źródło: fotolia.pl
W advergamingu, czyli grach reklamowych, dodatkowym motorem działania oszustów są możliwe do zdobycia nagrody rzeczowe, często o wysokiej wartości. Ponieważ oszukiwanie nie jest skomplikowane a oszuści mają do dyspozycji cały arsenał darmowych narzędzi ułatwiających im działanie, zabezpieczenie gry reklamowej z nagrodami staje się nie lada wyzwaniem dla deweloperów.
Zobacz również
Ponieważ reklama w dzisiejszych czasach jest niemalże wszechobecna, a tradycyjne nośniki reklamy internetowej w postaci np. banerów, stopniowo tracą zainteresowanie konsumentów, agencje marketingowe zaczęły się zastanawiać nad wprowadzaniem innych, sprawdzonych metod komunikacji z klientem. To właśnie advergaming, pozytywnie odbierany przez konsumentów, stał się jedną z najbardziej skutecznych form reklamy w ostatnich latach. Sukces tkwi w wykorzystaniu elementu rozrywki jako nośnika przekazu reklamy.
Mając określony budżet przeznaczony na kampanię reklamową, firmy muszą zdecydować w jakiej postaci chcą taką kampanię przeprowadzić. W porównaniu z tradycyjnymi formami reklamy (banery online), gry reklamowe zapewniają silniejsze umocnienie relacji klientów z wizerunkiem marki lub produktem, ponieważ przyciągają one uwagę na dłuższy czas.
Zagrożenia wynikające z tworzenia gier reklamowych
Z badań na temat bezpieczeństwa w grach reklamowych przeprowadzonych przez firmę Deloitte w 2008 roku wynika, że prawie 90% tego typu gier jest podatnych na ataki hakerów i oszustów. Większość firm decydujących się na taką formę reklamy nie jest świadomych jak ważną rolę odgrywa zapewnienie uczciwej rozgrywki dla skuteczności promocji.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Prawdziwym problemem z którym walczą twórcy gier nie jest fakt, że oszust może dostać nagrodę, ale to, że uczciwi gracze mają w świadomości perspektywę przegranej z oszustami, co skłania ich do przelewania swoich negatywnych opinii na fan page’ach. Dochodzi wtedy do sytuacji w której zadziała ten sam mechanizm, który wcześniej spowodował rozprzestrzenienie gry wirusowo, tylko teraz o marce pojawią się dziesiątki czy nawet setki negatywnych wpisów. Wpisy te, zapewne szybko dotrą do fanów marki czy znajomych gracza.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kolejnym, równie realnym zagrożeniem jest moment analizowania wyników po zakończeniu konkursu. Gdy zaczniemy walczyć z falą oszustw i usuwać rezultaty podejrzanych graczy, mając nawet pewność, że wynik przez nich osiągnięty jest niemożliwy do uzyskania w uczciwy sposób, narażamy się na groźby pozwu czy nagłośnienia sprawy w prasie.
Jak się zabezpieczyć?
Tworząc gry reklamowe, należy być z góry przygotowanym na zagrożenia. Stworzona przez agencję Livebrand gra reklamowa w ramach kampanii Mentos Rainbow była celem zmasowanego ataku oszustów. Dzięki zastosowaniu mechanizmu do weryfikacji wyników, podczas całej kampanii udało się wykryć aż 1340 nieuczciwych graczy, co zaowocowało nie tylko znakomitymi rezultatami kampanii (ponad 90 tys. fanów, którzy spędzili łącznie 2 mln 269 tys.440 minut w grze), ale również spotkało się z pozytywnym odzewem graczy, którzy w komentarzach chwalili fakt skutecznego zabezpieczenia gry.
Użytkownicy zwiększą zaufanie do marki gdy dowiedzą się o wyeliminowaniu oszustów
Tak jak przy zabezpieczaniu domu przed włamywaczami, tak i w grach, nawet najlepsze technologie nie pomogą, jeśli zostawimy otwarte okno lub zgubimy klucze. Poniżej lista 10 przykazań, których warto się trzymać by tworzyć skuteczne kampanie oparte o gry reklamowe:
1. Wybierz świadomie sposób przyznawania nagród
Gry, w których nagrody będą losowane, zapewniają każdemu użytkownikowi (w teorii) taką samą szansę na wygraną. Takie gry obarczone są najmniejszym ryzykiem ataku oszustów (najczęstszy to użycie dużej ilości fałszywych profili), jednak niewątpliwie mniej angażują użytkowników niż konkursy oparte o rywalizację.
