Wiodąca globalna sieć domów mediowych Carat publikuje dziś pierwsze prognozy dotyczące globalnego rynku reklamowego w 2016 roku, a także nowe prognozy na rok 2015 oraz konkretne dane liczbowe z 2014 roku. Raport wskazuje, że mimo trudności gospodarczych wszystkie rynki alokują środki reklamowe w segment reklamy internetowej.
W oparciu o analizę danych z 59 rynków w regionie Ameryki Północnej i Łacińskiej, Azji i Pacyfiku oraz w krajach EMEA Carat przewiduje, że wydatki na reklamę internetową w 2015 roku sięgną 17,1 mld USD (wzrost o 15,7%), a tym samym wcześniejsza prognoza z września 2014 roku dla tego segmentu zostaje skorygowana w górę. Dzięki gwałtownej dynamice wzrostu globalnych nakładów na reklamę mobilną (o 50%) i wideo online (21,1%) spodziewanej w 2015 roku inwestycje w reklamę internetową po raz pierwszy wyniosą w 2016 roku ponad jedną czwartą wydatków reklamowych ogółem, a ich udział w rynku sięgnie 25,9%.
Zobacz również
Według prognoz Carat wydatki na reklamę we wszystkich mediach w 2015 roku wzrosną o 23,8 mld USD i osiągną poziom 540 mld USD, co oznacza wzrost o 4,6% względem poprzedniego roku. Optymizm na rynkach utrzyma się również w 2016 roku. Prognozy Carat przewidują wzrost rynku reklamy na świecie na poziomie 5,0% w stosunku do poprzedniego roku.
W 2014 roku wszystkie regiony odnotowały wzrost – dla Europy Zachodniej wyniósł on 2,3%, dla Ameryki Północnej 4,5%, dla Azji i Pacyfiku 5,2%, a dla Ameryki Łacińskiej aż 11,4%. Pozytywne nastroje na rynkach regionalnych utrzymają się w 2015 roku – przewidywany jest wzrost na wszystkich kluczowych rynkach z wyjątkiem Rosji, która boryka się z trudnościami na rynku reklamowym i przewidywaną recesją. Wyniki w Europie Zachodniej rosną już przez drugi rok z rzędu, poprawiając się dzięki silnej pozycji Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Wzrost po sześciu latach spadków odnotują również Grecja, Irlandia i Portugalia. Tendencje wzrostowe utrzymają się w Ameryce Północnej (4,5% w 2015 roku i 4,6% w 2016 roku), a wydatki na programmatic buying w Stanach Zjednoczonych wzrosną o 137%, co przekłada się na 10 mld USD.
Choć medium wiodącym pod względem dynamiki wzrostu jest Internet, osiągający wyższe niż spodziewane wyniki w 2014 roku (wzrost o 17,4%, udzia w rynku 21,7%), liderem rynku reklamowego w przewidywalnej przyszłości pozostanie telewizja. W 2014 roku nakłady na reklamę telewizyjną wyniosły 42,7% wydatków reklamowych ogółem, a wzrost w latach 2015 i 2016 osiągnie ponad 3% rdr. Utrzyma się także tendencja spadkowa na rynku prasy*, natomiast segment OOH osiąga drugie najwyższe po Internecie tempo wzrostu (globalny udział w rynku 7,1%). Prognozy przewidują, że segment OOH po raz pierwszy wyprzedzi segment magazynów pod względem całkowitych globalnych nakładów – reklama w magazynach osiągnie 6,9% udziału w rynku w 2015 roku, a w 2016 roku wskutek utrzymującej się tendencji spadkowej po raz pierwszy pozostanie w tyle za rynkiem radiowym.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Prognozy nakładów na reklamę na świecie opracowane przez Carat komentuje Jerry Buhlmann, prezes Dentsu Aegis Network:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Nowe prognozy napawają nas optymizmem. Globalne wydatki reklamowe wzrosną. Najcięższy okres mamy za sobą, a rynki spadkowe należą dziś do mniejszości. Wszystkie kluczowe rynki odnotują w 2016 roku wzrost, a więc bez obaw patrzymy w przyszłość. – Planując i zarządzając wydatkami, skupiamy się na stale rosnącej pozycji reklamy internetowej. Co czwarta osoba na świecie posiada smartfon i używa go na co dzień. W coraz większej mierze polegamy na tych urządzeniach w załatwianiu najważniejszych spraw. Urządzenia mobilne dyktują, w jaki sposób konsumenci sięgają po informacje, oglądają treści, przeglądają produkty i kupują towary w Internecie. Ten trend uwzględniamy w innowacyjnych usługach i podejściu, które proponujemy kontrahentom.