fot. shutterstock.com
… samodzielnie podejmuje się skonfigurowania swojej strony z Google Search Console, z Google Analytics, zoptymalizowania witryny pod kątem widoczności oraz prędkości, badanej w takich narzędziach jak Google Page Speed, a także zdobycia pierwszych linków kierujących użytkowników z jednej strony do drugiej. Większość osób zajmujących się marketingiem dla swojej firmy, decyduje się jednak na współpracę z agencją. Po podpisaniu umowy, agencja wymagać będzie pewnych danych dostępowych. Klient z kolei może być ciekawy tego, co agencja z tymi danymi zrobi i jak będą wyglądać działania związane z SEO. Nie wszystkie firmy zlecające pozycjonowanie strony dla swojej firmy dokładnie wie, co jest czym, a to może powodować pewne szumy komunikacyjne, a w konsekwencji brak porozumienia i niepotrzebne konflikty. Zupełna oczywistość dla specjalisty SEO, niekonieczne będzie czymś zrozumiałym dla zleceniodawcy. Przyjrzyjmy się najważniejszym pojęciom, które klient agencji pozycjonującej strony internetowe, powinien znać oraz rozumieć.
Zobacz również
Pozycjonowanie
Zacznijmy od podstawowego terminu. Klient zlecający agencji usługę pozycjonowania wie, jaki jest cel pozycjonowania, ale niekoniecznie musi wiedzieć na czym pozycjonowanie polega. Usługa internetowa, która przyczynia się do wzrostu pozycji konkretnej strony pojawiającej się po wpisaniu fraz kluczowych, opiera się między innymi na:
Dopasowaniu zawartości widocznej i niewidocznej (bez dodatkowych akcji) dla użytkownika, pod kątem wytycznych wyszukiwarki. Ta czynność obejmuje między innymi dopracowanie kodu, wpisanie pewnych tekstów, uzupełnienie tzw. meta danych czy stworzenie zawartości interesującej dla przeglądających witrynę osób.
Poprawę wydajności – agencja SEO zadba o to, aby treści na stronie pojawiały się odpowiednio szybko, by wszystkie składowe ładowały się bezproblemowo oraz aby narzędzia badające prędkość witryny pokazywały najlepsze rezultaty.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Promowanie strony – promocja opiera się na tworzeniu treści, które przyciągnąć mają do strony zainteresowane nią osoby, a następnie polecaniu tych treści w sieci. Metoda ta nosi nazwę linkbuildingu – jest to po prostu proces powiększania liczby linków, które kierują do strony klienta agencji. Im bardziej popularna jest strona, z której pochodzi link, tym lepiej, zwłaszcza wtedy, jeżeli treść strony tematycznie odpowiada treści klienta agencja.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Porada dla klientów agencji:
Po podpisaniu umowy z agencją zostaniesz poproszony o szereg dostępów. Dostęp do systemu zarządzania treścią (CMS, popularne to np. WordPress, Joomla, Drupal), dostęp do FTP (pliki witryny) czy dostęp do danych znajdujących się na koncie Google, w celu połączenia ich z kontem agencji (aby śledzić dane w Google Analytics). Agencja zajmie się dopasowaniem treści na stronie, optymalizacją kodu i prędkości – część grafik będzie musiała zostać skompresowana, treść może zostać zmieniona, pojawią się dodatkowe nagłówki czy podstrony. Nie obawiaj się jednak zepsucia pomysłu firmy, agencja na pewno zadba o to, aby ważne zmiany omówić z Tobą.
Linki
Linki możemy podzielić na zewnętrzne oraz wewnętrzne. Linki zewnętrze kierują użytkownika ze strony, na której się znajduje do innej strony. Linki wewnętrze kierują użytkownika w obrębie strony, na której właśnie się znajduje. Wyróżniamy także linki przychodzące. Te są właściwie linkami zewnętrznymi, ale innych stron, które kierują do strony, na której się znajdujemy. Pod kątem SEO, to właśnie te linki są najbardziej istotne. Im ich więcej, tym większa szansa na to, że o danej marce dowie się więcej osób. Naturalnie o sile marki w internecie nie stanowią wyłącznie linki, jednakże im są mocniejsze, tym lepiej rokują pod kątem budowanie silnej pozycji dla fraz w wyszukiwarce.
Porada dla klientów agencji:
Agencja powinna dać Ci dostęp do panelu monitorowania pozycji, a często również umożliwić podgląd wykonywanych działań. Dzięki temu dowiesz się, gdzie znajdują się linki do Twojej strony. Pojawią się one także w darmowym narzędziu Google Search Console, którym zarządzać będzie agencja, ale Ty również możesz obserwować zmiany. Jeżeli niektóre linki nie podobają Ci się i uważasz je za bezwartościowe, poproś o wytłumaczenie tego przez agencję. Nie obawiaj się jednak o to, że strona, która może wydawać się mało atrakcyjna wizualnie i zwyczajnie nudna, nie przyniesie efektów. Wiele stron tworzonych jest specjalnie pod usługę SEO i mimo tego, że nie wyglądają jak portale horyzontalne czy popularne blogi, spełniają swoje zadanie, tj. link z takich witryn pozwala Twojej stronie pozycjonować się lepiej.
