Sandomierz gra najlepiej – raport Press-Service o miastach w serialach

Wraz z początkiem września w stacjach telewizyjnych ruszyły jesienne ramówki, a w nich ulubione seriale. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” sprawdził, które produkcje emitowane w okresie od stycznia do czerwca br. miały największą wartość medialną dla miast.
O autorze
3 min czytania 2013-09-09

Z podsumowania liczby publikacji na temat miast w kontekście telewizyjnych produkcji wynika, że serialową szansę na promocję w mediach najlepiej wykorzystał Sandomierz. Nazwę miasta wymieniono aż w 592 publikacjach na temat „Ojca Mateusza”. Miejscowość przywoływano najczęściej spośród wszystkich analizowanych miast zarówno w prasie (137), jak i Internecie (429).

O blisko 200 informacji mniej dotyczyło drugiej w zestawieniu Łodzi w związku z „Komisarzem Alexem”. Miasto gościło za to najczęściej ze wszystkich na antenie radiowej – 9 informacji. Łódź okazała się bezkonkurencyjna w dotarciu publikacji – z informacjami na jej temat w związku z serialem, które ukazały się w prasie i Internecie, mogło zetknąć się nawet ponad 227 mln. odbiorców.

Trzecie miejsce zajęła Warszawa, wymieniana w kontekście „Rodzinki.pl”, z wynikiem 330 publikacji. Co ciekawe, stolica odnotowała jednocześnie najwięcej ze wszystkich miast informacji w social media – 98 w odniesieniu do tego serialu i 123 ogółem. W prasie Warszawa obecna była najczęściej w związku z „Barwami szczęścia” (91), a w Internecie – z „Anną German” (249). Produkcja o polskiej piosenkarce i kompozytorce przyniosła stolicy także miejsce tuż za podium i kolejnych 326 informacji.

 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wykres 1. Mapa benchmarkingowa – TOP 10 miejscowości w kontekście seriali pod względem dotarcia publikacji (prasa, Internet).

Sandomierzem częściej interesowały się media regionalne. Publikacje w źródłach o takim zasięgu stanowiły ponad 55 proc. wszystkich doniesień na temat miasta. Szczególnie dużo uwagi poświęciły mu: echodnia.eu, kielce.gazeta.pl, „Echo Dnia”, „Echo Dnia – Podkarpacie” i radio.kielce.pl. W niewielkim stopniu poza media regionalne przedostały się natomiast informacje o miastach występujących w serialu „Prawo Agaty”: Bydgoszczy, Nowym Sączu i Krynicy Zdrój. Więcej publikacji w regionach odnotowały również Bydgoszcz w związku z serialem „Lekarze” oraz Wrocław i Tychy, występujące w „Głębokiej Wodzie”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Najpopularniejsze seriale ogląda codziennie kilka milionów widzów. To niebywała szansa, by zainteresować miejscowością nie tylko potencjalnych turystów, ale i inwestorów. Dodatkowe profity płyną z szumu medialnego wokół realizowanych produkcji, liczonego choćby liczbą czy wartością publikacji, sięgającą w przypadku niektórych miast nawet 10 mln zł w ciągu półrocza – komentuje Marlena Sosnowska, rzecznik prasowy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zyskują nie tylko dobrze znane, duże miasta, czego przykładem jest Jeruzal, występujący w serialu „Rancho”. Miejscowość znalazła się na 8. miejscu w ogólnym zestawieniu, wyprzedzając popularnością m.in. takie miasta jak Warszawa, Bydgoszcz czy Kraków. O Jeruzal odnotowano najwięcej doniesień telewizyjnych, a ich ekwiwalent reklamowy wyniósł ponad 2,5 mln zł, co dało wsi 6. pozycję w podsumowaniu miejscowości pod względem wartości AVE. Blisko 75 proc. informacji odnotowano w mediach ogólnopolskich. Właśnie dzięki serialowi miejscowość zyskało rozgłos na cały kraj.

Analitycy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów zbadali również wystąpienia nazw miast w kontekście seriali na okładkach gazet. Liderem jedynek został Kraków w związku z serialem „W-11 Wydział Śledczy”, o którym w omawianym okresie wspomniano na 18 pierwszych stronach. Po 7 wystąpień dotyczyło Warszawy w kontekście „Anny German” i „Rodzinki.pl” oraz Sandomierza („Ojciec Mateusz”). Pięć odnotowała Łódź („Komisarz Alex”).

*Mapa benchmarkingowa obrazuje medialną pozycję poszczególnych miejscowości z uwzględnieniem trzech czynników: ekwiwalentu reklamowego, dotarcia i liczby informacji.

  • Ekwiwalent reklamowy (AVE) – wartość publikacji wyrażona w pieniądzu.
  • Dotarcie – zasięg informacji wyrażony w potencjalnej liczbie kontaktów z czytelnikami i unikalnymi użytkownikami.
  • Wielkość kuli – liczba publikacji.
  • Położenie kuli – uwzględnia wartość reklamową przekazów medialnych, ich dotarcie oraz liczbę publikacji. Najlepsza pozycja na wykresie to prawy górny róg (oznacza, że publikacje miały wysoką wartość AVE oraz bardzo duże dotarcie).

Metodologia badania

W badaniu uwzględniono wybrane seriale emitowane w od stycznia do czerwca 2013 roku: Anna German”, „Barwy szczęścia, „Głęboka Woda”, „Komisarz Alex”, „Lekarze”, „Linia życia”. „Na Wspólnej”, „Ojciec Mateusz”, „Prawo Agaty”, „Przepis na życie”, „Przyjaciółki”, „Ranczo”, „Rodzinka.pl”, „W-11 Wydział Śledczy”

  • Metoda: ilościowa analiza danych
  • Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych oraz około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV
  • Zakres czasowy: styczeń-czerwiec 2013 rok
  • Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne
  • Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości – Bydgoszcz, Drohiczyn, Gdynia, Jeruzal, Kraków, Krynica Zdrój, Łódź, Nowy Sącz, Sandomierz, Toruń, Warszawa, Wrocław, Tychy – we wszystkich odmianach