SARE: Jak Polacy korzystają z poczty e-mail [raport]

Jak Polacy korzystają z poczty e-mail? Czy pandemia COVID-19 wpłynęła na zwiększenie zainteresowania e-mail marketingiem w firmach? Odpowiedzi na te pytania są zawarte w Raporcie z XVII Badania wykorzystania poczty elektronicznej, przeprowadzonego przez SARE.
O autorze
2 min czytania 2021-04-13

Wyniki Badania po raz kolejny pokazały, że e-mail marketing to must have w pracy marketerów. Prawie 80% specjalistów wskazało e-maila jako najchętniej wykorzystywany kanał komunikacji. Dane przedstawione w raporcie porównują opinie ankietowanych z lat 2019 i 2020. To pozwoliło określić aktualne trendy i nieoczekiwane zmiany w prowadzeniu komunikacji e-mail marketingowej.

Pytania dotyczyły ogólnego profilu respondentów, sposobów odbierania przez nich poczty elektronicznej oraz realizacji e-mail marketingu w firmach. Przeanalizowane zostały tematy wykorzystywania automatyzacji, zarządzania bazami danych oraz integracji e-mail marketingu z innymi kanałami dotarcia. W tej edycji badania nie zabrakło rozważań na temat skutków pandemii. Ankietowani udzielili odpowiedzi na pytania o wpływ COVID-19 na sprzedaż oraz komunikację z klientami. Poszczególne części raportu są wzbogacone o wypowiedzi ekspertów z branży digital marketingu.

E-mail marketing okiem specjalisty

W tym roku niemal połowa ankietowanych przyznała, że aktywnie korzysta z e-mail marketingu w swoich działaniach. Dla blisko 50% ankietowanych głównym celem takiej komunikacji jest sprzedaż. Kolejne priorytety to działania wizerunkowe oraz komunikacja transakcyjna. Wielkim zaskoczeniem było przyznanie się niemal 20% ankietowanych do braku prowadzenia testów mailingów. W badaniu pojawiły się także pytania o stosowanie metody RWD w mailingach oraz o targetowanie wiadomości pod kątem demograficznym, geolokalizacyjnym i behawioralnym. Czy marketerzy stosują personalizacje w działaniach email marketingowych? Jakie działania podejmują, aby zwiększać zasoby bazodanowe? Te informacje również znajdują się w raporcie SARE.

Automatyzacja marketingu w praktyce

Systemy do marketing automation pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. Odpowiednia obsługa takich narzędzi niesie także długofalowe korzyści, takie jak wzmocnienie zaangażowania i lojalności wśród klientów, za sprawą spersonalizowanego przekazu. Dodatkowo marketing automation daje możliwość bieżącej analizy i optymalizacji działań marketingowych. Według danych zawartych w raporcie jedynie 10% ankietowanych stosuje rozwiązania marketing automation, co z punktu widzenia możliwości takich systemów nie jest dobrym wynikiem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ankietowani, którzy wdrożyli marketing automation widzą wiele korzyści. – Narzędzia Marketing Automation stanowią kompleksowe środowisko do sprawnej organizacji komunikacji z klientami. Ponad 70% badanych zauważyło znaczny wzrost sprzedaży przy wykorzystaniu rozwiązań tej klasy. Kompleksowe wsparcie firm wdrażających Marketing Automation oraz pomoc w budowaniu strategii opartej o te narzędzia powodują realne wzrosty – komentuje Łukasz Haładus, customer success director Digitree Group S.A.

E-mail marketing w strategii omnichannel

Czy marketerzy integrują ze sobą różne kanały komunikacji? Okazało się, że w 2020 roku spadł odsetek badanych konsolidujących działania online i offline. Takie integracje stosuje 44% respondentów. Idąc dalej, okazuje się, że tylko 18% ankietowanych korzysta z dedykowanych narzędzi, które pomagają integrować działania marketingowe, a połowa z nich świadomie rezygnuje z takich rozwiązań. Eksperci SARE uznają to zjawisko za niepokojące – nie spełnia oczekiwań współczesnego konsumenta, który ceni przecież spójne doświadczenia zakupowe w różnych miejscach w Internecie i poza siecią.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wśród osób, które integrują swoją komunikację z jej odbiorcami, najczęściej wybierane były social media i kanał mobile. Z czym jeszcze marketerzy łączą e-mail marketing i jakie przynosi to korzyści? Warto zapoznać się z pełnymi wynikami tych badań.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

E-mail marketing vs. COVID-19 – co się zmieniło?

Czy e-mail marketing był częściej wykorzystywany w czasie pandemii? Tak, potwierdziły to także wyniki badania SARE.

– Jak wiadomo dobra i trwała komunikacja z klientem to podstawa udanego biznesu. Szczególnie teraz, w czasie pandemii, podczas której większość sklepów stacjonarnych została tymczasowo zamknięta. Niektóre z nich przeniosły swój biznes do Internetu, próbując pozyskać klientów online – komentuje Rafał Zakrzewski CEO Digitree Group. Wspomniany transfer biznesów z offline do online zaowocował także zwiększeniem zainteresowania ofertą firm z branży e-mail marketingu.

Współczynnik open rate w kampaniach okazał się wyższy o 10% wśród ankietowanych, a przy wzrostach o nawet 140%. Blisko 40% ankietowanych odnotowało wzrost sprzedaży w swoim biznesie, a ponad 30% zawdzięcza ten wynik bezpośrednio e-mail marketingowi.

Ankieta była zbudowana w module ankiet systemu SARE oraz panelu Badawczego Biostat.
Patronami XVII Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce byli: NowyMarketing, BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, Szef Sprzedaży, Brief.pl, IAB Polska, Marketer+, Izba Gospodarki Elektronicznej, Tygrysy Biznesu, INIS, Salelifter, JU.

Z pełną wersją raportu można zapoznać się na stronie digi.eco

Zachęcamy do dalszej lektury!