Efekty tych działań możemy zobaczyć już dziś na stronie, cały proces zakończy się w lutym. Portal ujawnia też najnowsze statystki, podsumowując rekordowy dla siebie rok.
W 2017 roku portal odnotował ponad 20% wzrostu liczby odwiedzin zarówno unikalnych jak i zarejestrowanych użytkowników oraz profesjonalistów. Jednocześnie odświeżył szatę graficzną wprowadzając nową identyfikację wizualną. Logo zostało nieco uproszczone i zmieniło charakter, marka zyskała nowy odcień niebieskiego oraz pomarańczu. Wyraźnej zmianie uległa konstrukcja znaku, choć wciąż nawiązuje do kształtu domu. Odświeżona identyfikacja wizualna w wersji online już jest widoczna, zaś w lutym pojawią się zupełnie nowe materiały marketingowe. Za cały projekt zmian odpowiadało wrocławskie studio Visual71.
Zobacz również
Homebook.pl udoskonalił też aplikację mobilną. Pojawiły się w niej nowe funkcjonalności, m.in. pierwsza w Polsce wirtualna przymierzalnia mebli, która przed zakupem umożliwia dopasowanie każdego produktu do swojego wnętrza. Z tej funkcjonalności skorzystało dotychczas ponad 122 000 użytkowników aplikacji. Aplikacja mobilna Homebook aktualnie zainstalowana jest na 1.176.200 urządzeń (przez ostatni rok przybyło 420 tysięcy instalacji). To jednak nie koniec działań mających na celu rozwój portalu. W maju 2017 roku serwis rozpoczął ekspansję na rynki zagraniczne uruchamiając na rynku włoskim portal homelook.it.
Trendy w branży wnętrzarskiej: 31% internautów kupuje w sieci meble i wystrój wnętrz.
Polacy coraz więcej uwagi poświęcają na aranżację wnętrz, coraz częściej zgłaszają się po pomoc do specjalistów. Chcemy mieszkać pięknie, oryginalnie i wygodnie, ale często brak nam pomysłu lub czasu. W takich przypadkach pomocne okazują się portale typu Homebook, zbierające w jednym miejscu mnóstwo inspiracji oraz produktów do wyposażenia wnętrz, udostępniające porady specjalistów i umożliwiające nawiązanie z nimi współpracy. Z brakiem czasu oraz wygodą wiążą się bezpośrednio zakupy przez internet. Według ostatniego raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” 54% polskich internautów kupuje online. Co więcej 58% osób z tej grupy zadeklarowało, iż kupuje w sieci sprzęt RTV/AGD a 31% meble i wystrój wnętrz. Prognozy pokazują, że w kolejnych latach możemy liczyć na wzrost liczby osób kupujących online, zatem portale, takie jak Homebook – agregujące w jednym miejscu treści z danego obszaru, porównujące oferty różnych sklepów i ułatwiające e-zakupy będą zyskiwać na popularności.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Kiedy 5 lat temu zaczynaliśmy, nie było w Polsce portalu takiego jak Homebook. Za granicą działały już podobne platformy tematyczne, ale na naszym rynku prym wiodły agregatory Ceneo i Allegro – porównywarki i wyszukiwarki produktów z wielu sklepów i w wielu dziedzinach. Brakowało tematycznych marketplace’ów z doskonale skategoryzowaną ofertą, bazą specjalistów oraz mnóstwem inspiracji. W odpowiedzi na tę potrzebę powstał tematyczny serwis Homebook.pl – w jednym miejscu zgromadziliśmy wszystko, czego szuka osoba urządzająca mieszkanie – mówi Anna Poprawska, Dyrektor Operacyjny Homebook. – Przez ten czas nasz portal rozwinął się znacznie ponad zakładane przez nas estymacje, wynosząc nas na pozycję lidera na rynku e-commerce wśród pasaży handlowych w kategorii Dom i Wnętrze, dodaje Anna Poprawska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: Gemius / PBI, październik 2017
W 2017 roku serwis odnotował wzrosty ruchu; liczba wizyt w 2016 wynosiła 64 791 181, podczas gdy w 2017 było to już 78 653 070 (+21,39%). Liczba unikalnych użytkowników zwiększyła się o 22,84% w stosunku do poprzedniego roku (w 2016 r: 21 070 647, w 2017 r: 25 883 489), również liczba użytkowników zarejestrowanych w serwisie wzrosła i osiągnęła poziom 825 051. Serwis nieustannie rozwija się i poszerza swój kontent. W 2016 roku liczba dodanych inspiracji wynosiła 119 605, zaś rok 2017 to wzrost o kolejne 121 697, gdzie w sumie jest ich aż 429 981 i świadczy o stale rosnącym zaangażowaniu użytkowników portalu.
Homebook działa w modelu biznesowym B2B2C. Kieruje swoją komunikację dwutorowo: zarówno do klientów biznesowych (specjalistów, producentów, sklepów, którzy pokazują swoją ofertę na serwisie), jak i do klienta końcowego (osób, które na portalu szukają inspiracji lub produktów i ostatecznie trafiają na stronę klienta biznesowego). Serwis jest pośrednikiem i hubem skupiającym uwagę, a jego głównym źródłem przychodu są opłaty pobierane od sklepów za przekierowanie ruchu na ich stronę.
W 2017 roku Homebook wdrożył także funkcjonalność produkty podobne, która daje użytkownikowi większy wybór oraz umożliwia porównanie ofert ze wszystkich sklepów.
Ponad 50% użytkowników Homebooka korzysta z telefonów komórkowych. Rozwój aplikacji mobilnej jednym z priorytetów.
Serwis mocno stawia na rozwój aplikacji mobilnej Homebook, czego przykładem jest wprowadzenie pierwszej w Polsce wirtualnej przymierzalni mebli, a także strony lekkiej poprzez wdrażanie nowych funkcji oraz poprawienie jakości użytkowania. W 2017 roku wersja mobilna zyskała nową stronę główną, ulepszona została nawigacja po kategoriach oraz poprawiony został wygląd strony z inspiracjami i produktami. Homebook będzie kontynuował te działania dopasowując i ulepszając kolejne funkcjonalności – zarówno pod kątem wyglądu, jak i user experience.
– Udział urządzeń mobilnych w kupowaniu czy szukaniu informacji przez internet rośnie z roku na rok. W tym momencie ponad 50% naszych odbiorców korzysta z telefonów komórkowych, blisko 6% z tabletów, zatem niecałe 40% korzysta z komputera – mówi Anna Poprawska, Dyrektor Operacyjny Homebook – Kluczowe jest, aby użytkownik mógł poruszać się po stronie intuicyjnie, łatwo odnajdywać interesujące go treści oraz zapisywać produkty i móc wrócić do nich korzystając z innego urządzenia. Modyfikujemy naszą stronę mobilną tak, aby jak najlepiej odpowiadała potrzebom użytkowników – wyjaśnia Anna Poprawska.
Rynek aranżacji wnętrz w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Mamy coraz łatwiej dostępne produkty światowych marek, materiały i najnowsze technologie, a co się z tym wiąże coraz większe możliwości w kreowaniu naszych przestrzeni. Warto dodać, iż obecne pokolenia są pierwszymi, które korzystają z usług architektów wnętrz a moda na piękne wnętrza jest stosunkowo młoda. Można przypuszczać, iż wraz z rozwojem rynku wnętrzarskiego rosnąć będzie zapotrzebowanie na usługi związane z urządzaniem i wyposażeniem wnętrz. Portale takie jak Homebook pomogą nam odnaleźć się w gąszczu trendów, inspiracji oraz ofert.