Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
Social media na przełomie 2020/2021 podsumowują: Ewa Michalak, Resolution, Karolina Kornacka, Kamikaze, Natalia Kozak, Schulz brand friendly, Alicja Kisiel, Up&More, Marta Janiszewska, The Digitals (Grupa S/F).
Ewa Michalak #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
social media specialist, Resolution
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
Nietypowym przykładem kampanii poruszającej kwestie społeczne był… brak kampanii, czyli światowy bojkot Facebooka. Akcja zainicjowana została przez organizacje broniące praw człowieka w USA, które w ramach idei #StopHateforProfit nawoływały marki do rezygnacji w lipcu z prowadzenia działań marketingowych w ekosystemie Facebooka. Celem było wyrażenie sprzeciwu wobec niewystarczających środków podejmowanych przez platformę w zakresie walki z mową nienawiści. Do bojkotu ostatecznie przyłączyło się kilkaset globalnych marek, wśród nich m.in. Coca-Cola, Unilever, Lego, Starbucks czy Disney. Cała akcja zdecydowanie zwróciła uwagę na problem dyskryminacji i mowy nienawiści i to skalę globalną. Wniosek? Marki mają głos!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nie mogę nie wspomnieć także o legendarnej pomyłce, która przerodziła się w marketingowy sukces. Mowa oczywiście o wpadce mBanku, w ramach której 5 sierpnia klienci mBanku korzystający z aplikacji mobilnej otrzymali trzy powiadomienia push o treści: „ęśąćż”, „test wiadomości push” i „Życzymy miłego dnia”. Sytuacja szybko stała się tematem licznych memów, które błyskawicznie rozprzestrzeniły się na cały Internet. Brawa dla zespołu mBanku, który sytuację potencjalnie kryzysogenną umiejętnie przekuł w sukces komunikacyjny, odnosząc się do zdarzenia z dystansem – na profilu mBanku najpierw pojawił się post zabawnie komentujący zaistniałą okoliczność, a następnie marka zdecydowała się pójść o krok dalej i chwilowo zmieniła zdjęcie profilowe na grafikę z nowym claimem: ęśąćż. Post marki o zmianie zdjęcia profilowego wygenerował 33 tys. reakcji, 1,9 tys. komentarzy i 1,7 tys. udostępnień! Liczby mówią same za siebie.
Co roku z niecierpliwością czekam także na to, co marki przygotują z okazji Świąt Bożego Narodzenia. W tym roku moją uwagę szczególnie zwróciła reklama marki Coca-Cola. Spot opowiada wzruszającą historię przypominającą, co tak naprawdę najważniejsze jest w świętach – rodzina. W obecnych czasach przekaz ten nabiera dodatkowo wyjątkowej mocy. Piękne jest to, że marka postawiła na przesłanie, usuwając brand na drugi plan. Pojawia się w reklamie kultowa ciężarówka Coca-Coli, ale występuje ona jedynie w tle i to nie na nią postawiony jest nacisk. Za każdym razem wywołuje wzruszenie – kto nie miał szansy zobaczyć, polecam obejrzeć:
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
COVID, COVID i COVID. Nie jest to może odpowiedź oryginalna, jednak nie ulega wątpliwości, że ten rok stoi pod znakiem epidemii i to ona była motorem największych zmian w social mediach.
Przede wszystkim w wyniku lockdownu social powrócił do korzeni – czyli do łączenia ludzi i dostarczania rozrywki. Wyrazem tego był chociażby gwałtowny wzrost korzystania z komunikatorów typu Messenger czy WhatsApp, w szczególności z funkcji połączeń głosowych i video. Dużo mówiło się o przykładzie Włoch, gdzie na początku epidemii czas spędzany na połączeniach konferencyjnych wzrósł o ponad 1000% w ciągu miesiąca! Z kolei wyrazem powrotu sociala do zapewniania rozrywki był np. rozkwit platform takich jak Snapchat czy TikTok. Zaangażowanie w tych aplikacjach poszybowało w górę. Jaki wpływ mają te tendencje na rynek reklamowy? Przede wszystkim jest to szansa dla reklamodawców na wejście na nowe platformy. Z kolei fakt, że korzystanie z komunikatorów staje się dla użytkowników bardziej naturalne niż kiedykolwiek, powinno wzbudzić wśród marek refleksję odnośnie sposobu kontaktu z odbiorcami. Może czas zaopiekować ten obszar? Zwłaszcza w dobie automatyzacji i rozwoju chatbotów?
