Rynek reklamy w Polsce – wrzesień 2024 [BADANIE]

Rynek reklamy w Polsce – wrzesień 2024 [BADANIE]
W internecie, telewizji i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade” – wynika z danych gemiusAdReal za wrzesień 2024.
O autorze
3 min czytania 2024-10-29

Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego.
Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane we wrześniu 2024 w internecie, telewizji oraz radiu.

Rynek reklamy internetowej

We wrześniu 2024 odnotowaliśmy 77,8 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2738 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,99% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,05 sekundy (9,85 sekundy dla kreacji typu display i 6,73 sekundy dla kreacji wideo). Średnia widoczność kreacji digital we wrześniu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 46,25%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 56,46% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 43,28%.

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (32,46 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online we wrześniu wyniósł 41,7%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,70 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 49,52%. Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD” (7,51 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 9,7% oraz „Leisure Time” (4,65 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Top reklamodawcy online

Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital we wrześniu 2024 została marka Media Expert, która wygenerowała 3,34 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 80,27% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Temu z 3,23 mld kontaktów i 79,94% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (2,77 mld kontaktów i zasięg na poziomie 80,75%). Ranking TOP 10 marek zamyka Player.pl, która odnotował 0,58 mld kontaktów reklamowych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wydatki na reklamę online

Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display we wrześniu 2024 znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 5,17%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ceneo z 5,17% udziału, natomiast podium zamyka Allegro (3,80% udziału).

Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.

Rynek reklamy telewizyjnej

We wrześniu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Trade”. Wygenerowała ona ponad 11,1 mld kontaktów reklamowych, docierając do 89,63% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych we wrześniu wyniósł dla tej branży 19,8%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 19,56 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Pharmaceuticals” (11,19 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 19,1% oraz 89,25% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (9,97 mld kontaktów reklamowych, SoV – 17,7% i zasięg – 89,51%).

Top reklamodawcy TV

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji we wrześniu była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,73 mld kontaktów reklamowych, docierając do 83,19% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazła się Biedronka (1,08 mld kontaktów reklamowych i 82,71% zasięgu), natomiast na trzecim – Carrefour (0,82 mld kontaktów i 76,72% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka ING Bank Śląski z 0,53 mld kontaktów reklamowych i 78,49% zasięgu w populacji 7-75.

Wydatki na reklamę TV

Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 3,67% – a na drugim Biedronka, z udziałem na poziomie 2,66%. Trzecie miejsce należało do Kinder z udziałem 1,54%.

Rynek reklamy radiowej

W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych we wrześniu była branża „Trade” (9,29 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (3,02 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,41 mld kontaktów reklamowych).

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu we wrześniu była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 2,25 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,64% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,09 mld kontaktów reklamowych, 84,62% zasięgu), na trzecim – Polo Market (0,51 mld kontaktów, 71,19% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Energylandia (0,28 mld kontaktów i 71,41% zasięgu).

Wydatki na reklamę radiową

Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała we wrześniu marka Media Expert (11,61%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (6,42%) oraz Lidl (2,24%).

PS Rynek reklamy w Polsce – lipiec 2024 [BADANIE]