Rynek reklamy w Polsce – listopad 2023

Rynek reklamy w Polsce – listopad 2023
W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji – „Pharmaceuticals – wynika z danych gemiusAdReal za listopad 2023.
O autorze
3 min czytania 2023-12-15

Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w listopadzie 2023 w internecie, telewizji oraz radiu.

Rynek reklamy internetowej

W listopadzie 2023 odnotowaliśmy 86,1 mld emisji kreacji reklamowych display i wideo, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 3002 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 87,69% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,81 sekundy (10,42 sekundy dla kreacji typu display i 7,55 sekundy dla kreacji wideo).

Średnia widoczność kreacji digital w listopadzie (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 45,26%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 51,64% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 45,61%.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (37,6 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w listopadzie wyniósł 43,6%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,41 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 48,60%.

Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books”, CD & DVD (6,3 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 7,3% oraz „Clothing and accessories” (5,7 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,6%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Top reklamodawcy online

Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w listopadzie 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 4,36 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 81,8% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Allegro.pl z 2,97 mld kontaktów i 80,9% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Ceneo.pl (2,69 mld kontaktów i zasięg na poziomie 78,4%).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ranking TOP 10 marek zamyka Empik, który odnotował 0,69 mld kontaktów reklamowych.

Wydatki na reklamę online

Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Media Expert, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 6,53%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ceneo.pl z 4,79% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (4% udziału).

Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.

Rynek reklamy telewizyjnej

W listopadzie w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”, która ponownie wyprzedziła branżę „Trade”. Wygenerowała ona ponad 17,6 mld kontaktów reklamowych, docierając do 93,19% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w listopadzie wyniósł dla tej branży 24,3%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 18,05 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (13,4 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 18,5% oraz 93,40% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (10,74 mld kontaktów reklamowych, SoV – 14,8% i zasięg – 93,10%).

Top reklamodawcy TV

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w listopadzie była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,69 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,79% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Media Expert (1,68 mld kontaktów reklamowych i 87,68% zasięgu), natomiast na trzecim – Kinder (1,06 mld kontaktów i 84,52% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka IKEA z 0,68 mld kontaktów reklamowych i 84,26% zasięgu w populacji 7-75.

Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Media Expert – jej udział wyniósł 3% – a na drugim Lidl, z udziałem na poziomie 2,90%. Trzecie miejsce należało do Kinder z udziałem 2,07%.

Rynek reklamy radiowej

W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w listopadzie była branża „Trade” (11,6 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (3,6 mld kontaktów) oraz „Automotive” (2,7 mld kontaktów reklamowych).

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w listopadzie była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 2,9 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,75% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Euro RTV AGD (1,6 mld kontaktów reklamowych, 83,04% zasięgu), na trzecim – MediaMarkt (0,66 mld kontaktów, 78,25% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka Netto (0,35 mld kontaktów i 72,79% zasięgu).

Wydatki na reklamę radiową

Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w listopadzie marka Media Expert (12,89%). Kolejne miejsca należą do Euro RTV AGD (6,74%) oraz MediaMarkt (2,99%).

Zdjęcie główne: Unsplash/Jonathan Velasquez