Gry, w których nagrody przyznawane będą za uzyskanie najlepszego wyniku cechują się znacznie większym zaangażowaniem użytkowników dzięki elementowi rywalizacji. Użytkownicy mają tu poczucie większej władzy i kontroli nad potencjalnym zwycięstwem. Z drugiej strony, jak wcześniej wyjaśniono, takie gry są bardziej podatne na atak ze strony oszustów.
2. Wybierz mechanikę gry, wiedząc jak gracze mogą w nich oszukiwać
Gry online można podzielić na dwa rodzaje – z logiką po stronie front-end’u (np. Pacman) i te z logiką po stronie back-end’u (np. Poker Texas Hold’em firmy Zynga). W obydwu przypadkach istnieją metody “ułatwienia” sobie rozgrywki, jednak gry pierwszego rodzaju są znacznie bardziej podatne na ataki oszustów.
Gry z logiką po stronie klienta
Większość gier reklamowych działa w całości na komputerze gracza (m. in. ze względu na niższy koszt realizacji). Oprócz grafiki i muzyki gracz pobiera silnik gry, a łącze internetowe użytkownika wykorzystywane jest tylko do przesłania najlepszego wyniku czy pobrania listy wyników. Te gry są obarczone największym ryzykiem i istnieje wiele metod hakerskich oraz gotowych narzędzi (słynny CheatEngine) do manipulowania silnikiem gry, pozwalających np. na spowolnienie gry, dodanie sobie “żyć” czy przechodzenie przez ściany.
Gry z logiką po stronie serwera
W przypadku gier takich jak Farmville czy Poker firmy Zynga, ryzyko dokonania oszustwa jest niższe, gdyż gracze, pobierają tylko jej front-end (interfejs, grafikę i muzykę), podczas gdy silnik odpowiedzialny za mechanikę gry pozostaje na serwerach deweloperów. Stałe połączenie z internetem jest niezbędne do prowadzenia rozgrywki, gdyż każde działanie gracza wysyłane jest na serwery, gdzie silnik gry zwraca aktualny stan gry i oblicza wynik. Najczęściej używanymi metodami przez oszustów jest tworzenie dużej ilości kont w celu prowadzenia “gry zespołowej” czy transferu wirtualnych dóbr. Bardziej zaawansowani oszuści będą tworzyć boty, które będą grać za nich tak długo, aż zbliżą się do zwycięstwa.
3. Szanse na zwycięstwo muszą być równe dla wszystkich
Należy pamiętać o skonstruowaniu przede wszystkim przejrzystych i uczciwych zasad, obowiązujących wszystkich użytkowników – na starcie każdy musi mieć równe szanse. Przykładem nierównych zasad wynikających z założeń gry może być konkurs, w którym za każdą zaproszoną osobę do gry, gracz otrzyma dodatkowy czas. Jeśli nie zostanie nałożony “rozsądny” limit, to gracze o dużej ilości znajomych będą mięli znacznie ułatwioną rozgrywkę.
Komentarze na Facebooku pokazują jak mechanizm wspierający wirusowość staje się problemem
4. Upewnij się, że gra jest w pełni przetestowana przed jej uruchomieniem
W trakcie konkursu nie będziesz mógł w niej za dużo zmienić. Jeśli w procesie produkcyjnym nie uda się wychwycić wszystkich błędów, gracze mogą znaleźć “dziurę” w grze, która pozwoli im osiągnąć nieprzewidziane rezultaty. Gracz może znaleźć sposób aby nigdy nie stracić życia, podbijać wynik w nieskończoność, bądź znajdzie sposób na przechodzenie przez ściany. I będzie to zupełnie legalne zachowanie.
