Rynek reklamy w Polsce – listopad 2024 [BADANIE]

Rynek reklamy w Polsce – listopad 2024 [BADANIE]
W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się branża „Pharmaceuticals” – wynika z danych gemiusAdReal za listopad 2024.
O autorze
3 min czytania 2024-12-13

Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w listopadzie 2024 w internecie, telewizji oraz radiu.

Rynek reklamy internetowej

W listopadzie 2024 odnotowaliśmy 90,9 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 3205 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,85% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,26 sekundy (9,89 sekund dla kreacji typu display i 7,36 sekundy dla kreacji wideo). Średnia widoczność kreacji digital w listopadzie (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 45%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 55,82% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 42,48%.

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (39,9 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w listopadzie wyniósł 43,9%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,60 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 47,89%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD” (7,36 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,1% oraz Clothing and accessories (5,95 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,5%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Top reklamodawcy online

Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w listopadzie 2024 została marka Media Expert, która wygenerowała 4,66 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 82,42% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Temu z 3,85 mld kontaktów i 81,18% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (3,31 mld kontaktów i zasięg na poziomie 82,45%). Ranking TOP 10 marek zamyka ERLI, który odnotował 0,82 mld kontaktów reklamowych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wydatki na reklamę online

Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display w listopadzie 2024 znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 6,4%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Allegro z 4,36% udziału, natomiast podium zamyka Apart (3,52% udziału).

Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.

Rynek reklamy telewizyjnej

W listopadzie w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”. Wygenerowała ona 14,66 mld kontaktów reklamowych, docierając do 91,51% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w listopadzie wyniósł dla tej branży 21,3%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 19,45 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (14,59 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 21,2% oraz 91,94% zasięgu), podium zamyka natomiast branża „Food” (10,32 mld kontaktów reklamowych, SoV – 15% i zasięg – 91,44%).

Top reklamodawcy TV

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w listopadzie była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,88 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,81% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Media Expert (1,86 mld kontaktów reklamowych i 86,59% zasięgu), natomiast na trzecim – Carrefour (0,91 mld kontaktów i 80,20% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka T-Mobile z 0,71 mld kontaktów reklamowych i 81,32% zasięgu w populacji 7-75.

Wydatki na reklamę TV

Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 3,07% – a na drugim Media Expert, z udziałem na poziomie 3,06%. Trzecie miejsce należało do Kinder z udziałem 1,60%.

Rynek reklamy radiowej

W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w listopadzie była branża „Trade” (12,99 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (4,24 mld kontaktów) oraz „Automotive” (3,40 mld kontaktów reklamowych).

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w listopadzie była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 3,37 mld kontaktów reklamowych, docierając do 88,86% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,63 mld kontaktów reklamowych, 86,13% zasięgu), na trzecim – oponeo.pl (0,86 mld kontaktów, 83,56% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Carrefour (0,36 mld kontaktów i 82% zasięgu).

Wydatki na reklamę radiową

Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w listopadzie marka Media Expert (13,48%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (6,88%) oraz oponeo.pl (2,48%).


PS Rynek reklamy w Polsce – październik 2024 [BADANIE]