Efekty pracy agencji
Po wprowadzeniu optymalizacji można zauważyć już pierwsze efekty z pozycjonowania. Dobre efekty, tj. miejsca w pierwszej dziesiątce wyników, a najlepiej w pierwszej trójce, wymagają jednak czasu. Może to trwać kilka miesięcy. Specjaliści z firmy Google informują, iż często na efekty biznesowe trzeba czekać od 4 do 12 miesięcy, co średnio daje nam 8 miesięcy. Agencja przekazuje klientowi dostęp do panelu monitorującego codzienne zmiany pozycji, dzięki czemu może on nieustannie obserwować progres.
Porada dla klientów agencji:
W panelu, który możesz wykorzystywać do obserwowania zmian pozycji, możesz zauważyć pozycjonowane przez agencję frazy dla Twojej firmy, a także ich wzrosty lub spadki. Najczęściej wzrost pozycji w stosunku do dnia poprzedniego oznaczony jest kolorem zielonym, zaś spadek – czerwonym. Jeżeli w ciągu kilka tygodni większość zmian oznaczona będzie kolorem czerwonym lub żadnym (brak wzrostów i brak spadków), poproś o konsultacje w tej sprawie. Być może wystąpił jakiś problem, który trzeba rozwiązać. Czasami spadki pozycje, zwłaszcza nagłe, związane są z aktualizacją algorytmu, o którym więcej dowiesz się w następnym akapicie.
Algorytm Google
Algorytm to specjalnie zaprojektowany wzór, który oblicza pozycję dla witryny na pozycjonowane słowa kluczowe. Algorytm jest tajny, nie ma zatem możliwości, aby swoje działania móc obliczyć i zaprojektować tak, aby w kilka tygodni opanować pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Zmiany w sposobie obliczania pozycji następują średnio co kilka miesięcy, większe aktualizacje, mogące naprawdę wymieszać wyniki – co kilkanaście miesięcy. Agencja SEO musi stale śledzić informacje związane z planowanymi zmianami w algorytmie lub już wprowadzonymi aby dopasować strategię pozycjonowania pod nowe wytyczne.
Czym one są?
Wytyczne w nowych aktualizacjach algorytmu informują o tym, co obecnie jest mocniej brane pod uwagę w obliczaniu pozycji, co jest istotne z punktu widzenia budowy strony, linków itd. Niedopasowanie się do nich nie zawsze skutkuje spadkiem witryny w wyszukiwarce, ale zupełna niezgodność z nimi, ma negatywne konsekwencje w długofalowej strategii promocji marki.
Porada dla klientów agencji:
Wszystkie informacji możesz otrzymać od agencji, zwłaszcza wtedy, jeżeli zauważasz nagły spadek pozycji. Po stronie agencji leży nie tylko dostosowanie własnych działań do nowej wersji algorytmu ale również zaproponowanie zmian pod kątem prezentacji strony, jej budowy czy usprawnienia parametrów technicznych. W ostatnim roku zdecydowanie dominowało „przechodzenie” stron na wersję RWD (responsywną) – czyli dobrze wyświetlającą się na każdym urządzeniu z dostępem do internetu – komputerze, tablecie oraz smartfonie.
Wahania pozycji
Pozycjonowanie stron internetowych jest usług popularną i powszechną. Wykonywane jest przez wiele specjalistów, dlatego należy mieć świadomość tego, że agencja zajmująca się SEO, o wysokie lokaty w wyszukiwarce walczyć będzie z innymi stronami, najprawdopodobniej promowanym przez inne agencje lub freelancerów. Zakładając, że na jedną frazę, na którą chce pozycjonować się firma, istnieje konkurencja, należy spodziewać się tego, że ona również będzie chciał zdobyć wysokie pozycje. Wahania pozycji wynikać mogą zatem nie tylko z opisanego wcześniej algorytmu ,ale również z działań pozycjonujących dla innych stron. Oczywiście najwyższe wzrosty odnotować można na początku pozycjonowania, kiedy witryna znajduje się między pozycjami 30 a 50. Wyniki ta znajduje się na 4. 5. oraz 6. stronie wyników wyszukiwania. Na tych lokatach najczęściej znajdują się strony niekoniecznie blisko powiązane z wyszukiwaną frazę czy strony, które tylko w bardzo małej części odpowiadają zagadnieniu – np. fora, bazy firm, czy artykuły z małymi tematycznymi wzmiankami. Im bliżej czołowych lokat – tzw. TOP10, tym wolniejszy wzrost pozycji. Oczywiście nie zawsze tak jest – to zależy od wielu czynników, między innymi konkurencyjności czy liczbie wyszukiwań w ciągu miesięcy dla danego zapytania (do sprawdzenia w Google Keyword Planner). Największe wahania odnotowuje dla stron z pierwszej dziesiątki.
