Przeczytajcie, co powiedzieli nam: Igor Walęcki ze SkyAgency, Bartłomiej Żydkiewicz z Sunrise System i Korneliusz Smolik z SeoFly.
Jeśli chcecie dowiedzieć się, co wydarzyło się w 2023 roku, to koniecznie sprawdźcie pozostałe podsumowania.
Zobacz również
Igor Walęcki
Head of marketing & Founder – SkyAgency
Jakie były według Ciebie najciekawsze akcje i kampanie w Twojej branży?
Ciężko jednoznacznie wybrać najciekawszą akcję czy kampanię w 2023 roku. Moją uwagę przykuł MAX Burgers i wprowadzenie kanapki Rywala w okresie, w którym sezonowość burgera Drwala w McDonald’s była w swoim peaku. Jest to bardzo dobry przykład, jak można wykorzystać działania konkurencji i przekuć je na wartość dla siebie. Myślę, że to świetnie zaplanowana kampania marketingowa, wykorzystująca ciekawość klienta, emocje, okres zainteresowania i popularność innego produktu bez skomplikowanej narracji. W momencie dużo większej rozpoznawalności brandu konkurencyjnego wykorzystanie w swojej komunikacji, czy też nawiązanie do sezonowo najbardziej popularnego produktu w danym okresie, jest strzałem w dziesiątkę.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Burger Drwala był dostępny od 1 listopada w sieci McDonald’s, co było poparte działaniami marketingowymi komunikującymi jego „wielki powrót”. Po 7 dniach, gdy większość wyczekujących mogła już zakupić popularną kanapkę, a sam temat miał czas, aby „dojrzeć”, stając się trendem, MAX Burgers ogłosił w sposób dość uszczypliwy i delikatnie kontrowersyjny Rywala.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zagrały m.in. świetne przekierowania ruchu, działania z obszaru influencer marketingu i porównania na mediach społecznościowych. Niestety nie znam wyników liczbowych tej kampanii, ale MAX Burgers zyskał na tym pod względem rozpoznawalności marki i myślę, że odbiło się to również pozytywnie w innych liczbach.
Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na Twój obszar?
Zdecydowanie AI. Dostępność i popularyzacja sztucznej inteligencji w mojej opinii miała potężny wpływ na branżę – nie tylko SEO, ale cały obszar marketingu.
Byliśmy już na kilku etapach – od początkowej fascynacji, sceptycyzmu, po wyodrębnienie się grupy przeciwników. Teoretycznie, z perspektywy SEO, pojawienie się ChatuGPT powinno być błogosławieństwem dla branży. Znacznie niższymi mocami przerobowymi produkujemy dziś absurdalnie dużą ilość treści, a co za tym idzie, w teorii lepiej pozycjonujemy naszą stronę. W praktyce wygląda to jednak nieco inaczej.
W dalszym ciągu możliwości produkowania contentu są bardzo duże i nieporównywalnie większe, niż działania „ludzkiego copywritera”, ale pojawia się druga strona medalu, czyli konkurencja. Dostęp do narzędzi AI nie jest ekskluzywny. Mają go osoby prywatne, a także duże agencje. Tym samym treści pojawia się naprawdę bardzo dużo. W związku z tym Google było zmuszone do indeksowania dużo większej ilości tekstów – indeksowania, z którym już wcześniej były problemy.
Z wypowiedzi Johna Muellera możemy wywnioskować jasne stanowisko – treści AI są i będą traktowane jako spam, a firma zamierza z tym walczyć. Czy możemy jasno stwierdzić, że Google jest w stanie zweryfikować wszystkie materiały tworzone przez sztuczną inteligencję? Nie. Nawet jeśli jest w stanie częściowo zauważyć te generowane przez AI, nie będzie skuteczne w 100%. Pewnym jest jednak, że Google nie zamierza się poddawać, czego potwierdzeniem jest wrześniowy Helpful Content Update.
Jakie są Twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?
Przede wszystkim rozwój. Jako SkyAgency jesteśmy bardzo skoncentrowani na budowaniu zespołu specjalistów, którzy faktycznie, potocznie mówiąc, „dowożą” to, czego oczekuje klient lub partner, a nawet zaskakują, czerpiąc satysfakcję z realizowanych projektów. Satysfakcja jest dla nas kluczowa – chcemy zaskakiwać zarówno siebie, jak i klienta. Nadać nowy wydźwięk określeniu „agencja digital” i udowodnić, że można współpracować na wysokim poziomie profesjonalizmu, ale bez wymuszonej otoczki. Do tego niezbędni są otwarci ludzie działający nieszablonowo, ale również partnerzy, którzy mają podobne podejście. Wydaje mi się, że to największe wyzwanie, o jakim możemy na ten moment mówić.