W wyniku epidemii mocno zmieniły się też oczekiwania użytkowników mediów społecznościowych wobec konsumowanych treści. Nastroje społeczne przesunęły się w stronę wzajemnej solidarności, czego wyrazem było chociażby powstanie grup na Facebooku pod szyldem „Widzialna Ręka / Visible Hand”. Ich celem było wspieranie się w trudnych czasach lockdownu. Odbiorcy również od marek zaczęli oczekiwać komunikacji o charakterze empatycznym, pokazującej solidarność i wsparcie. Efekt na rynku reklamowym? Zmiana strategii komunikacyjnych i dostosowanie ich do nowych realiów, co zaowocowało udziałem marek w projektach społecznych lub podejmowaniem przez nie własnych inicjatyw.
Last but not least – epidemia bardzo przyspieszyła proces digitalizacji biznesów. Aby przetrwać okres lockdownu, firmy w miarę możliwości musiały przestawić się na sprzedaż online, co naturalnie skutkowało intensyfikacją działań e-commerce. To też z pewnością było i będzie jednym z motorów do dalszego i przyspieszonego rozwijania funkcji platform społecznościowych dedykowanych działaniom e-commerce. Pokłosiem tego trendu był chociażby launch funkcji Facebook Shops.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Po pierwsze – rosnące oczekiwania użytkowników. W obliczu stale zwiększającej się ilości treści, odbiorcy coraz mocniej zwracają uwagę na ich jakość i oczekują treści angażujących i wyróżniających się. A epidemia zdaje się dodatkowo pogłębiła ten trend.
Jakości musi towarzyszyć autentyczność. Użytkownicy coraz mocniej poszukują treści autentycznych, obrazów, z którymi mogą się utożsamić. Wyzwanie dla marek? Sprawić, by odbiorca pomyślał: Też tak mam!
I trend, o którym już się mówiło i mówi się wciąż, czyli stale rosnąca siła reklamy video. Szacuje się że do 2022 roku 82% contentu w Internecie będzie w formie wideo. W tym gąszczu ruchomych obrazów oraz w obliczu coraz szybszej konsumpcji social mediów przez użytkowników, zadaniem dla marek będzie niewątpliwie wyróżnienie się, tworzenie video skutecznie zatrzymujących uwagę i jeszcze dodatkowo spełniających oczekiwania odbiorców odnośnie jakości i autentyczności – nie lada wyzwanie!
Nowinki technologiczne a social media marketing w 2021 roku
Przede wszystkim chciałabym zwrócić uwagę na dalszy rozwój rozwiązań dla obszaru e-commerce. Nawiązując do wcześniejszej wypowiedzi, nałożony na gospodarkę lockdown mocno przyspieszył proces przenoszenia sprzedaży do kanałów online. Naturalnym efektem jest zwiększone zapotrzebowanie reklamodawców na rozwiązania dedykowane e-commerce, co wymusi moim zdaniem intensywny rozwój tego typu rozwiązań na platformach.
W 2020 roku nastąpił launch Facebook Shops, a zapowiedziany jest już launch ciekawej funkcji zakupowej Live Shopping, czyli możliwości oznaczania produktów w ramach transmisji Live. Umożliwi to użytkownikom odkrywanie i zakup produktów w trakcie trwania transmisji, a to będzie kolejny krok w procesie skracania ścieżki zakupowej. Z jednej strony ułatwienie procesu zakupowego, z drugiej ogromna szansa dla sprzedawców – w trakcie transmisji Live znacznie zmniejsza się dystans między sprzedawcą a konsumentem, można nawiązać głębszą relację z odbiorcami, co sprzyja podejmowaniu przez użytkowników decyzji zakupowych i może skutkować wysokimi wskaźnikami konwersji. W stronę rozwoju funkcji e-commerce kierują się także inne platformy. Przykładem może być TikTok, który z kolei ogłosił globalne partnerstwo z Shopify. Współpraca ma zapewnić możliwość tworzenia i optymalizowania kampanii marketingowych na TikToku bezpośrednio z pulpitu Shopify.
