Senior is new teen – internauci 55+ w mediach społecznościowych

Senior is new teen – internauci 55+ w mediach społecznościowych
Za stara na snapchata, za młoda by umrzeć to hasło, pod którym prowadzimy badania na temat aktywnych w internecie 55+. Polscy boomersi nie są seniorami, co więcej według nas są New Teens – co sprawia, że są podobni do nastolatków. A w czym różnią się od nich, jeśli chodzi o podejście do Internetu...
O autorze
3 min czytania 2016-05-18

…i mediów społecznościowych?

New Teens, podobnie jak nastolatki, chcą korzystać z życia, są skupieni na sobie, analizują swoje potrzeby i uważają, że mają prawo realizować marzenia. W wywiadach podkreślają, że to jest ich czas, że są najważniejsi i wreszcie nic już nie muszą, przy czym są bardziej niezależni niż wielu młodych internautów. Część z nich jest jeszcze aktywna zawodowo, ale nie ma już obciążeń finansowych związanych np. z edukacją dzieci, więc mogą te środki przeznaczyć na sprawianie sobie przyjemności.

Z Internetu korzystają regularnie, a spora grupa nie wyobraża już sobie bez niego życia, przy czym, w przeciwieństwie do nastolatków, nie traktują jego istnienia jako oczywistości, ponieważ doskonale pamiętają czasy, kiedy go nie było. Wciąż wchodzą do internetu po coś – nie żyją w nim, nie są online non stop. Mimo to niektórzy deklarują, że tak jak duża grupa młodych, są już wręcz uzależnieni i sprawdzenie poczty czy Facebooka to pierwsza rzecz, jaką robią po przebudzeniu. Lubią być nowocześni: korzystają z komputerów, tabletów i smartfonów, są ciekawi nowości, rozważają ich zakup.

3,6 mln korzysta z mediów społecznościowych, czyli głównie z Facebooka – tu jest ich już około miliona (550 tys. aktywnych miesięcznie, najczęściej z dużych miast, z czego 55 proc. to kobiety). Stosunkowo nieliczna grupa korzysta z Instagrama i Twittera (50 tys. i 60 tys. miesięcznie) oraz śledzi nowości, takie jak Snapchat, Vine czy Periscope. W przeciwieństwie do nastolatków niewielu posiada konta na kilku platformach jednocześnie, a jeśli tak, to jest to Facebook plus Instagram i/lub Twitter. Poza tym, podobnie jak młodzi internauci, bardzo cenią YouTube’a – słuchają muzyki, oglądają miejsca, do których chcą pojechać, filmy i wypowiedzi polityków.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Facebooka używają głównie w celu uzyskania informacji, sprawdzenia przypominajki o wydarzeniach w najbliższej okolicy, do dyskusji i utrzymywania kontaktów ze znajomymi. Zazwyczaj nie bywają anonimowi, na profilu zamieszczają swoje prawdziwe dane i zdjęcia. Mają zdecydowanie mniej internetowych znajomych niż nastolatki – średnio kilkudziesięciu – a znajomi w sieci to również najczęściej znajomi w realu. Kontakty z bliskimi przyjaciółmi i rodziną wolą utrzymywać poza platformą. W przeciwieństwie do młodych nie łakną lajków, nie są skłonni do nachalnej autokreacji i tworzenia obrazu życia pełnego sukcesów, bo nie chcą, żeby ktoś im zazdrościł. Jeśli się chwalą, to raczej drobnymi sukcesami, które nie wymagają większych nakładów finansowych (takich, jak kosztowne podróże) – na przykład tym, jak wyjątkowo piękne kwiaty udało im sie wyhodować w ogrodzie czy autorskim przepisem kulinarnym. Uważają, że dzielenie się niemal każdym aspektem życia prywatnego (np. zamieszczanie zdjęć ze szpitala) jest trochę nie na miejscu. Do wyświetlających się reklam nie mają raczej negatywnego stosunku, najczęściej je ignorują, ale jeśli reklama ich zainteresuje, to w nią klikają. Uważają, że reklamy są dość wiarygodne, jednak nie ufają im bezgranicznie (podobnie jak młodzi internauci często zasięgają porady innych użytkowników sieci, zanim zdecydują się na zakup produktu).

Dobrze czują się w miejscach przeznaczonych specjalnie dla nich właśnie pod kątem wieku, takich jak Magazyn 60+ czy 50plus50, gdzie kreują atmosferę życzliwości, zrozumienia i tworzą grupy wsparcia. Ich ulubione tematy to zdrowie, zakupy i polityka; chętnie wchodzą również na strony poświęcone ogrodnictwu i gotowaniu. Tematem, który wydaje się łączyć te dwie grupy wiekowe jest dbanie o wygląd i zainteresowanie stronami poświęconymi stylowi życia – New Teens lubią czuć się atrakcyjni, eleganccy i zadbani; twierdzą, że na miłość nigdy nie jest za późno i nie ukrywają swojego zainteresowania seksem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie mają podejście do netykiety? Zdecydowanie staranniej niż młodzi internauci dobierają słowa w postach i komentarzach; widać, że ich uwagi są przemyślane. Nie są anonimowi, więc dbają o wizerunek, myślą o tym, jak będą postrzegani. Chętnie udostępniają i komentują cudze posty, biorą udział w dyskusjach, ale najczęściej poza swoimi profilami. Śledzą wątki, odpowiadają i dodają kolejne komentarze nawet po kilku dniach. Potrafią również dobitnie wyrazić swoje zdanie i nie mają problemu z bezpośrednim zwracaniem się do osób publicznych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

New Teens podkreślają, że Internet cały czas otwiera przed nimi nowe możliwości, a wiek nie stanowi przeszkody w korzystaniu z życia. Lubią siebie, starają się nie myśleć, że czegoś nie wypada im robić, są dumni z tego, że są aktywni, niezależni i nowocześni, a przede wszystkim – młodzi duchem.