fot. depositphotos.com
Na co zwracać uwagę podczas wyboru narzędzia do analizy użyteczności strony?
Zobacz również
Wybór narzędzia do analizy map cieplnych jest wynikiem planu pomiarowego i oceny sytuacji. Warto zacząć od odpowiedzenia sobie na kilka podstawowych pytań.
Zwróć uwagę na możliwość segmentacji map cieplnych
Jedną z głównych funkcjonalności narzędzi do badania sposobu odbioru strony przez internautów są mapy cieplne. Monitorują one kilka rodzajów zachowań, takich jak:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Poruszanie kursorem – badania dowiodły, że ok. 80 proc. ruchów kursorem myszki po ekranie pokrywa się z ruchem gałki ocznej. Analizując diagramy rejestrujące ścieżkę kursora, jesteśmy w stanie z dużym prawdopodobieństwem dowiedzieć się, jak użytkownik patrzy na poszczególne podstrony, co przyciąga jego uwagę, a które elementy jej umykają.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mapa obrazująca poruszanie kursorem myszki – źródło clicktale.com
Kliknięcia – dzięki zapisywaniu kliknięć i łączeniu ich w czytelny raport możemy uzyskać bardzo cenne informacje. Na przykład zweryfikować, czy w layoucie istnieją miejsca, w które użytkownicy klikają pomimo braku interaktywnego elementu.
Mapa obrazująca kliknięcia– źródło advertisebg.com
Przewijanie strony – raport pozwalający wyrobić sobie własne zdanie na temat tego, czy odbiorcy schodzą poniżej linii przewijania ekranu. Istnieje wiele artykułów opisujących, że odbiorcy w ostatnich latach inaczej zaczęli konsumować content i przewijanie nie jest im już obce, jednak zawsze warto sprawdzić tę tezę samemu.
Mapa obrazująca zasięg przewijania – źródło conversionxl.com
Rozkład uwagi – to funkcjonalność dostępna tylko w niektórych narzędziach takich jak Mouseflow, czy ClickTale. Rejestruje on czas przebywania na poszczególnych sekcjach podstrony i stanowi bardzo dobre uzupełnienie raportu przewijania. Badając diagramy dowiemy się na przykład, czy któreś z ważnych z punktu widzenia współczynnika konwersji pasm witryny, nie umyka przypadkiem uwadze odbiorców.
Mapa obrazująca rozkład uwagi – źródło iknowhowitwork.com
Rozróżnij źródło ruchu
Analizowanie map cieplnych bazujących na wszystkich użytkownikach, w przypadku gdy serwis posiada więcej niż jedno źródło ruchu, może doprowadzić do niepoprawnych wniosków, gdyż sposób zachowania odbiorców różni się w zależności od tego, który kanał „doprowadził” ich do serwisu. Co innego będzie motywowało internautę przeglądającego wygodnie w fotelu swój profil w mediach społecznościowych i przy okazji trafiającego na reklamę zakładu ślusarskiego, a co innego osobę, która złamała klucz w zamku i mając dziesięć minut czasu na to, żeby znaleźć ślusarza, klika w reklamę specjalisty w wyszukiwarce. W przypadku analizy różnych grup odbiorców nieoceniona jest segmentacja map cieplnych pod kątem źródeł ruchu. Możliwość taką dają na przykład Mouseflow, Session Cam czy Lucky Orange.
Bardzo ważne jest również spoglądanie na odbiorców przez pryzmat urządzeń, z których korzystają. Większość dostępnych na rynku narzędzi daje nam taką możliwość.
Analizuj zaangażowanie
Jeżeli chcemy uzyskać bardzo precyzyjne wyniki i sprawdzić, w jaki sposób w interakcję ze stroną wchodzą zarówno użytkownicy niezaangażowani, średnio zainteresowani treściami, jak i zaciekawieni tym, co ma im do zaoferowania witryna, warto przeprowadzić analizę stopniową współczynnika odrzuceń. Taką możliwość daje nam narzędzie ClickTale, w którym można wygenerować osobne mapy cieplne dla osób dokonujących twardych (przebywających na stronie poniżej 4 sekund), średnich (z czasem od 4 do 10 sekund) oraz miękkich porzuceń (powyżej 10 sekund).
Mapy cieplne porównujące zachowanie dwóch grup odbiorców– źródło getapp.com.com
Nie baw się w ciepło-zimno
Umiejętnie czytane mapy cieplne, są bardzo dobrym narzędziem do analizowania zachowania odbiorców witryny. Kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrane narzędzie, dające różnorodne możliwości segmentacji użytkowników. Jeżeli badanie przebiega jednotorowo, wnioski będą najprawdopodobniej niepoprawne, a cały proces analityczny można wówczas porównać do zabawy w ciepło-zimno.