Karolina Kornacka
head of content&social media, Kamikaze
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
2020 rok był ciekawy dla nas wszystkich, dla marketingowców szczególnie. Rok pełen wyzwań.
Co w tym czasie działo się w social media? Przede wszystkim trudno oderwać się od tematów pandemii, lockdownu i radzenia sobie z tą sytuacją. Na drugim końcu (również roku) jest Strajk Kobiet. Dla mnie to dwa najważniejsze wydarzenia tego roku, również w mediach społecznościowych. Trzecie najważniejsze wydarzenie? Nie ma.
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
Mój numer jeden to Strajk Kobiet i relacje z niego w mediach społecznościowych, szczególnie na Instagramie. Pierwszy raz aż tak bardzo odczuliśmy faktyczny społeczny aspekt tego medium. Młodzi ludzie biorący udział w protestach w całym kraju na swoich relacjach oznaczali Krzysztofa Gonciarza i Make life harder, którzy chętnie udostępniali relacje na swoich kanałach. W ten sposób influencerzy mieli dostęp do większej liczby relacji z całej Polski i ze świata niż mainstreamowe media. Warto też dodać, że wszystko odbywało się tu i teraz. Co za zmiana! I wspaniały przykład influencer marketingu.
W momencie, w którym świat się zatrzymał i nie wiedzieliśmy co dalej, marki komunikujące się w mediach społecznościowych musiały dostosować się do nowej rzeczywistości. Po chwili łapania oddechu właściwie wszystkie duże marki odrobiły pracę domową. Najpierw zachęcając do pozostania w domu, a później dostarczając odbiorcom tak bardzo potrzebną rozrywkę. Live’y na Facebooku i Instagramie pojawiały się właściwie od rana do wieczora. Mogliśmy ćwiczyć, dobierać kosmetyki, uczyć się, a nawet bawić na imprezach online. Nie wskażę tu jednej kampanii, bo uważam, że marki w czasie pandemii robiły dobrą robotę w mediach społecznościowych.
Dodatkowo warto zauważyć, stałą obecność marek na TikToku. Zwiastuje to zapewne zmiany na samej platformie, jak i w sposobie konsumowania treści.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Wyzwania, które stoją przed social media marketingiem związane są oczywiście z sytuacją na świecie. Paradoksalnie nigdy wcześniej online nie był tak uzależniony od tego, co dzieje się offline, a jednocześnie wszyscy mają świadomość, że digital to przyszłość i ma większe znaczenie niż kiedykolwiek.
Marki muszą się odnaleźć w nowej rzeczywistości i dostosować się do niej.
Reklamodawcy muszę dbać o dalszą personalizację reklam, tak, aby zaspokajać potrzeby konsumentów. A sprzedaż poprzez media społecznościowe wejdzie na kolejny poziom.
Dla marketerów kluczowa będzie komunikacja dostosowana do odbiorcy i potencjalnego kupca w jednym. Zmieniają się sklepy na Facebooku i Instagramie. Powinniśmy z nich korzystać i zachęcać do tego naszych followersów.
Z czysto technicznego punktu widzenia, to wciąż zmieniający się wygląd Facebooka i Instagrama będą dla nas wyzwaniem. Nowe funkcjonalności, które powodują, że coś nie działa lub w ogóle zostaje wycofane. Randki Facebooka czy Rolki na Instagramie, to nowa przestrzeń do działań marketingowych.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
E-commerce w social media będzie kluczowy w 2021. Z drugiej strony marketerzy muszą pamiętać o coraz bardziej świadomych konsumentach – nurcie eko i stawianiu na marki odpowiedzialne społecznie. Marki w swojej komunikacji powinny zachowywać balans, bo tego szukają konsumenci. Dotrzeć do potencjalnego kupca,, zainteresować go, sprzedać produkty, zatrzymać na dłużej i jednocześnie nie zmęczyć, to największe wyzwanie i trend na 2021 rok.
