TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o zakaz reklam i sponsoringu imprez masowych przez producentów piwa

Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o zakaz reklam i sponsoringu imprez masowych przez producentów piwa
W związku z opublikowanym projektem Rady Ministrów o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do premiera z prośbą o uwzględnienie opinii RPD w dalszych pracach rządu.
O autorze
2 min czytania 2024-11-04

Ministerstwo Zdrowia w projekcie o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi proponuje:

  • doregulowanie kwestii wyglądu opakowania napoju alkoholowego oraz wyglądu i treści zamieszczanych na nim informacji, jak i materiału, z którego może być wykonane opakowanie – w przypadku opakowań o ilości nominalnej do 300 ml,
  • określenie zakazu wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej,
  • nałożenia na sprzedawców lub podających napoje alkoholowe obowiązek odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek z jednoczesnym obowiązkiem adresowanym do sprzedawcy lub osoby podającej do żądania okazania powyższego dokumentu, w przypadku wątpliwości co do ukończenia przez nabywcę 18. roku życia.

Do zaproponowanych zmian odniosła się Monika Horna-Cieślak. Zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka należy jasno uregulować w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi kwestie form sprzedaży napojów alkoholowych w kontekście dopuszczalności albo niedopuszczalności zawierania umów sprzedaży napojów alkoholowych za pośrednictwem Internetu. Konieczne jest również podjęcie działań na rzecz wprowadzenia zakazu reklamy piwa. 

– W Polsce reklamowanie napojów alkoholowych jest generalnie zakazane. Zakaz ten można uznać za przestrzegany – także w kontekście reklamowania napojów alkoholowych w przestrzeni internetowej. Wyjątek ustawodawca w tym kontekście przewidział natomiast dla piwa, które jest wyłączone z tego zakazu. Zakaz reklamowania napojów alkoholowych obejmuje również sponsoring imprez masowych oraz imprez i przedsięwzięć kulturalnych, naukowych, sportowych i rozrywkowych o zasięgu ogólnokrajowym przez producentów napojów alkoholowych – za wyjątkiem producentów piwa – podkreśliła Monika Horna-Cieślak.

Niepokojąca, zdaniem RPD, jest także rosnąca w Polsce dostępność fizyczna alkoholu mierzona liczbą punktów sprzedaży. Obecnie alkohol można kupić praktycznie w każdym sklepie spożywczym, na stacji benzynowej czy w punktach gastronomicznych. W Polsce nie ma także generalnego ograniczenia czasowego dla sprzedaży alkoholu, przez co jest on dostępny przez całą dobę. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Sytuacja ta wymaga w mojej ocenie stworzenia rozwiązań na rzecz strategicznego ograniczania dostępności fizycznej alkoholu. W tym kontekście popieram kierunki zmian, zaproponowane przez Ministerstwo Zdrowia na rzecz zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych oraz zakazu albo ograniczenia możliwości sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych – zaznaczyła Monika Horna-Cieślak.

źródło: Rzecznik Praw Dziecka, opracowanie: Agata Drynko

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS Alkohol to problem, który dotyczy także dzieci. Wnioski z debaty u Rzecznika Praw Dziecka

PS2 Jak reklama wpływa na inicjację alkoholową dzieci i młodzieży w Polsce [RAPORT ICŚ]