Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Jakie są najważniejsze aspekty polityki korzystania z narzędzi Gen AI przez agencje i marki? W jaki sposób agencje mogą zapewnić etyczne wykorzystanie Gen AI w swoich kampaniach?

SPRAWDZAM

Silver tsunami zalewa TikToka

Silver tsunami zalewa TikToka
Jeśli myślisz, że TikTok to aplikacja dla Zetek i Alf, to najwyższy czas obalić ten stereotyp. Najnowsze dane demograficzne TikToka pokazują, że grupa 45+ przekroczyła 18% pełnoletnich użytkowników korzystających z tej platformy w Polsce, a osoby powyżej 55 lat stanowią już ponad 7% tej społeczności. To rekordowo wysoka reprezentacja grupy Silver.
O autorze
4 min czytania 2024-06-04

Dlaczego akurat to TikTok przyciąga srebrne pokolenie? Jednym z najważniejszych czynników jest łatwość korzystania z tej aplikacji. Interfejs jest prosty i intuicyjny, a krótkie filmy i trendy są łatwe do zrozumienia i opanowania. Dzięki temu starsze pokolenie może szybko przystosować się do nowych technologii i wykorzystać swoje umiejętności w samodzielnym tworzeniu treści. Jednak dlaczego w ogóle czują potrzebę bycia na TikToku? Oto kilka głównych powodów.

Budowanie więzi z wnukami

Jednym z głównych powodów, dla których seniorzy rozpoczynają swoją przygodę z TikTokiem, są przede wszystkim ich… wnuki. To właśnie one zachęcają dziadków do tworzenia wspólnych filmów jako sposób spędzania wartościowego czasu razem. Co ważne, jest w tych relacjach dużo humoru, troski, jak i dystansu do siebie. Doskonałym przykładem na polskim TikToku relacji babcia-wnuk jest profil @KubaPost. Kuba na swoim profilu zebrał blisko 2 miliony obserwujących, którzy uwielbiają śledzić jego przygody, dyskusje i pranki z babcią Antoniną w roli głównej.

@kubapost
LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jeśli chodzi o rynek zagraniczny, warto zwrócić uwagę na popularny profil modowy prowadzony przez seniora o nazwie @Jaadiee. To prawdziwa, srebrna gwiazda streetfashion. Jeden z najmodniejszych dziadków na świecie zgromadził ponad 5 milionów obserwujących, a dzięki TikTokowi zasiada w pierwszych rzędach pokazów takich marek jak Dior czy testuje najnowszy model Porsche. Jednak mało kto wie, że za tym kontem, jak i stylizacjami stoi jego wnuk. Ich relacja opiera się na wspólnej pasji do mody, co doskonale widać na ich profilu i blogu. Dodatkowo monetyzuje swoją popularność nie tylko poprzez kolaboracje z topowymi i często luksusowymi markami, ale również dzięki tworzeniu własnej linii ubrań i dodatków „Gramps”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

@jaadiee
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło rozrywki i remedium na samotność

Dla wielu seniorów TikTok stał się również źródłem rozrywki, ale także sposobem na samotność. Gromadzą wokół siebie duże społeczności, dzięki którym nie czują się sami w online’owym świecie. Jedną z najbarwniejszych, rozrywkowych postaci na TikToku jest Granma Droniak. Przezabawna, pełna energii seniorka, która nie tylko pokazuje swoje stylizacje (głównie na pogrzeby znajomych), ale przede wszystkim opowiada o swoim życiu miłosnym. Babcia Droniak ma wielu adoratorów i korzysta z życia, pokazując, że nawet w wieku 94 lat można mieć ponad 13 milionów obserwujących, jak i kwitnące życie miłosne.

Wśród starszych użytkowników TikToka w Polsce szczególną uwagę przyciągnęło konto podróżnicze o nazwie @DziadersyTravel. Małżeństwo po pięćdziesiątce pokazuje swoje podróże po całym świecie w formie short video. Możemy podglądać ich wyjazdy do takich miejsc jak Dominikana, Malediwy, Senegal czy Tajlandia. Udowadniają, że i po pięćdziesiątce można rozwijać swoje pasje i aktywnie zwiedzać świat dzieląc się przy tym swoimi przeżyciami z innymi.

Jednym z najbardziej kolorowych i szalonych profili seniorów na TikToku jest konto @OldGays, gdzie grupa starszych panów reprezentujących społeczność LGBTQ+ pokazuje swoje interpretacje trendów, układy taneczne czy kolorowe stylizacje. Wspólnie wydali książkę „The Old Gays: Guide to the Good Life”, w której dzielą się swoimi radami na temat tego, jak dobrze przeżyć życie. Co ciekawe, granfluencerzy z profilu OldGays stali się twarzami kampanii marketingowej platformy Grindr.