Natalia Kozak
content copywriter, Schulz brand friendly
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
Trwająca sytuacja w kraju spowodowana pandemią, wymusiła na wielu markach zmianę podejścia i strategii marketingowej. Marki zaczęły promować odpowiedzialne zachowania, zachęcając do pozostawania w domu i ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa. Uważam, że za każde działanie wspierające polską służbę zdrowia należy się wielki ukłon.
Jedną z pierwszych marek, które zaoferowały realną pomoc w obliczu pandemii była 4F. Stworzyła specjalną fundację „4F Pomaga”, a w ramach akcji #4FPomaga, 20% obrotu ze sklepu i całkowity zysk ze sprzedaży koszulek przekazała szpitalom w całej Polsce. Oprócz tego, postawiła sobie za cel zachęcenie do aktywności fizycznej, mimo pozostawania w domu. Publikowane były wideo-treningi prowadzone przez ambasadorów.
Dla mnie istotne są: autentyczność i dobre treści, dlatego szczególną uwagę zwróciłam na kampanię z udziałem Pezeta, „Cięty styl” marek H&M i Philips, łączącą różne media i kanały. Jest to przykład dobrego dopasowania osoby do projektu. Raper przyzwyczaił nas do muzyki na najwyższym poziomie. Zapracował sobie na swoją pozycję i może śmiało korzystać z wypracowanej marki.
Nie mogę nie wspomnieć o majowej kampanii employerbrandingowej agencji Schulz brand friendly, #SCHULZrozkwita i jej kontynuacji #SCHULZsiemaplony. Odważny projekt, niezwykły zarówno w kontekście niepewnych czasów, trwającej pandemii jak i niecodziennej formy. Koncept oparty był o metaforę. Symbolizujące rozwój pąki i zapylające je pszczoły z wmontowanymi głowami pracowników. Miks ten dopełniła hipnotyzująca muzyka. Kampania zwróciła uwagę, została nagrodzona (Employer Branding Excellence Awards 2020 i nagroda główna „Pulsu Biznesu”) oraz co najważniejsze, przyniosła plony. Dzięki niej agencja zatrudniła dziesięć osób.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
Największy wpływ na 2020 miała niewątpliwie pandemia, która odbiła się na zachowaniach konsumentów i wywróciła wszystkie oczekiwania oraz założenia marek. Obserwowaliśmy wzrost spędzania czasu i aktywności użytkowników w social media oraz pobrań aplikacji. Globalny ruch internetowy wzrósł o 30 procent. W związku z tym nie sprawdziło się prognozowane na 2020 rok zmniejszenie aktywności w sieci.
Dla wielu, media społecznościowe stały się jednym z podstawowych źródeł informacji. Odpowiedział na to między innymi Facebook i uruchomił panel informacyjny z najważniejszymi aktualnościami i zweryfikowanymi treściami dotyczącymi COVID-19. Pinterest uruchomił kartę „dzisiaj”, aby ułatwić wyszukiwanie inspiracji i najpopularniejszych pinów. Użytkownicy znajdywali tam również informacje ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia.
Ten rok jest wyjątkowy pod względem zmian i działalności ruchów społecznych. W Polsce niewątpliwie na social media miały wpływ trwające protesty i strajki kobiet przeciw zaostrzeniu prawa aborcyjnego. Według raportu „Strajk Kobiet w social media” najbardziej aktywne na Facebooku były kobiety, a większość wypowiedzi miała sentyment pozytywny. Pokazuje to moc integrowania ludzi wokół wspólnej idei. Niektóre z marek opowiedziały się po stronie protestujących kobiet. Przykładem są: Kubot, mBank, MLE Collection czy Yope.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Głównym wyzwaniem jest odpowiedź na potrzeby konsumentów, budowanie zaufania i zaangażowanej społeczności. Nawiązywanie relacji, poprzez tworzenie spersonalizowanych komunikatów. W związku z jeszcze większą obecnością w internecie, marki będą musiały silniej sprostać oczekiwaniom użytkowników, dla których najważniejsza będzie autentyczność przekazu. Kolejnym wyzwaniem jest rosnąca obawa o prywatność i wiarygodność informacji w internecie. Regulacja prawna współprac z influencerami i przejrzystość reklam. Obecnie w Polsce brakuje jednoznacznych przepisów w tym zakresie.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
- Dalszy rozwój Instagrama, zapowiadany m.in. przez raport Hootsuite. Rozwój biznesowy IGTV.
