodawców). Raport gemiusAdMonitor prezentuje ranking najpopularniejszych formatów i uwzględnia wskaźniki dla kampanii internetowych. Ponadto opisano w nim aktywność reklamową online w wybranych sektorach: finanse, telekomunikacja, handel, itp.