Dodatkowe źródło zarobku

Obecność w mediach społecznościowych daje osobom starszym możliwość dodatkowego zarobku. Jak już wspomniany @Jaadiee, który współpracuje z luksusowymi markami modowymi oraz ma własną linię ubrań czy @OldGays, którzy wydali swój poradnik. Również polscy twórcy ze starszego pokolenia monetyzują swoją obecność na TikToku. Przykładem modowym z naszego podwórka jest między innymi @SzafiarkaDorka. Dorota obala stereotypy „ciotki-klotki” i pokazuje, że w dojrzałym wieku możemy ubierać się zgodnie z trendami, ale i w rozsądnej cenie. Jej transmisje na żywo oglądają dziesiątki tysięcy użytkowników w różnym wieku, nie tylko jej równolatków. Kolorowa osobowość i wyczucie trendów Dorki sprawiają, że chętnie podejmują z nią współpracę tak duże marki, jak Zalando, TK Maxx, Loft 37 czy La Roche Posay.

Babcie to rasowe influencerki, jeśli chodzi o gotowanie. Ich zeszyty z przepisami, naznaczone zębem czasu, zyskują swoją zdigitalizowaną wersję dzięki TikTokowi. Kulinarne profile seniorów są wypełnione nie tylko doskonałymi przepisami, ale również współpracami reklamowymi – głównie związanymi z produktami do gotowania, ale nie tylko. Seniorzy promują najnowsze sprzęty kuchenne, akcesoria do sprzątania czy nawet nowe kolekcje ubrań. Konto włoskiej babci @nonnapiaa to źródło wiedzy o tym, jak zrobić prawdziwy domowy makaron czy chleb od podstaw. Przezabawną twórczynią kulinarną była również Lynja prowadząca profil @cookingwithlynja. Ujmowała widzów swoją energią, humorem i abstrakcyjnymi formami montażu, jednak niestety odeszła z początkiem 2024 roku.

Nowe spojrzenie

Silversi na TikToku dają nam zupełnie nowe spojrzenie na wiek emerytalny. Można zostać ikoną mody jak Jaadiee czy randkować bez opamiętania jak Granma Droniak. Ten niewymuszony luz oraz ciepło to coś, co przyciąga młodsze pokolenia do „granfluencerów”.

Generacja Silver na TikToku to nie tylko zjawisko, ale również potężny przykład tego, jak społeczności online stają się coraz bardziej zróżnicowane i włączające. Seniorzy przynoszą ze sobą bogactwo doświadczenia, mądrość i pasję, które wzbogacają naszą cyfrową przestrzeń. Ich obecność na TikToku jest inspirująca i pokazuje, że nigdy nie jest za późno, aby odkrywać nowe możliwości i spełniać swoje marzenia.

Z marketingowego punktu widzenia obecności Silversów na TikToku nie można dłużej ignorować. To wartościowi twórcy, którzy dostarczają jakościowy, ciekawy i często bardzo zabawny content. TikTokowe babcie i dziadkowie są już nieodłączną częścią tej społeczności, a marketerzy coraz śmielej wykorzystują ich ogromny potencjał reklamowy.

Idąc, chociażby za przykładem marek takich jak Samsung, Dior czy Porsche, widzimy, że seniorzy nie muszą być twarzami jedynie maści na stawy, Mogą kreować trendy, korzystać z nowoczesnych technologii czy jeździć najnowszym modelem Porsche 911. Seniorzy na TikToku pokazują, że wiek to tylko liczba, a pasja, zaangażowanie i otwartość na nowe doświadczenia mogą przyciągać uwagę i inspirować ludzi w każdym wieku.

Zdjęcia: mat. aut.

PS Nadchodzi srebrna epoka

Niż demograficzny idący w parze z ciągłym rozwojem medycyny sprawił, że długość ludzkiego życia wzrosła, a europejskie społeczeństwo wyraźnie się zestarzało. Według danych z raportu „Megatrends Quest – odpowiedz na wyzwania przyszłości” firmy Busola Trends, do 2050 roku poziom nierównowagi pomiędzy poszczególnymi pokoleniami będzie tak wysoki, że na każdą osób w wieku powyżej 65 lat przypadną zaledwie dwie osoby w wieku produkcyjnym.