- Jeszcze mocniejszy akcent będzie stawiany na wzajemną pomoc i wsparcie. Facebook już wprowadził nowe narzędzie umożliwiające pomoc potrzebującym w związku z Giving Tuesday.
- Nadal widzę potencjał w stories. Do Linkedin Stories, Spotify Stories dołączył Twitter Fleets i Google Web Stories.
- Z myślą o bezpieczeństwie i zachowaniu prywatności wprowadzane są znikające wiadomości w Messengerze i w konwersacjach na Instagramie. Każdy będzie mógł, wchodząc w specjalne okno, rozmawiać, nie pozostawiając historii rozmowy. Czekamy na tę opcję w Polsce.
- Rozwijanie potencjału sprzedażowego m.in. TikToka i Pinteresta w związku z przyspieszeniem tzw. social commerce i możliwości dokonywania zakupów bezpośrednio w aplikacji oraz dalsze rozwijanie platformy biznesowej tego pierwszego.
- Ugruntowanie pozycji podcastów. Wiemy już, że się sprawdzają i angażują.
- Dalszy rozwój krótkich treści wideo, które dzięki formie są łatwiej dostępne dla użytkowników. Przykładem są szalenie popularne TikToki i funkcja Instagram Reels.
- Kolejnym trendem będzie dalsze rozwinięcie w kierunku rzeczywistości rozszerzonej, korzystanie i tworzenie filtrów AR.
- Stawianie na autentyczność i jeszcze większa popularność transmisji na żywo.
Alicja Kisiel
social media manager, Up&More
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
Żabka #PysznejKawusi – Żabka w zabawny i kreatywny sposób zaaranżowała internetowy żart, który opiera się na życzeniu znajomym pysznej kawusi. Począwszy od przewrotnego posta na Facebooku zrealizowali również kampanię z influencerami opartą o zakup kawy w Żabce i relacje z tego z hashtagiem #PysznejKawusi. Drugi lockdown i zamknięcie kawiarni był idealnym momentem na wprowadzenie tej kampanii!
Promocja płyty Quebonafide Romantic Psycho – Raper w ramach promocji swojej płyty skorzystał z technologii AR. Fani po zakupie fizycznego egzemplarza mogli za pomocą Instagrama skorzystać z dedykowanego filtra, który sprawiał, że okładka otrzymywała dodatkowe, wirtualne efekty.
Hermes – Marka Hermes chcąc wypromować swoją najnowszą kolekcję butów „Step Into Summer’’ skorzystała z najnowszej technologii na Instagramie! Korzystając z filtrów AR stworzyła mini-wybieg i prezentacje butów, którą można było oglądać u siebie w domu, na swoim telefonie, włączając tylko filtr.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
Światowa Pandemia – bez dwóch zdań COVID-19 zmienił oblicze marketingu internetowego w 2020 roku. Dla marek i pracowników media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji i głównym źródłem pozyskiwania informacji. Wiele firm musiało dostosować strategie działań w taki sposób, by skutecznie docierać do użytkowników przez social media.
Strajk Kobiet – Decyzja Trybunału Konstytucyjnego, która dotyczyła zmiany prawa aborcyjnego w Polsce wywołała wiele emocji. W social mediach hashtag #strajkobiet wywołał prawie 40 000 000 interakcji (dane z unamo.com). Przez kilka tygodni w social mediach strajk kobiet był głównym tematem do rozmów, a wszystkie inne tematy zeszły na drugi plan. To pierwsza tego typu sytuacja w social mediach w Polsce.
