Okazuje się, że średnio 90 proc. publikacji o popularnych dyskontach i hipermarketach pojawia się w internecie, w czym duży udział mają wpisy na Facebooku. Użytkownicy regularnie wzmiankują nazwy sklepów również w tak egzotycznych wydawałoby się miejscach jak forum.wizaz.pl. Co więcej, w sieci trwa walka na żelki – między ofertą Biedronki a Tesco.
Zobacz również
Magia żelków a popularność
„Żelki z biedronki są za twarde a z Tesco za miękkie i to jest dowód na to, że ideałów nie ma” to zdanie zrobiło furorę w sieci, by z czasem ewoluować na wiele sposobów i przyczyniać się do zwiększania rozgłosu na temat dwóch rywalizujących sieci. „Bądź twardy jak żelki z Biedronki”, „słodki jak żelki z Biedronki”, „jesteś miękki jak żelki z Tesco”, „idź po żelki do Biedronki”, „siedzę i jem żelki z Tesco” i wiele innych wariacji na temat słodkiej części oferty spożywczej sklepów pojawia się co miesiąc na Twitterze, Facebooku i w popularnych innych miejscach w sieci.
Liczne wzmianki internautów o produktach i promocjach, sklepach jako istotnych lokalizacjach dla mieszkańców czy wreszcie opinie o reklamach – wszystko to składa się na wysoki udział mediów społecznościowych w całości dyskusji o sieciach handlowych, który obejmuje wyraźnie ponad połowę całości.
Co dzień ponad sto razy w mediach – Biedronka, Tesco i Lidl
Liderzy dyskusji z branży spożywczej pojawiają się w mediach ponad sto razy dziennie, co daje tysiące publikacji miesięcznie. Gdy dołączymy do tej puli emitowane reklamy – liczba będzie dwa razy większa. Z danych admonit wynika, że w prasie, radio i telewizji pojawia się miesięcznie średnio 6 tysięcy reklam Lidla.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Lidl wydał na reklamę prawie 70 mln złotych, Tesco i Biedronka o 20 mln zł mniej
Raport IMM zawiera również dane dotyczące zarówno działalności reklamowej– prezentuje wydatki sieci sklepów związane z emisją reklam w prasie, radiu i telewizji (na podstawie danych admonit), zestawiając je ze skalą niekomercyjnej obecności w mediach – w niesponsorowanych artykułach prasowych i internetowych oraz wypowiedziach użytkowników mediów społecznościowych.
Z danych admonit wynika, że w badanym kwartale na reklamę w prasie, radio i TV najwięcej wydał Lidl – cennikowo to niemal 70 mln złotych. Natomiast najpopularniejsza w mediach Biedronka – znacznie mniej – ok. 50 mln zł netto.
O badaniu: Analizie poddano ponad 55 tysięcy wzmianek w prasie i internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Lidl, Kaufland, Netto, Real i Tesco. Z kolei wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.
Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 kwietnia a 30 czerwca 2013 roku.
Autor badania: Magdalena Grabarczyk – Tokaj – Instytut Monitorowania Mediów