Ustalanie planów i tworzenie postanowień bezpośrednio w kontekście marketingowym jest dla mnie nieadekwatne do faktycznego stanu rzeczy. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć zmian w algorytmie, tego, jak rozwinie się Google, gdzie będzie można umieszczać reklamy lub tego, jak AI rozwinie się w przyszłym roku.
W podsumowaniu roku 2023 mogę z pełną odpowiedzialnością napisać, co było faktycznym wyzwaniem dla branży, ale rokowania na rok do przodu, mając do czynienia ze sztuczną inteligencją, działaniami Google i algorytmami, są strzałem w kolano. Należy po prostu obserwować i reagować dynamicznie na nadchodzące trendy oraz zmiany. I taki też jest plan SkyAgency.
Bartłomiej Żydkiewicz
SEO Team Lider – Sunrise System
Jakie były według Ciebie najciekawsze akcje i kampanie w Twojej branży?
Ciekawym zjawiskiem było obserwowanie widoczności serwisu funkymedia.pl, budowanego głównie na treściach AI. Serwis był często traktowany jako swoisty barometr w odniesieniu do skuteczności wykorzystywania tekstów pisanych przez sztuczną inteligencję. Serwis nie przeszedł beznamiętnie przez sierpniowy Helpful Content Update, tym samym tracąc na widoczności i mocno wyhamowując w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie świadczy to o wykluczeniu treści pisanych przez AI, ale stanowi sygnał, że powinniśmy stawiać na użyteczność i kontekst treści.
Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na Twój obszar?
Rok 2023 był pasmem testowania narzędzi AI w codziennej pracy specjalisty SEO – o sztucznej inteligencji mówiło się dużo i wszędzie. Rosnące możliwości ChatGPT oraz Bard zmieniają podejście do analizy contentowej czy link-buildingu. Jednak nie samym AI SEO żyje – głównym wyzwaniem były fala update od Google w drugiej części roku, często nachodzących na siebie. To prawdziwy rollecoaster, który coraz bardziej utrudnia analizę wydarzeń i wprowadzenie odpowiednich rozwiązań.
Jakie są Twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?
Nadchodzący rok nie będzie już odkrywaniem narzędzi AI – największym wyzwaniem będzie odpowiedni dobór tych narzędzi i wykorzystanie ich skuteczności. Google zapowiedziało wprowadzenie nowego systemu Gemini, który może wpłynąć na skuteczność Bard i postara się nadgonić dystans do rozwiązań od OpenAI. Ten wyścig z pewnością będziemy obserwować w branży SEO. Wprowadzenie nowego modelu od Google może zmienić testowane rozwiązanie jakim jest Search Generative Experience, czyli nowy i odświeżony silnik wyników wyszukiwania.
Abstrahując od AI branża SEO skupi się na analizie aktualnej sytuacji na domenach. Dostosowanie contentu do standardu EEAT wymusi coraz bardziej skuteczny recykling treści. Nie powinniśmy zapominać o użyteczności i kontekście treści wprowadzanych na stronę – rozwiązaniem może być klasteryzacja tematyczna. To wszystko musimy opakować przyjazną, użyteczną i szybko ładującą się stroną.
Korneliusz Smolik
CEO – SeoFly
Jakie były wg Ciebie najciekawsze akcje i kampanie w Twojej branży?
W branży SEO dużo zainteresowania generowały różne eksperymenty związane z AI, szczególnie wpływ tworzenia treści na dużą skalę oraz jak wpływa to na widoczność stron w Google. W temacie wciąż pojawia się coś nowego, więc warto śledzić to również w 2024 roku.
Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na Twój obszar?
Zdecydowanie największym wydarzeniem minionego roku jest zadomowienie się AI w usługach SEO/SEM i nie tylko. Zadaniem dla dobrych agencji SEO było sprawne wdrożenie możliwości, jakie dają narzędzia AI oraz znalezienie złotego środka między efektywnym wykorzystaniem AI a utrzymaniem wysokiego poziomu tworzonego contentu. W mojej ocenie, jest to kolejny dowód jak dynamiczną i stale zmieniającą się branżą jest SEO/SEM. Kto w porę nie reaguje, ten zostaje w tyle.
Jakie są Twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?
Na pewno wiele uwagi trzeba będzie poświęcić kwestii zmieniającej się polityki przetwarzania danych użytkowników na stronach w kontekście tzw. „consent management”. Większość firm jeszcze w ogóle się tym nie zajmuje, ale bez odpowiednich wdrożeń na stronie, uniemożliwione zostanie emitowane reklam spersonalizowanych oraz precyzyjnego targetowania grup docelowych.