Wybory Prezydenckie – w social mediach możemy bezpośrednio wyczuć nastroje społeczne użytkowników. Możliwość swobodnego wyrażania opinii za jednym kliknięciem pozwala dostrzec panujące w Państwie nastroje. Wybory prezydenckie zostały początkowo wstrzymane, następnie miały odbyć się korespondecyjnie, a w międzyczasie wyciekły karty do głosowania – wszystkie te wydarzenia wzbudzały intensywne emocje co miało bezpośrednie przełożenie na wzrost publikacji w tej tematyce w social mediach.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Pogoń za odbiorcą
Coraz więcej firm jest obecnych w social mediach i starają się przygotowywać jak najlepsze strategie reklamowe i produkować ciekawy content, aby zainteresować swoją grupę docelową. Liczba komunikatów na jednego odbiorcę staję się coraz większa i tendencja ta, będzie cały czas wzrastać. Kluczowe jest coraz lepsze rozumienie użytkowników, do których chcemy dotrzeć, ich potrzeb i postrzegania świata, tak, aby nie pozostać w tyle.
Coraz większa konkurencja
Każdego miesiąca tysiące specjalistów pracuje nad tym, aby kanały social media sprzedawały więcej i angażowały bardziej. Ciągle powstają nowe profile marek w social mediach. W 2021 roku będziemy musieli zmierzyć się z jeszcze większą konkurencją w komunikacji w social mediach.
Automatyzacja reklam
Wszystkie narzędzia reklamowe, również te w social mediach dążą do jak najbardziej precyzyjnego dotarcia do odbiorcy, za jak najniższy koszt, w jak najkrótszym czasie. Wprowadzenie nowych technologii i narzędzi w planowaniu reklam spowoduje, że strategie, w których ustawiamy parametry reklam będą miały mniejsze szanse na sukces.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
Pandemia i wymuszona, społeczna izolacja to moment, w którym wirtualna rzeczywistość staję się atrakcyjnym wyborem. Facebook cały czas intensywnie pracuje nad aplikacją wirtualnej rzeczywistości (VR) „Horizon”, która ma zachęcić użytkowników do rozmów i interakcji z innymi osobami przez Internet. Dodatkowo serwis Marka Zuckerberga coraz mocniej łączy VR z danymi, to kwestia chwili, gdy inne duże marki nie będą chciały pozostać w tyle i dołączą się do wyścigu o złapanie uwagi użytkownika.
Marta Janiszewska
senior digital strategist, The Digitals (Grupa S/F)
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
1. Hot16challenge2 – druga odsłona akcji Solara, która ożywiła polskie media społecznościowe na kilka tygodni. Tym razem akcja wyszła daleko poza raperów, zaangażowali się w nią artyści ze wszystkich możliwych gatunków muzycznych, a także celebryci, którzy z muzyką nie mają wiele wspólnego, czy nawet zwykli użytkownicy internetu.
2. Akcja promocyjna płyty „Romantic Psycho” Quebonafide – nie da się ukryć, że Quebo zrobił coś, czego jeszcze w marketingu muzycznym nie widzieliśmy. Osobiście miałam mieszane uczucia co do jego przebrania, w którym pojawiał się wszędzie, łącznie z randką czy z weselem przyjaciela. Natomiast zdecydowanie osiągnął swój cel – mówili o nim wszyscy i wszędzie. Jednym z ciekawszych działań dla mnie była strona zrobiona we współpracy z Going, na której zostały ogłoszone koncerty (które niestety nie mogły się odbyć), ale też można było cofnąć się w czasie i np. porysować w Paint’cie czy zagrać w Sapera ;). Ta akcja wyszła szeroko poza media społecznościowe, ale to tylko pokazuje jak jeden „mem” (znalezione przez fanów zdjęcie młodego Quebo) może być inspiracją do robienia bardzo dużych i kreatywnych rzeczy.
3. Może nie akcja czy kampania, ale właściwie cała komunikacja aplikacji Bolt. Nawet ich mailingi są ciekawe i bardziej zwracają uwagę niż ich konkurencja. W social mediach na uwagę zasługują dwie akcje:
- Konkurs w nawiązaniu do tatuażu jednego z fanów z logotypem marki, który nie dość, że był ciekawą akcją RTM-ową to jeszcze w fajny sposób wykorzystywał naklejki (a właściwie GIF’y) na Instagramie.
