Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Efektywność napędzania danymi: 17 prezentacji, case studies, raporty – najnowsza wiedza na temat programatycznego zakupu reklamy. Sprawdź, jak zdobyć darmową wejściówkę.

SPRAWDZAM

TSUE oddala skargę Zalando – platforma musi spełniać wymagania DSA

Zalando skarga TSUE
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej informuje, że skarga Zalando dotycząca decyzji Komisji Europejskiej, która uznała ją za „bardzo dużą platformę internetową”, została oddalona.
O autorze
1 min czytania 2025-09-04

W kwietniu 2023 roku Komisja Europejska wskazała, że sklep internetowy Zalando uznaje jako „bardzo dużą platformę internetową” w rozumieniu DSA (aktu o usługach cyfrowych). Decyzja została podyktowana między innymi średnią miesięczną liczbą aktywnych odbiorców platformy w UE, która przekraczała próg 45 mln (lub 10 % ludności Unii), a dokładniej – wynosiła ponad 83 mln.

Uznanie platformy internetowej jako bardzo dużą skutkuje tym, że przestrzegać musi ona dodatkowych obowiązków, związanych w szczególności z ochroną konsumentów oraz zwalczaniem rozpowszechniania nielegalnych treści.

Zalando złożyło wówczas skargę do Sądu Unii Europejskiej i zakwestionowało wskazanie platformy jako bardzo dużej.

Skarga oddalona

Jak przekazano w komunikacie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, skarga Zalando dotycząca decyzji Komisji Europejskiej, została oddalona.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Sąd w wyjaśnieniu podał, że Zalando, w rozumieniu DSA, jest „platformą internetową” w zakresie, w jakim sprzedawcy zewnętrzni sprzedają na niej produkty w ramach programu o nazwie „Partner Programm”. Nie stanowi ona z kolei platformy internetowej, jeśli mowa o bezpośredniej sprzedaży produktów, której firma dokonuje samodzielnie.

Zalando nie było w stanie wyodrębnić z 83 mln użytkowników tych, którzy uzyskali i nie uzyskali informacji od zewnętrznych sprzedawców, dlatego Komisja miała podstawy, by uznać, że wszyscy takowe otrzymywali.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W tym rozumieniu oznacza to, że średnia miesięczna liczba aktywnych odbiorców platformy Zalando wynosiła ponad 83 mln, a nie jedynie około 30 mln, jak twierdziło Zalando, opierając się na wartości brutto sprzedaży, którą generowano w ramach „Partner Programm”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sąd oddalił również argumenty Zalando dotyczące tego, że uznanie platformy za bardzo dużą, narusza zasady pewności prawa, równego traktowania i proporcjonalności. W szczególności zwrócono uwagę na to, że sklepy internetowe mogą być wykorzystywane do ułatwiania sprzedaży produktów niebezpiecznych lub nielegalnych.

źródło: TSUE, opracowanie: Agata Drynko

PS Zwroty już nie takie łatwe? Eksperci o zmianach w polityce Zalando i Zary [OPINIE]

PS2 UOKiK: Zalando zmieni praktyki informowania konsumentów o ich prawach oraz rozda vouchery