Social media nie tylko dla młodych: dlaczego warto kierować marketing na grupę 50+?

Social media nie tylko dla młodych: dlaczego warto kierować marketing na grupę 50+?
Era cyfryzacji i rozwoju technologicznego na zawsze zmieniła naszą codzienność, wpływając na sposób komunikacji, poszukiwanie informacji, pracę czy robienie zakupów.
O autorze
2 min czytania 2024-09-30

W całym ferworze postępu i modyfikacji stylu życia, agencje marketingowe i branże promocyjne skupiły swoją uwagę na młodych, zapominając, że starsze pokolenia także idą z duchem czasu. Dowiedz się, jaki potencjał marketingowy tkwi w grupie 50+, oraz jak do niej dotrzeć. 

Dlaczego warto skupić się na grupie 50+?

Współczesny świat marketingu mocno skoncentrował swoją uwagę na młodym pokoleniu, porzucając sporą przestrzeń dotyczącą działań reklamowych w grupie wiekowej 50+. Tymczasem okazuje się, że Silver generation ma również potencjał marketingowy. W Polsce ponad połowa osób z tego pokolenia korzysta z mediów społecznościowych i jest aktywna w sieci. 

Pandemia COVID-19 miała niewątpliwy wpływ na postrzeganie cyfrowego świata przez seniorów, popychając ich w kierunku unowocześnienia i obcowania z technologią. Komunikacja online z rodziną, czy robienie zakupów przez internet, ośmieliły ich do eksploracji nowych możliwości, a to z kolei otworzyło drzwi do skuteczniejszych form marketingu skierowanego do tej grupy wiekowej. Seniorzy zaczęli dostrzegać korzyści płynące z internetu, a ich rosnąca aktywność w social mediach stała się nie tylko sposobem na utrzymanie kontaktów, ale także przestrzenią do odkrywania nowych produktów i usług. Firmy, które inwestują w zrozumienie potrzeb oraz oczekiwań tej grupy, mają szansę stworzenia skutecznych kampanii reklamowych oraz budowania długotrwałych relacji z klientami, którzy wciąż są otwarci na nowe doświadczenia i propozycje.

Potencjał marketingowy wśród grupy 50+

Grupy Silver generation są niedoceniane przez marketerów, dlatego firmy, która przełamują ten schemat alienacji, mają szansę wyróżnić się na rynku i wyprzedzić konkurencję. Osoby 50+ zazwyczaj mają więcej zasobów finansowych, stabilne dochody, oszczędności, a to czyni ich wiarygodnymi klientami i sprzyja większemu wydatkowaniu na różne produkty i usługi. 

Domy opieki, sanatoria, czy właściciele firm poszukujących doświadczonych pracowników współpracują z różnymi portalami ukierunkowanymi na starsze pokolenie, jak np. Seniore.pl, które ułatwiają im dotarcie do grupy docelowej. Agencje marketingowe, inwestorzy i przedsiębiorcy powinni iść w ich ślady, a także zainwestować w strategie komunikacji, które są dostosowane do potrzeb i oczekiwań tej grupy wiekowej. Niezwykle ważne jest zrozumienie, że osoby 50+ nie są homogeniczną grupą – mają różne zainteresowania, style życia, cele oraz wartości. Dlatego warto tworzyć kampanie, które będą szanować ich doświadczenie oraz cenić indywidualność.

Jak dostosować marketing do grupy 50+? 

W miarę starzenia się społeczeństwa coraz więcej osób powyżej 50. roku życia aktywnie korzysta z internetu i mediów społecznościowych, poszukując w nich informacji, rozrywki, a także możliwości kontaktu z rodziną i przyjaciółmi. Jednak marketing skierowany do tej grupy wymaga innego podejścia niż kampanie dedykowane młodszym odbiorcom. Dlatego, aby móc skutecznie docierać do osób 50+, konieczne jest uwzględnienie kilku zasad, takich jak m.in.:

  • dostosowanie komunikacji – język i komunikacja powinny odpowiadać stylowi życia i potrzebom osób 50+. Należy unikać skomplikowanych terminów oraz słownictwa związanego z nowymi technologiami, które mogą być mniej zrozumiałe dla tej grupy, 
  • wartości bliskie starszym konsumentom – osoby po 50. roku życia często kierują się innymi wartościami niż młodsze pokolenia. W marketingu warto podkreślić kwestie takie jak jakość, dziedzictwo, rodzina, bezpieczeństwo oraz lojalność. Oferty skierowane do tej grupy mogą obejmować produkty zdrowotne, usługi podróżnicze, a także warsztaty czy wydarzenia integrujące społeczność,
  • łatwy dostęp do nowoczesnych technologii – wiele osób 50+ korzysta z nowoczesnych technologii, ale w ograniczonym stopniu, dlatego działania marketingowe powinny dotyczyć najczęściej wykorzystywanych platform społecznościowych, 
  • korzystanie z portali skierowanych na osoby po 50. fora dyskusyjne, grupy wsparcia, czy strony internetowe poświęcone dziedzinom życia dotyczących seniorów, jak np. Seniore.pl, grupy wsparcia czy grupy dyskusyjne są idealnym miejscem do zaprezentowania swojej marki, usług i produktów. 

Osoby 50 + przyszłością marketingu

Warto pamiętać, że żyjemy w starzejącym się społeczeństwie, którego dużą część stanowią osoby po 50. roku życia. Kolejne pokolenia staną się już w pełni zintegrowane z technologiczno-internetowym światem. Inwestowanie w marketing skierowany do Silver generation może być więc strzałem w dziesiątkę. A im szybciej marka wyrobi sobie uznanie wśród klientów 50+, tym będzie miała większe szanse na zbudowanie lojalnej bazy klientów, zanim zrobi to konkurencja.