Porada dla klientów agencji:
Jeżeli Twoja strona internetowa w jednym tygodniu znajduje się na przykład na pozycjach 3-5, w następnym na 5-7, w następnym na 5-8, a w kolejnym z powrotem na 3-5, oznacza to, że pozycje się wahają. Prawdopodobnie wystarczy nieco cierpliwości aby zauważyć, że pozycja w końcu się ustabilizuje. Oczywiście im bardziej pozycja się waha, tym bardziej przekonanym można być, że dla pozycji konkretnej frazy pracuje konkurencja. Możesz zatem upewnić się, że agencja, która dla Ciebie pracuje, stale dba o przyrost linków, dodawanie treści na Twoją stronę czy działania e-PR.
Płatność za efekt / płatność abonamentowa
W agencjach SEO rozróżnia się różne modele płatności. Obecnie zaczyna dominować model abonamentowy, natomiast wciąż wielu klientów agencji preferuje pierwszą opcję – płatność za efekt. W przypadku płacenia za efekty, agencja wystawia fakturę tylko wtedy, kiedy zostaną osiągnięte pozycje czołowe – w pierwszej dziesiątce. Agencja może podzielić TOP10 np. na 2 lub 3 ramy. Np. 1-3, 4-6, 7-10, lub 1-5, 6-10. Płatność za efekt naliczana jest w dniu, kiedy fraza znajduje się na lokacie danego przedziału. Wyższe pozycje to wyższe stawki, dodajmy, że każda fraza naliczana jest osobno. W przypadku znajdowania się na lokatach najwyższych, płatność za efekt może być wyższa niż abonament. Czym jest płatność abonamentowa?
To miesięczny zryczałtowany koszt, jaki ponosi klient agencji niezależnie od efektów pracy. W perspektywie kilku czy kilkunastu miesięcy pracy, jest to opłacalne dla klienta. Wpłata pieniędzy już od startu działań, jest korzystna dla zleceniodawcy, gdyż wpłacona suma może być budżetem przeznaczonym na ważne działania, jak zakup możliwości opublikowania artykułu w popularnym serwisie, kupno nowych domen dedykowanych pozycjonowaniu klienta czy zakup wpisu w bazie firm.
Porada dla klientów agencji:
Nie możemy podać jednoznacznej wskazówki odnośnie tego, który z modeli jest lepszy. Faktem natomiast jest to, że obecnie płatność abonamentowa wybierana jest najczęściej. Płacąc abonamentowo, masz pewność, że firma ma zastrzyk gotówki, pozwalającej jej szybko działać. Co więcej, decydując się na abonament w długofalowej perspektywie, oszczędzasz. Kiedy pozycje będą wysokie, Ty wciąż płacisz z góry ustaloną kwotę, bez dopłat. Dodatkową płatnością może być np. publikacja artykułów w serwisach wymagających dużej opłaty za usługę. Agencja może poprosić Cię o zastanowienie się nad możliwością dodatkowego budżetu na te działania.
Filtry i kary od Google
Te pojęcia związane są z blokowaniem wyświetlania witryny na wysokich lokatach lub w ogóle w wynikach wyszukiwania. Wyróżniamy dwa rodzaje filtrów: pierwszym jest filtr ręczny – obecnie bardzo rzadko tego rodzaju kara nakładana jest na stronę. Dzieje się to w wyniku wielu działań spamerskich oraz rażąco niezgodnych z wytycznymi względem optymalizacji związanych ze stroną. Karę ręczną można zobaczyć w panelu Google Search Console. Aby ją usunąć należy pozbyć się wszystkich szkodliwych linków kierujących do strony i wykonywać działania zgodne z wytycznymi Google. Drugim filtrem jest filtr algorytmiczny, który nie jest jasno określony przez pracowników Google. Wiąże się z problemem we wzrośnie pozycji strony na daną frazę (lub wszystkie frazy) pozycjonowane przez długi czas. Najczęściej filtr algorytmiczny utrzymuje się przez kilka(naście) miesięcy, zaś strona nie wskoczy wyżej niż na lokaty 3. lub 4. strony wyszukiwań.
Porada dla klientów agencji:
Obecnie raczej nie zdarza się, aby agencja dopuściła się takich działań, by otrzymać ręczną karę od Google, natomiast zdarza się to w przypadku nieumiejętnych działań, związanych na przykład z tzw. anchorem, czyli słowem lub całymi frazami, na które nakładany jest link. Jeżeli Google odnotuje, że do strony kierują wyłącznie linki exact match, tj. nałożone tylko i wyłącznie na pozycjonowane słowa, istnieje duża szansa, że strona otrzyma filtr algorytmiczny, to zablokuje wzrost pozycji na długo. Jeżeli chcemy upewnić się, że profil linków dochodzących do strony jest dobry, poprośmy agencję o raport – najczęściej będzie on przedstawiony na diagramie kołowym lub słupkowym.
Podsumowanie
W artykule przedstawiłem podstawowe pojęcie związane z procesem pozycjonowania, ważne dla klienta zlecającego to agencji. Podczas współpracy z nią najlepiej poprosić o szersze wytłumaczenie różnych procesów, ogranicza to przede wszystkim uczucie dyskomfortu, w przypadku dostrzeżenia czegoś niezrozumiałego, co dla specjalistów SEO jest zupełnie normalne i bezpieczne.