Przynajmniej raz alkohol piło 80 proc. uczniów w wieku 15-16 lat oraz 92,8 proc. uczniów w wieku 17-18 lat. Do picia alkoholu w ostatnich 30 dniach przed badaniem przyznało się 46,7 proc. uczniów młodszej i 76,1 proc. uczniów starszej grupy*. Problem ten nie dotyczy jednak tylko Polski. Aby przeciwdziałać spożywaniu alkoholu przez niepełnoletnich powstał innowacyjny projekt „Smashed” – międzynarodowy program edukacyjny, stworzony dla uczniów, nauczycieli, rodziców. Interaktywna aplikacja cyfrowa i zsynchronizowany z nią materiał wideo ma z jednej strony zainteresować uczniów i przekonać ich do zmiany postaw i zachowań, z drugiej pomóc nauczycielom w edukacji. Teraz program Smashed dostępny jest także w Polsce.
14 grudnia w Warszawie zainaugurowano wprowadzenie do polskich szkół programu „Smashed”. W wydarzeniu wzięli udział: Dr Tomasz Rzymkowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki; Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UNGC Network Poland; Aneta Jóźwicka, Dyrektor s. Relacji Korporacyjnych na Europę Północną Diageo i prof. Jacek Wasilewski, współautor polskiej adaptacji programu.
Zobacz również
Celem projektu jest przeciwdziałanie konsumpcji alkoholu przez niepełnoletnich, poprzez edukację, która ma pomóc w zmianie postaw i zachowań młodzieży. W Polsce do programu w jego fazie pilotażowej przystąpiło już 200 szkół, 5000 uczniów przeszło już przez szkolenie, a kolejne placówki zgłaszają chęć uczestnictwa. Na świecie program dotarł już do 1,5 mln młodych ludzi, a wersja online jest obecnie dostępna w 30 krajach na całym świecie, m in. w Australii, Indonezji, Kenii, Grecji, Hiszpanii, Meksyku czy Wenezueli. „Smashed” został opracowany przez organizację Collingwood Learning w Wielkiej Brytanii, która była pierwszym krajem, w którym zaczęto prowadzić program 17 lat temu. Siłą projektu jest jednak to, że każda wersja językowa jest dostosowana do kontekstu kulturowego danego kraju i do jego realiów społecznych.
Scenariusz polskiej edycji „Smashed” opracował profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. Jacek Wasilewski, wybitny komunikolog, autor licznych scenariuszy i książek, ekspert storytellingu i mediów. – „Smashed” jest narzędziem edukacyjnym, które w interaktywny, nowoczesny i angażujący sposób pomaga nieletnim zwrócić ich uwagę na niebezpieczeństwa związane z konsumpcją alkoholu w małoletności. Pokazuje mechanizmy, które popychają do jego konsumpcji i tragiczne konsekwencje, które mogą jej towarzyszyć – przekonuje Jacek Wasilewski.
Program jest złożony z 3 modułów: historii fabularnej, opowiadającej o codzienności trojga młodych ludzi; ankiet i zadań skierowanych do klasy, gdzie w systemie wyboru odpowiedzi kursanci mogą sprawdzić swoją wiedzę oraz z modułu „bezpośredniej rozmowy”, gdzie można poznać punkt widzenia każdego z bohaterów, poznać ich motywacje a nawet zadać im pytania.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Polską wersję filmu edukacyjnego przygotował zespół pod kierownictwem uznanego producenta filmowego Marka Władyki z udziałem aktorów młodego pokolenia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Inicjatorem polskiej edycji programu „Smashed” i kampanii społecznej na rzecz budowania odpowiedzialnych postaw jest międzynarodowy koncern Diageo. – Rolą odpowiedzialnego biznesu jest oddziaływanie na życie społeczne, w sposób, który przyczynia się do realnej poprawy jego jakości. Inwestujemy w kampanie społeczne, z myślą o przyszłości nie tylko naszej firmy, ale i społeczeństw, których częścią jesteśmy. Jesteśmy dumni z tego, że w Polsce udało nam się zachęcić do współpracy przy programie Smashed znakomitych ekspertów, a następnie zyskać akceptację Ministerstwa Edukacji i Nauki. Najbardziej zaś cieszy, że już tysiące młodych ludzi przeszło szkolenia, a co najważniejsze, zadeklarowało, że nie będzie sięgać po alkohol co najmniej do czasu pełnoletności – powiedziała Aneta Jóźwicka, corporate relations director Northern Europe Diageo, koncernu, którego globalna strategia „Społeczeństwo 2030” (Society 2030 Spirit of Progress) zakłada przeszkolenie programem „Smashed” 10 milionów młodych ludzi do 2030 roku na całym świecie.
Kampania prowadzona jest pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. Dr Tomasz Rzymkowski, Sekretarz Stanu w MEiN, wyjaśniając zaangażowanie resortu w realizację projektu, podkreśla rolę wychowawczą szkoły. – Z punktu widzenia ministerstwa edukacja społeczna, rozumienie wyzwań z jakimi się mierzymy w edukacji dzieci i młodzieży, jest równie ważna jak edukacja w zakresie podstawy programowej. Chodzi o to, aby wzmacniać młodych ludzi, podpowiadać im właściwe wybory i wychowywać. Musimy pamiętać, że szkoła ma również ogromną funkcję wychowawczą. Program przekonał nas swoim zasięgiem i formą – powiedział Dr Tomasz Rzymkowski.
Wiceminister na zwrócił też uwagę na nowoczesną formę programu. – W dobie mediów społecznościowych i szybkich interakcji, narzędzie edukacyjne, które daje młodzieży poczucie sprawczości i jest silnie osadzone w ich rzeczywistości jest dla nauczyciela doskonałą pomocą edukacyjną. I dodaje: Program ten daje możliwość interakcji z uczniem, kurs jest skuteczny i podoba się młodzieży, bo nie jest wprost pouczający, pozwala uczniowi wyciągnąć właściwe wnioski nie narzucając ich wprost. Nie daje gotowych rozwiązań, ale jasno pokazuje mechanizmy, które rządzą wyborami takich młodych ludzi i pozwala na wyzwolenie głębokiej refleksji. Dla nauczycieli jest istotne też to, że dzięki interaktywności mogą poznać prawdziwe opinie i problemy uczniów i we właściwy sposób zareagować. Dzięki wykorzystaniu tego rodzaju narracji w tej opowieści, uczniowie mogą mówić o swoich problemach nie wprost, omijając barierę wstydu i lęku – dodał Dr Tomasz Rzymkowski.
Koordynatorem Programu jest UN Global Compact Network Poland. – Zaangażowanie UNGC w wsparcie korporacji w realizacji działań na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ jest zadaniem organizacji. Dlatego cieszę się, że możemy pochwalić się tak spektakularnym działaniem i to na taką skalę – przyznaje Kamil Wyszkowski, dyrektor wykonawczy UNGC w Polsce.
Sukces programu to jednak jego wymierne efekty w przyszłości.– Każde działanie powinno być mierzalne i ewaluowane, dlatego mamy nadzieję, że program „Smashed” zostanie wdrożony wszędzie, w najdalszych zakątkach Polski, realnie i wymiernie wpływając na zmianę postaw niepełnoletnich w całym kraju i wymiernie przyczyniając się do wychowywania kolejnych pokoleń odpowiedzialnych Polaków – zaznaczyła Aneta Jóźwicka z Diageo.
Do programu można dołączyć korzystając z materiałów dostępnych na stronie www.smashedpolska.pl.
Aplikacja z kursem znajduje się na stronie online.smashedproject.org/poland/