- Wsparcie protestujących, którzy mogli się zgłosić po kod na przejazd z protestu do domu – nie sprawdziłam jak to działało, ale szanuję sam fakt, że Bolt wstrzymał komunikację w czasie, gdy mówiło się właściwie tylko i wyłącznie o protestach.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
Wydarzenie numer jeden, które zdecydowanie wpłynęło na social media to pandemia koronawirusa. Przesiedzieliśmy wiele miesięcy w domu (i nadal siedzimy), a nasze nawyki zupełnie się zmieniły. Zdecydowanie więcej czasu spędzamy przy komputerze, w internecie oraz w social mediach. Za zmianami w nawykach konsumentów poszły też zmiany w komunikacji marek. Widzieliśmy wydarzenia w formie streamingów czy webinarów, koncerty online czy po prostu content marketing, który ma teraz dużo większą rolę.
Drugim wydarzeniem na pewno były wybory. Te w Polsce, które były tematem dyskusji przez wiele miesięcy w związku z przekładaniem daty i 70 milionami… memów, które przy tej okazji powstały. A także te w Stanach Zjednoczonych, które zawsze są gorącym tematem na całym świecie.
Trzecim równie znaczący wydarzeniem były strajki kobiet po decyzji trybunału. W czasie pandemii to właśnie social media stały się głównym miejscem, gdzie wspieraliśmy strajkujących czy nawet w sposób wirtualny „przyłączaliśmy się” do protestów. Nie znam dokładnych statystyk, ale myślę, że gdyby zliczyć użyte z związku z tym tematem nakładki na zdjęcie profilowe na Facebooku to byłby rekord.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
1. „Życie na skraju pandemii” – wszyscy liczymy na to, że pandemia „niedługo” się skończy, ale prawda jest taka, że nie wiemy jak długo będziemy żyć z wirusem i jak to życie będzie wyglądało „po wirusie”. Chodzi o to, że marki muszą przyzwyczaić się nowej rzeczywistości i wyważyć swoją komunikację. Nie możemy ciągle mówić o zostaniu w domu, bezpieczeństwie i myciu rąk, bo na dłuższą metę staje się to męczące. Ale też nie możemy udawać, że wirusa nie ma i nie było. To znalezienie złotego środka będzie największym wyzwaniem 2021 roku.
2. „Zacznijmy od WHY” – Simon Sinek mówił o tym już dawno, ale przełożenie tego hasła na komunikację w social media jest teraz niezwykle aktualne. Wiele marek dopiero niedawno odkryło potęgę content marketingu i zaczęło przywiązywać większą uwagę do tworzenia treści do social mediów. Natomiast zanim stworzymy content warto zastanowić się po co i dla kogo go tworzymy. Nie chodzi o to, żeby zawsze mieć „coś do zapostowania”, tylko żeby to „coś” miało sens.
3. „Content vs dotarcie” – gdy już zrobimy content, który ma sens, byłoby fajnie jakby ktoś go zobaczył. Często marki chcą wykorzystywać social media w sposób niskobudżetowy. Jak najbardziej da się to to zrobić, szczególnie gdy porównamy te budżety do kanałów offline. Natomiast musimy pamiętać, że czasy zasięgów organicznych już dawno się skończyły i przemyślana strategia mediowa staje się coraz bardziej niezastąpiona. Dzięki niej możemy efektywnie wykorzystać nasz content.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
Mówiąc o mediach społecznościowych w 2020 roku nie sposób nie wspomnieć o TikToku. O tej aplikacji mówiło się w tym roku bardzo dużo, zarówno o jej kolejnych rekordach popularności jak i o kontrowersjach z nią związanych. W 2021 na pewno TikTok odegra dużą rolę, nie tylko jako aplikacja, ale też jako miejsce, gdzie tworzą się trendy, które będą widoczne w wielu innych obszarach marketingu.
Drugą rzeczą, którą warto obserwować to AR, ale w kontekście prostych rozwiązań do wykorzystania w social mediach jak np. filtry na Instagramie. Do tej pory ten obszar wydaje mi się niezagospodarowany przez marki, a jest w nim duży potencjał.