Dochodzenie prowadzone przez Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji, Konsumpcji i Zwalczania Nadużyć Finansowych (DGCCRF) we Francji ujawniło, że firma Infinite Style E-commerce LTD (ISEL), odpowiedzialna za sprzedaż produktów marki SHEIN, stosowała wobec konsumentów wprowadzające w błąd praktyki handlowe. Dotyczyły one zarówno rzeczywistej wysokości oferowanych obniżek cen, jak i deklaracji dotyczących wpływu firmy na środowisko naturalne. W efekcie nałożona została kara finansowa w wysokości 40 mln euro.
W celu wydania wyroku przeprowadzono badania, które pozwoliły na przeanalizowanie tysięcy cen produktów dostępnych pod adresem www.fr.shein.com od 1 października 2022 do 31 sierpnia 2023 roku. Ja się okazało, platforma e-commerce nie przestrzegała przepisów handlowych dotyczących ustalania cen produktów, zgodnie z którymi ceną odniesienia powinna być najniższa cena stosowana w ciągu 30 dni poprzedzających rozpoczęcie promocji. SHEIN naruszyło te przepisy, pomijając wcześniejsze promocje lub podwyższając ceny tuż przed ogłoszeniem rzekomej obniżki.
Ustalono, że aż 57% ogłoszonych promocji zweryfikowanych podczas dochodzenia nie wiązało się z żadnym spadkiem cen, 19% obejmowało mniejsze obniżki niż deklarowano, a 11% w rzeczywistości było podwyższeniem pierwotnej ceny.
Ponadto firma, której model biznesowy opiera się na masowej sprzedaży taniej odzieży, nie była w stanie udowodnić prawdziwości swoich deklaracji ekologicznych umieszczonych na stronie internetowej, Chodzi przede wszystkim o twierdzenia, że jest przedsiębiorstwem odpowiedzialnym, które ogranicza swój wpływ na środowisko poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 25%.
Firma ISEL zaakceptowała karę nałożoną przez francuski wymiar sprawiedliwości. Pełną treść komunikatu przeczytasz >> TUTAJ.
Przeczytaj też o tym, jak Francja zakazała reklam fast-fashion i nałożyła nowe podatki na SHEIN i Temu.
Zdjęcie główne: Depositphotos