Członkowie stowarzyszeni w SAR zobowiązali się do działania mającego na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla z procesu reklamowego, w tym produkcji i umieszczania reklam w mediach.
– Podpisana przez nas inicjatywa Ad Net Zero zobowiązuje branżę do zmniejszenia śladu węglowego swoich produkcji. Wierzymy, że nasze odpowiedzialne działania przyspieszą zmiany zachowań na rzecz zrównoważonej konsumpcji – wskazuje dyrektor zarządzający SAR Paweł Tyszkiewicz.
Zobacz również
Jednak szczególny nacisk w trakcie Walnego Zgromadzenia Członków SAR, został położony na rozwój usług reklamowych w oparciu o programy generatywnej sztucznej inteligencji. Nowe inicjatywy mają na celu wykorzystanie potencjału generatywnej AI (GenAI) do transformacji działań marketingowych, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo, zgodność z prawem oraz odpowiedzialne wykorzystanie tej technologii.
W odpowiedzi na rosnące znaczenie AI, SAR powołało grupy robocze pod kierownictwem prezesa WebTalk Michała Dunina. Z ramienia SAR za projekt odpowiadał Michał Kazimierczak – Managing Director w Heart&Brain Warsaw. Opracowaniem prawnym zajął się partner zarządzający SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk Maciej Kubiak. Nad tematem pochylili się: Dorota Pindel, Research & Development Director w WebTalk, Małgorzata Majcher – Chief Strategy&Innovation Officer w DDB, Dagmara Gadomska – General Manager w Publicis Worldwide, Daniel Szulc – Head of Analytics, Data Scientist w Loyalty Point, Łukasz Gumowski – Creative & Strategy Partner w Plej, Kacper Skocki – Chief Operating Officer w Vision&People, Łukasz Borek – General Manager w LiquidThread.
Celem powołania grup roboczych było stworzenie ramowych rozwiązań, standardów oraz narzędzi edukacyjnych, które mają ułatwiać maksymalizację efektywności użycia AI oraz zapewnić odpowiedzialne jej wykorzystanie.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
W ramach działań stowarzyszonych w SAR powstały cztery kluczowe grupy:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Uwarunkowania prawne i bezpieczeństwo – opracowanie Q&A na temat aspektów prawnych AI oraz podejście do klasyfikacji ryzyka.
- Standardy agencyjne – opracowanie polityki odpowiedzialnego wykorzystania narzędzi GenAI, formularza oceny ryzyk oraz wewnętrznych wytycznych dla agencji.
- Standardy dla klientów – dokument zawierający wytyczne i porady dla klientów dotyczące wykorzystania GenAI.
- AI Supported Work – przegląd narzędzi AI oraz kryteriów oceny, co przekłada się na wzrost konkurencyjności agencji.
– AI otwiera przed nami nowe, olbrzymie możliwości. Ale samo jej stosowanie nie stanowi już, albo zaraz przestanie stanowić jakąkolwiek przewagę konkurencyjną. Za to sposób w jaki się jej używa już taką przewagę tworzyć będzie, i to olbrzymią. Ambicją SAR i agencji członkowskich jest tworzyć benchmark tego, jak w sposób efektywny ale również odpowiedzialny AI może wspierać marketing – mówi Michał Kazimierczak, CSO w Heart&Brain Warsaw, członek zarządu SAR.
SAR udostępniło również na swojej stronie internetowej szereg narzędzi i zasobów, które pomogą agencjom i klientom wdrożyć AI w sposób odpowiedzialny i efektywny. Obejmują one:
- FAQ i podstawowa wiedza prawna z zakresu GenAI,
- ogólne wytyczne i rozwiązania dla agencji,
- poradnik dla klientów,
- przegląd i narzędzie do oceny dostępnych rozwiązań AI,
- plan wdrożenia ścieżki edukacji w SAR.
– Dopiero zaczynamy mierzyć się z ogromnym wpływem GenAI na branżę reklamy i marketingu. To z jednej strony wielka szansa dla agencji i obsługiwanych przez nie marek, ale też szeroki wachlarz ryzyk. Od wielu miesięcy (w ramach działu R&D WebTalk) przygotowywaliśmy naszą firmę i Klientów na rewolucję AI, co dało nam pełen obraz tego, jakie wyzwania się z nią wiążą, ale też odpowiedź na to, jak im sprostać. Opracowanie narzędzi do wdrażania AI, które można w łatwy sposób zaadaptować do potrzeb własnej organizacji, to jednak zasługa całej Grupy Roboczej – osób, które czerpiąc ze swojego wieloletniego doświadczenia i znajomości trendów technologicznych, wspólnie przygotowały kompleksowy zestaw niezbędnych zasobów. Dziękuję, że razem możemy tworzyć nowe standardy dla branży – mówi Michał Dunin, Managing Director WebTalk, Lider Grupy Roboczej SAR ds. AI.
Inicjatywy zarządu mają na celu stworzenie bezpiecznego, efektywnego i innowacyjnego środowiska pracy, które pozwoli stowarzyszonym w SAR na pełne wykorzystanie potencjału AI, przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyk związanych z jej stosowaniem.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko