W kwietniu 2023 roku Komisja Europejska wskazała, że sklep internetowy Zalando uznaje jako „bardzo dużą platformę internetową” w rozumieniu DSA (aktu o usługach cyfrowych). Decyzja została podyktowana między innymi średnią miesięczną liczbą aktywnych odbiorców platformy w UE, która przekraczała próg 45 mln (lub 10 % ludności Unii), a dokładniej – wynosiła ponad 83 mln.
Uznanie platformy internetowej jako bardzo dużą skutkuje tym, że przestrzegać musi ona dodatkowych obowiązków, związanych w szczególności z ochroną konsumentów oraz zwalczaniem rozpowszechniania nielegalnych treści.
Zobacz również
Zalando złożyło wówczas skargę do Sądu Unii Europejskiej i zakwestionowało wskazanie platformy jako bardzo dużej.
Skarga oddalona
Jak przekazano w komunikacie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, skarga Zalando dotycząca decyzji Komisji Europejskiej, została oddalona.
Sąd w wyjaśnieniu podał, że Zalando, w rozumieniu DSA, jest „platformą internetową” w zakresie, w jakim sprzedawcy zewnętrzni sprzedają na niej produkty w ramach programu o nazwie „Partner Programm”. Nie stanowi ona z kolei platformy internetowej, jeśli mowa o bezpośredniej sprzedaży produktów, której firma dokonuje samodzielnie.
#PrzeglądTygodnia [26.08-01.09.2025]: perełki OOH, Lacoste zmienia logo, czapka US Open
Zalando nie było w stanie wyodrębnić z 83 mln użytkowników tych, którzy uzyskali i nie uzyskali informacji od zewnętrznych sprzedawców, dlatego Komisja miała podstawy, by uznać, że wszyscy takowe otrzymywali.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W tym rozumieniu oznacza to, że średnia miesięczna liczba aktywnych odbiorców platformy Zalando wynosiła ponad 83 mln, a nie jedynie około 30 mln, jak twierdziło Zalando, opierając się na wartości brutto sprzedaży, którą generowano w ramach „Partner Programm”.
Sąd oddalił również argumenty Zalando dotyczące tego, że uznanie platformy za bardzo dużą, narusza zasady pewności prawa, równego traktowania i proporcjonalności. W szczególności zwrócono uwagę na to, że sklepy internetowe mogą być wykorzystywane do ułatwiania sprzedaży produktów niebezpiecznych lub nielegalnych.
źródło: TSUE, opracowanie: Agata Drynko