5. Policz jaki jest maksymalny możliwy do osiągnięcia wynik w grze
Dzięki takiej wiedzy będziesz w stanie szybko wyeliminować dużą ilość podejrzanych wyników. Przeznacz odpowiednią ilość czasu na grę, wypróbuj wszystkie możliwe warianty ukończenia gry, uzyskuj jak najlepsze wyniki, a w mgnieniu oka będziesz mieć obraz jak wygląda uczciwa rozgrywka.
6. Zaszyfruj grę (pliki swf, zmienne) oraz komunikację z serwerem
Każde zabezpieczenie da się złamać, ale im wyżej podniesiesz oszustom poprzeczkę, tym mniej nieuczciwych wyników pojawi się na liście wyników. A to sprawi, że uczciwi gracze będą czuć, że mają szanse na zwycięstwo.
7. Zbieraj jak najwięcej informacji o rozgrywce
Aby lepiej zrozumieć jak użytkownicy korzystają z gry, staraj się gromadzić możliwie jak największą ilość danych o graczach (Facebook ID, IP itp.) jak również o ich zachowaniach – czas rozgrywki, kliknięcia, zdobyte bonusy a najlepiej całą rozgrywkę. Tylko dzięki dogłębnej analizie będziesz w stanie eliminować zachowania podejrzane a także naprawiać wykryte błędy oraz poprawić elementy rozgrywki które zawodzą.
8. Nie usuwaj od razu oszustów z listy – niech myślą, że wygrali
Większość oszustów przyłapanych na gorącym uczynku nie reaguje jak byśmy tego oczekiwali, a wręcz przeciwnie, atakuje ze zdwojoną niekiedy siłą. Ponieważ użytkownicy pozostają w sieci anonimowi oraz często bezkarni, nie mają żadnych skrupułów aby podejmować niezliczoną ilość prób oszustwa, aby tylko zdobyć upragnioną nagrodę. Dając im sygnał pozornej wygranej, możemy uśpić ich czujność i być może zapobiec kolejnym próbom ataku. Dobrą praktyką jest informowanie o “wyczyszczonej” liście faktycznych zwycięzców po zakończeniu konkursu, a nie w trakcie jego trwania, co pozwoli na jednoczesne zadowolenie, oraz pozytywne zaskoczenie uczciwych graczy.
9. Daj sobie czas na zweryfikowanie wyników i ogłoszenie zwycięzców
Należy pamiętać, aby poświęcić właściwą ilość czasu na przeanalizowanie wszystkich wyników potencjalnych zwycięzców, a możesz być pewien, że tych, co grali nieuczciwie będzie wśród nich większość. W dodatku duża ilość nieuczciwych wyników napłynie w ostatniej godzinie gry. Jeśli w regulaminie zobowiążesz się do podania listy nagrodzonych na dzień po zakończeniu rundy, z pewnością zabraknie Ci czasu i będziesz zmuszony do podejmowania pochopnych decyzji. A te będą prowadzić do nieporozumień czy oskarżeń ze strony pokrzywdzonych użytkowników. 3-4 dni to absolutne minimum.
10. Zostaw sobie furtkę w regulaminie konkursu
Istotną kwestią na jaką firmy muszą zwracać uwagę przy tworzeniu gier reklamowych są sposoby zabezpieczania od strony prawnej tych gier. Regulamin powinien umożliwiać między innymi zmiany w grze w trakcie konkursu (np. aby usunąć błędy), zmianę metody przyznawania nagród (np. na losowanie w sytuacji, gdy czujemy, że najwyższe wyniki uzyskali oszuści, a nie potrafimy tego udowodnić) czy przełożenie terminu ogłoszenia wyników.
Temat bezpieczeństwa oraz zagrożeń na jakie narażone są gry reklamowe, powinien stanowić integralną część całego procesu produkcji gry oraz stanowić jeden z głównych elementów scalających cały projekt. Tylko dzięki uczuleniu całego zespołu projektowego na zagrożenia jakie mogą wystąpić w trakcie tworzenia gry, będziemy w stanie przekuć każdą kampanię w sukces.
Krzysztof Sikora, Player Experience Analyst w Use It Better
Interesują Cię gry i grywalizacja w marketingu? Zajrzyj do raportu GIT 2012!